• Anonym (Godhjärtad man)

Hur hanterar man avundsjuka?

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

Avundsjuka gör mig mer och mer osäker och deppig

Jag är avundsjuka på människor som är t.ex.

* Framgångsrika.
    * En person som har haft en bra uppväxt.
    *  En person ser bättre ut än jag.
    *  En person som är modig, smart och social
    * En person som är populär och har många vänner
    * En person som har kommit in på "världens bästa skolan"
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

En riktigt seriös och bra svar snälla!❤️❤️🥺🥺

• Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?
  • Anonym (Nn)

Förstår att det kan kännas som att alla andra har allt av det där man själv inte haft. Men oftast är det inte så. 

Jag tycker du ska funderna på vad DU vill lyckas inom. Vill du gå en viss utbildning så gör det, sen när du börjar arbeta inom det så kommer du inse att det krävs hårt arbete för att komma framåt. Alltid. 

Saker du inte kan göra nått åt får du strunta i, som din uppväxt. Fokusera på att umgås med dem från din familj som du faktiskt gillar istället. 

Tycker du att du föddes ful så får du göra det bästa av situationen och träna och ha snygga kläder. 

Du måste jobba för det du vill ha helt enkelt ☺️

• Anonym (Abc)

Avundsjuka kan vara en bra motor för personlig utveckling. 

Sen ska den ju inte knäcka en. Så försök uppskatta den och göra någonting av den. Se den som din väg till att få det du vill. Men då måste du också lita på att du kan få det du vill.

• Anonym (Zara)

Jag har inte såna känslor men jag har läst psykologi och har rätt koll på det bakomliggande. 
    Men så här; för det första vet du inte att det du ser är sant. Du ser och uppfattar vissa saker  såsom framgång inom olika områden, att man har bra betalt etc. Och så kan det se ut eller till och med vara. Men det mesta kommer med olika slags uppoffringar. Som kanske hen är beredd att göra men inte du. Eller som hen gjort men som också fått följder på hens övriga liv, känslor eller föräldraskap till exempel.
    Sen är nästa sak att deras framgång inte har någon inverkan på dina möjligheter. Det finns inte 87 antal framgång och nu är alla tagna så det finns inte några kvar till dig. Utan som ovan skrev, det kan fungera som motor och göra att man själv börjar ta mer initiativ och fundera på vad JAG skulle kunna göra för att nå dit.
    Men om hela ens umgänge tas över av den här sortens känslor så att man inte längre mår bra utan hamnar i en evig "loop" av detta så bör man söka hjälp.

• Anonym (T)

Att jämföra sig med andra är ofta helt meningslöst eftersom människor har så olika förutsättningar. Du verkar också förstå detta på ett känslomässigt plan eftersom dina jämförelser bara får dig att må dåligt. 

Istället måste inställningen vara stt spela så bra som möjligt med de kort som du har fått i given. Det kräver fokus men också att du tar sig själv på allvar.

• Anonym (Zara)
    Anonym (T) skrev 2024-10-25 06:40:37 följande:

Att jämföra sig med andra är ofta helt meningslöst eftersom människor har så olika förutsättningar. Du verkar också förstå detta på ett känslomässigt plan eftersom dina jämförelser bara får dig att må dåligt. 

Istället måste inställningen vara stt spela så bra som möjligt med de kort som du har fått i given. Det kräver fokus men också att du tar sig själv på allvar.

Klokt!
  • Anonym (???)

Jag brukar möta det genom att påminna mig om dom som har det sämre och hitta empatin för dom. Då är det lättare att se och känna tacksamhet över det man faktiskt har. Också lättare att ta sig framåt utifrån dom förutsättningarna man har.

• Anonym (Linda)

Vi föds med väldigt olika förutsättningar, både genetiskt och socialt. Sen drabbas många av olyckor och kriser genom livet. En del av många sådana. 

Jag håller mig borta från destruktiva tankar genom att jobba för att få det bättre. Inget kommer av sig självt utan det är jag som behöver vara drivande för att mitt liv ska utvecklas åt det håll jag vill. Om jag jobbar aktivt med mitt eget liv minskar fokuset på vad andra har. 

Sen finns den andra sidan: acceptansen. Det är ok att sörja att vissa saker blev som de blev, men man måste sen lämna sorgen bakom sig och acceptera. Acceptera sina egna brister. Acceptera att jobbiga saker har inträffat och så vidare. Sen jobbar man vidare efter de förutsättningar man accepterat att man har. 

Det här sammanfattas bra i den så kallade Sinnesro-bönen: 
    Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förståndet att inse skillnaden. 

• Ikaros12

En sak du också skulle kunna göra är att träna hjärnan på att se andra saker än vad du ser. Jag är övertygad om att vi faktiskt kan påverka och träna våra hjärnor att tänka i nya banor och på så sätt känna andra saker än vad vi gör. Att träna på att se att glaset är halvfullt. väljer Jag att se en persons positiva sidor så mår jag även bättre när jag umgås med den. En väldigt viktig del för att få en uppleva En fin kärleksrelation, tror jag handlar mer om vad du själv väljer att se hos personen och hur du vårdar din egen kärlek. Inte vad den andra gör eller inte gör. En av de känslorna som har mest positiv effekt på hjärnan i form av välmående är faktiskt förundran. Kanske är det därför mor och farföräldrar ofta mår så otroligt bra när de ser sina barnbarn. allt de ser barnen göra är ett underverk. Testa att träna på att istället tänka på hur fint din vän bor, stolt över vad de åstadkommit o s v. Jag vet att det kan vara svårt och kanske känns löjligt. Men det är faktiskt du som själv väljer vad du ser och du kommer alltid att må efter det. Vi människor kan träna våra hjärnor att hitta nya tankebanor, även om det kanske känns omöjligt. 

• Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Nn) skrev 2024-10-24 21:49:43 följande:

Förstår att det kan kännas som att alla andra har allt av det där man själv inte haft. Men oftast är det inte så. 

Jag tycker du ska funderna på vad DU vill lyckas inom. Vill du gå en viss utbildning så gör det, sen när du börjar arbeta inom det så kommer du inse att det krävs hårt arbete för att komma framåt. Alltid. 

Saker du inte kan göra nått åt får du strunta i, som din uppväxt. Fokusera på att umgås med dem från din familj som du faktiskt gillar istället. 

Tycker du att du föddes ful så får du göra det bästa av situationen och träna och ha snygga kläder. 

Du måste jobba för det du vill ha helt enkelt ☺️

Sant. Men jag gjorde så gott jag kunde, jag har sökt flera gånger till en skolan som jag ville komma in på men kom aldrig in, så jag var tvungen att ger upp för att det var nästan omöjligt för mig att bli antagen.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-26 00:14:02 följande:
    Sant. Men jag gjorde så gott jag kunde, jag har sökt flera gånger till en skolan som jag ville komma in på men kom aldrig in, så jag var tvungen att ger upp för att det var nästan omöjligt för mig att bli antagen.
    I det läget behöver man acceptera läget och släppa det spåret. Men det betyder också att man behöver välja ett nytt spår att jobba på. 
Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?