Inlägg från: Anonym (Zara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zara)

Hur hanterar man avundsjuka?

Jag har inte såna känslor men jag har läst psykologi och har rätt koll på det bakomliggande. 
    Men så här; för det första vet du inte att det du ser är sant. Du ser och uppfattar vissa saker  såsom framgång inom olika områden, att man har bra betalt etc. Och så kan det se ut eller till och med vara. Men det mesta kommer med olika slags uppoffringar. Som kanske hen är beredd att göra men inte du. Eller som hen gjort men som också fått följder på hens övriga liv, känslor eller föräldraskap till exempel.
    Sen är nästa sak att deras framgång inte har någon inverkan på dina möjligheter. Det finns inte 87 antal framgång och nu är alla tagna så det finns inte några kvar till dig. Utan som ovan skrev, det kan fungera som motor och göra att man själv börjar ta mer initiativ och fundera på vad JAG skulle kunna göra för att nå dit.
    Men om hela ens umgänge tas över av den här sortens känslor så att man inte längre mår bra utan hamnar i en evig "loop" av detta så bör man söka hjälp.

• Anonym (Zara)
    Anonym (T) skrev 2024-10-25 06:40:37 följande:

Att jämföra sig med andra är ofta helt meningslöst eftersom människor har så olika förutsättningar. Du verkar också förstå detta på ett känslomässigt plan eftersom dina jämförelser bara får dig att må dåligt. 

Istället måste inställningen vara stt spela så bra som möjligt med de kort som du har fått i given. Det kräver fokus men också att du tar sig själv på allvar.

Klokt!
Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?