Inlägg från: Ikaros12 |Visa alla inlägg
  • Ikaros12

Hur hanterar man avundsjuka?

En sak du också skulle kunna göra är att träna hjärnan på att se andra saker än vad du ser. Jag är övertygad om att vi faktiskt kan påverka och träna våra hjärnor att tänka i nya banor och på så sätt känna andra saker än vad vi gör. Att träna på att se att glaset är halvfullt. väljer Jag att se en persons positiva sidor så mår jag även bättre när jag umgås med den. En väldigt viktig del för att få en uppleva En fin kärleksrelation, tror jag handlar mer om vad du själv väljer att se hos personen och hur du vårdar din egen kärlek. Inte vad den andra gör eller inte gör. En av de känslorna som har mest positiv effekt på hjärnan i form av välmående är faktiskt förundran. Kanske är det därför mor och farföräldrar ofta mår så otroligt bra när de ser sina barnbarn. allt de ser barnen göra är ett underverk. Testa att träna på att istället tänka på hur fint din vän bor, stolt över vad de åstadkommit o s v. Jag vet att det kan vara svårt och kanske känns löjligt. Men det är faktiskt du som själv väljer vad du ser och du kommer alltid att må efter det. Vi människor kan träna våra hjärnor att hitta nya tankebanor, även om det kanske känns omöjligt. 

• Ikaros12

Tyvärr finns det nog inget annat du kan göra TS, även om det låter hårt som ?god? skriver. Hur du väljer att se på dig själv och andra formar hur du mår. Tänk på en person du pratar illa om eller pratar illa om. Även om det är år av ältande så har situationen och personen förmodligen inte blivit bättre. Snarare tvärt om. Du kan testa själv.

Ta en person som du är avundsjuk på och ta en dag och tänk bara dåliga tankar om den personen och dig själv. Överdriv massor och riktigt gotta in dig i offerkoftan. Känn hur det påverkar din kropp fysiskt och psykiskt. Känn hur lättirriterad du blir och hur mycket dessa tankar tynger dig. Ta sedan nästa dag och tänk bara positiva tankar om dig och den personen. Överdriv och säg även saker till dig själv som du faktiskt inte riktigt till hundra procent menar och le när du säger dig. Även om det känns lite löjligt. Känn sedan hur det påverkar ditt mående psykiskt och fysiskt. 

Om du hela tiden strävar efter att vara lyckad och se bra ut i andras ögon är risken stor att du aldrig blir nöjd. Det blir en jättejobbig kamp genom hela livet, hur lyckad och snygg du än blir. Ta hand om dig själv och de runt omkring dig.

• Ikaros12
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-28 22:57:56 följande:
    Kan inte ni visa era stöd och empati! Snälla!!❤️❤️🥺🥺
    jag ser empati och snällhet nu för tiden som en startmotor när jag mår dåligt i livet. Sedan är det jag som måste ta vara på den kraften för att förändra mitt liv eller syn på livet. Det är ingen annan som kan göra det. Det finns så mycket människor som kämpar dagligen med att nära och kära ska gå vidare med hjälp av omtänksamhet och empati. Tyvärr riskerar det bara att skapa medberoende och den som stöttar börjar snart själv att börja må dåligt. Det finns massor tips här på hur du kan tänka och göra för att må bättre. Med all vänlighet. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må dåligt och ha svårt att ta sig vidare. Däremot tror jag att stråvan efter att någon annan ska lyfta dig bara kommer att få dig att må sämre. Träffa en livscoach, PT, professionell samtalspartner med målet att du ska kunna finnas där för dig själv. och då kommer du ha en helt annan glädje över andras omtanke. Ta hand om dig?
  • Ikaros12

Är det någonting i tråden du har läst som faktiskt Inspirerar  dig till förändring för dig själv? I sånt fall kanske du ska hitta en frågeställning som rör det och på så sätt få mer stöd kring det här i forumet. 

Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?