-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Meddelande borttaget
-
Klokt resonerat. Du verkar vettig vilket nog kommer gynna dina barnAnonym (Sj) skrev 2024-10-26 14:18:44 följande:
Jag tycker det är sorgligt med abort på ett sätt och jag själv skulle inte genomgå det om det inte är för att fostret inte är livsdugligt eller risk för min egen hälsa. Men respekterar att andra tycker olika och jag tycker det är upp till var och en att bestämma själv. Dock tycker jag abortgränsen ska sänkas.
Om abort skulle förbjudas har du tänkt alla risker, kostnader för samhället och hur många oönskade barn som skulle lida. Ibland låter något som att det kommer bli bra, men ett beslut kan få stora konsekvenser. Vart ska vi göra av alla "oönskade barn" om det blir för många? Ska vi öppna barnhem? Blir det bra? Då kommer fler adoptera och vad händer då med alla barn som är behov av familjehem när fler adopterar istället? Vem ska kosta på vården för de barn som kommer lida psykiskt som föds in i dåliga familjer som inte vill ha dom?
Däremot tycker jag vi ska lära ut hur viktigt det är att skydda sig om man ska ha samlag och att det är bådas ansvar. Jag kommer prata mycket med mina barn hur viktigt det är att använda skydd om man inte vill eller kan ta hand om ett barn. Kommer även prata med mina söner om hur viktigt det är att dom använder kondom, även om tjejen har annat preventivmedel. Eftersom inget är 100% och sen kan det finnas en risk att tjejer ljuger om att de tar p-piller för att slippa kondomen eller för att lura till sig en graviditet. Tycker det är otroligt viktigt att man lär ut att man aldrig ska ha sex med någon som man inte kan se som en förälder till sitt framtida barn. Eftersom man kan bli gravid fastän man har skydd.
Informera om hur abort går till osv....
Jag fick väldigt lite info av mina föräldrar och skolan. Så det kan bli bättre. Nu har jag aldrig behövt göra abort ändå.
-
7% ökning av spädbarnsdödligheten i USA efter upprivandet av Roe v. Wade. Bara första året ökade spädbarnsdödligheten i Texas med 12,7%.
Mödrar som dör under eller upp till 42 dagar efter förlossning är 62% högre i stater som förbjudit eller starkt begränsat aborträtten. Fertila kvinnor i allmänhet har 34% högre dödlighet i dessa stater.
-
7% ökning av spädbarnsdödligheten i USA efter upprivandet av Roe v. Wade. Bara första året ökade spädbarnsdödligheten i Texas med 12,7%.
Mödrar som dör under eller upp till 42 dagar efter förlossning är 62% högre i stater som förbjudit eller starkt begränsat aborträtten. Fertila kvinnor i allmänhet har 34% högre dödlighet i dessa stater.
-
Hur många av fallen handlar om att det inte funnits prejudikat, och t ex läkare och andra är for rädda att tolka fel innan det finns tydlighet?Aniiee skrev 2024-10-26 19:06:15 följande:
-
Talar av egen erfarenhet. Jag är en av de kvinnor som vart så falsk och oärlig att jag ljög om det för att jag ville ha barn. Tack och lov blev jag inte gravid. Dessutom har jag läst i flera trådar att andra gjort det och vart med om det. Bara för att man använder kondom betyder det inte att man inte litar på kvinnan heller. Man kan vilja ha kondom för att skydda lite extra och för att ta ansvar. Naivt att tro att alla pratar sanning. Ett barn är något man behöver ta hand om i många år så min åsikt är att om en kille inte är redo för barn så ska han använda kondom.Tow2Mater skrev 2024-10-26 14:45:54 följande:Ja, alltid anta att kvinnor ljuger, Ett bra råd.
-
Tack, jag gör mitt bästa. ❤️Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-26 18:43:17 följande:Klokt resonerat. Du verkar vettig vilket nog kommer gynna dina barn
-
Håller med. Och om det mot förmodan skulle bli ett barn iallafall ska han alltid alltid kräva DNA test. För visshet oavsett vad kvinnan påstår.Anonym (Sj) skrev 2024-10-26 20:17:07 följande:Talar av egen erfarenhet. Jag är en av de kvinnor som vart så falsk och oärlig att jag ljög om det för att jag ville ha barn. Tack och lov blev jag inte gravid. Dessutom har jag läst i flera trådar att andra gjort det och vart med om det. Bara för att man använder kondom betyder det inte att man inte litar på kvinnan heller. Man kan vilja ha kondom för att skydda lite extra och för att ta ansvar. Naivt att tro att alla pratar sanning. Ett barn är något man behöver ta hand om i många år så min åsikt är att om en kille inte är redo för barn så ska han använda kondom.
-
Abort är för enkel metod.Särskilt för dom som struntat i P-medel (gäller både män o kvinnor,båda har ansvar ).
-
Förutom dom som har avbrutit graviditet sent.Ofta med livslånga trauman.