• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Piku)

Tillbaks i denna tråd igen efter ett dygns frånvaro. Tänker inte läsa alla 200+ inlägg som kommit in sen dess så detta kan ha nämnts, men det är värt att nämnas 1000 ggr om:

Ponera att abort blir olagligt i Sverige. Du har nog inte tänkt den tanken hela varvet runt ts...
    För det kommer absolut inte leda till den utopi du inbillar dig med massa glada barn överallt. Det kommer leda till att kvinnor tar till livsfarliga metoder för att bli av med den växande cellklumpen i magen och många kvinnor och foster kommer dö precis som dom gjorde innan lagliga och säkra aborter kom till. Är det så du vill ha det? 
    Vissa kanske till och med genomgår hela graviditeten och sen dödar barnet. Är det bättre tycker du?

Och kom inte med ditt svammel om att man kan skita i att ha sex.. Det är ju inte som att ni män är så duktiga på att sätta på den där kondomen direkt, och det är inte heller direkt kö till mottagningen för att sterilisera er!

"Jag ska bara doppa lite, jag drar ut den innan jag kommer" brukar det heta... Men då menar du att hela ansvaret ligger på bara kvinnan så hon får enligt dig "stå sitt kast".

Snällt hörru. Fin kvinnosyn där. 

• EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 23:13:26 följande:
    Tar mig friheten att svara fast frågan inte är riktad till mig nu. Kanske för att väcka debatt? Eller också sprida guds budskap, för han vill vårat bästa, även om jag fattar det är svårt för icke-troende att förstå. Jag tycker TS framför sina argument samtidigt som han inte är respektlös mot de som tycker olika. Inte personpåhopp osv utan blir intressant diskussion.
    Då är familjeliv inte rätt väg att gå. Och eftersom det inte står specifikt i bibeln att abort är förbjudet så kanske gud var för abort.... han ville ju faktiskt att moses skulle döda en massa barn i Egypten. Massa oskyldig småbarn som inte kan försvara sig själva. Det om något är fel. 

Inte respektlöst? Jösses! Har du ens läst vad ts skriver och mässar om??

Han är respektlöst mot alla oss som inte har samma åsikter som honom. 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 23:26:45 följande:
    Det är ju ganska mänskligt ändå att bryr sig om andras välmående. Gör inte du det? Finns det inget som får ditt hjärta brinna lite extra? Men ja jag bryr mig såklart allra mest om de jag älskar
    Du menar att du bryr dig om folks välmående. Men ändå anser du att en kvinna inte ska få göra abort av en oönskad graviditet. Är inte de kvinnors välmående värt att bry sig om? 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-25 23:56:14 följande:
    Det går inte att jämfora. Det handlar ju bara om en tillfällig tidsperiod på 9 månader. Män brukade ju tvingas in i ännu längre arbetsläger bl a av kvinnliga bestämmande.
    Det handlar om autonomi, självbestämmande över sitt egna liv och sin egna kropp. Så det går alldeles utmärkt att jämföra. 

Dessutom är det inte en tillfällig tidsperiod på 9 månader. Det är ett livslångt ansvar över ett barn man aldrig ville ha. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 00:20:42 följande:
    Vi måste ändra abortlagen,
    På vilket sätt påverkar abortlagen dig som man?

Kan du svara på det. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-26 00:24:14 följande:

Ja?Ditt svar visar att du inte vet hur verkligheten ser ut. Det kommer nog bli jättelätt att skaffa fram allt det du räknar upp. Särskilt när det inte finns familjer nog att fixa fram familjehem till barnen vi har nu. Då blir det ju inga problem att skaffa fram familjer till 200-300 barn per år som inte är önskade. Eller du kanske kan tänka dig öppna upp ditt hem för 5-10 barn? Familjehemmen behövs. Det är skriande behov redan.

Familjehem med smågrupper? Ja?Det går ju toppen i USA. Barnen på såna hem mår ju jättebra. Du verkar inte förstå vad dyrt ditt förslag är. Men du vill kanske betala några tusen extra i månaden, för att samhället ska ta hand om dessa oönskade barn. Oftast brukar dessa barnen må toppen av att veta att deras föräldrar inte vill ha de. Men jag lägger ner detta nu. Du vill/ kan inte förstå vad jag skriver. Jag har redan förklarat för dig faran för förbud mot abort. Denna faran kommer inte försvinna pga att vi dömmer kvinnorna. Vem ska vi sätta i fängelset om det är mannen som vill att kvinnan ska ta bort barnet? Med din logik så ska kvinnan bestraffas. Mannen ska slippa allt ansvar. Mannen ligger med en kvinna. Mannen har roligt i 30 minuter. Kvinnan blir gravid. Då ska kvinnan straffas i 9 månader. Om hon inte vill må illa, ha ont, problem med humöret och till sist klämma ut 3,5 kg ur underlivet, då ska hon sitta i fängelse. Sen kommer bebisen. Vet du tex att när ett par separerar, så är det oftast mamma som får äran att ta hand om barnet. Det är mer vanligt med ensamstående mödrar än fäder. Ska vi sätta dessa fäder i fängelset, eftersom de övergivit det barn som kvinnan blivit tvingad till att födda? Men eftersom du inte kan/vill förstå vad jag skriver, så lägger jag inte mer av min tid på dig. 

Jag är helt med dig när det gäller liv och att abort inte borde finnas. Men det är inte logiskt i ett samhälle år 2024. 

Håller med dig. En graviditet innebär ju alla möjliga risker för kvinnan också.  Jag har fött ett barn vanligt men har behövt göra två kejsarsnitt och ska göra ett till snart. Det är en stor operation som innebär risker , är själv livrädd för spinalbedövningen eftersom jag fick ordentligt blodtrycksfall sist jag fick det och behövde få blodtryckshöjande för att inte drabbas av akut cirkulationssvikt.

Man har sänkt immunförsvar under graviditeten också. När jag väntade mitt andra barn var jag inlagd på sjukhus med njurbäckeninflammation och nu när jag väntar mitt fjärde har jag precis blivit frisk från en lunginflammation. Det här är bara vad jag har varit med om, det finns så otroligt mycket andra komplikationer man kan drabbas av.. Havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, infektioner innan och efter förlossning och kejsarsnitt och mycket mer.. 

För mig som väntar ett önskat barn är det värt det men det är inte rätt att nån ska behöva utsättas för det mot sin vilja. 

Och allt det andra håller jag med om också. Det är inte så att barn adopteras bort och hamnar hos en jättebra familj, ofta slussas de runt mellan olika familjehem. Dessutom kan ju barnlösa par få hjälp att skaffa biologiska barn på ett helt annat sätt nu än de kunde förut , det kommer säkert gå framåt ännu mer så jag tror inte behovet av att adoptera kommer öka , tvärtom. 

• Freddie K

Jag har inte riktigt hängt med det senaste, men att läsa allt det här gör ju en mörkrädd! Hur f*n kan man vara så inskränkt som vissa är? 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (L)

Är du även emot abort på foster med Trisomi 18? 

• Freddie K

Ponera följande: En 15-årig flicka är gravid.  Hon har någon diagnos. Pojkvännen sitter inne för narkotikabrott. Hennes föräldrar lever på soc. Skulle du TS inte bevilja en abort för henne då?

• Freddie K

EpicF: Så du tycker att en tumör har lika mycket värde som ett foster? Du säger ju att båda är cellklumpar. 

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?