• Freddie K

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag tänker att om kvinnan har blivit våldtagen eller om barnet är sjukt så kan man göra abort, sen är det kvinnans rättighet att göra abort. Varför skulle hon inte få välja det då?

Då äter du inte ägg heller då?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Ibland kan det faktiskt vara mindre själviskt att göra abort. Just saying. 

• Freddie K
    Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 06:03:00 följande:

Ts, Om du får en tumör i magen, vill du inte kunna ha rätt att avlägsna den? Tumörer är samma sak som ett nyblivet foster, en klump celler som lever av dig.

Jag förstår i alla fall vad du försöker säga, men är det inte taskigt att likna ett foster vid en tumör? En tumör utvecklas ju inte för att sen bli en levande människa. 
  • Freddie K
    Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 06:28:54 följande:
    Du har nog rätt.
    Tänkte mest för att illustrera att se det för vad det är just i det stadiet, en klump celler. Men den ena klumpen celler kan utvecklas till något fint och den andra leda till något mindre fint.
    Jo, jag vet som sagt vart du ville komma. Ibland måste man överdriva eller göra lite knasiga jämförelser för att få fram sin poäng. 
  • Freddie K

För att gå lite OT nu och spinna vidare på det här med gud. Vem f*n vet vad han eller hon har sagt och vill? Kanske han eller hon är för eller emot abort. Det kan vi inte veta och när någon är emot något så brukar de ofta referera till gud. Det är hans eller hennes vilja. Pyttsan! Låt folk vara för eller emot abort, men lämna den här sagofiguren utanför!

• Freddie K

Hur mycket påverkar gud en kvinna som gör abort?

• Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 10:33:57 följande:
    Problemet är att kvinna  påverkar gud genom att ta död på herrens skapelse. Dessutom påverkar kvinnan den tilltänkta människan som hindras från ett liv och som inte har möjlighet att föra sin egen talan. 
    Hur påverkat hon gud? Nej, fostret har ingen talan, men kanske vill fostret ändå inte födas. Det finns många orsaker till varför man väljer att göra abort och som jag ser det så är det ibland för fostrets eget bästa. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:17:29 följande:
    Jag följer guds uppmaningar till liv, skapelse och ljus. Som genomsyrar alla religioner. Och alla religioner, abramamitiska alltså, har samma gud. Allah = gud. Samma sak. Allah är inte ett namn på gud utan betyder gud. Allsmäktig gud. Samma gud inom judendomen och kristendomen. 

Motsatsen till alla religioner är död och mörker. Jag följer inte det. 
    Ursäkta. Skulle motsatsen till alla religioner vara död och mörker? Jag själv är ateist och jag ser inte det som död och mörker. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:23:49 följande:
    Kristendomen, islam, judendomen utgår från att gud är allsmäktig och skapat allt det som existerar i sin höghet och prakt. Gud är inte en person eller varelse, det är den yttersta sanningen och den yttersta medvetenheten. Gud står för skapelse, kreativitet, ljus, glädje, sans, frid, kärlek. 

I motsats till detta står mörkret, döden, förstörelser, ickeexistensen. 

Motsatsen till gud är därför död och ickeextsiens, förstörelse. Att förstöra gud medvetna skapelse är ett brott mot gud och skepelsen. 

Det är därför Texas i USA ni börjar överväga införa dödsstraff för aborter. 
    Ja de utgår ifrån det, men bara för det så behöver det inte vara sant. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:27:19 följande:
    Hur känner du själv?

Vad känns mest sant för dig och din själ? 
    Att vilja vistas i en miljö fylld av glädje, skapelse, kreativitet, kärlek eller i en miljö där ondska, sorg, ångest, död existerar? 
    Jag kan ju börja med att säga att livet inte alltid är en dans på rosor. Visst finns det glädje och så i livet, men det finns också mycket sorg. Det är så livet är för de allra flesta och när jag är glad så vill jag inte tillskriva det någon gid i alla fall. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:32:26 följande:
    Det finns sorg eftersom ondskan och destruktiva energier existerar vårt universum. Det är inte meningen att det ska vara fritt från problem. 
    Det ska vara en blandning. För människan ska få uppleva och lära sig skillnaden mellan det goda och det onda. Det är en skola kan man säga. 

Därför måste du lära dig att aborter är av ondo, det är död och motsatsen till skapelsen som du tycker om och dras till. Även fostret ska få gå i denna livets skola. Inte hindras från det. Då hindrar man guds skapelse och vilja. 
    Det kan jag i alla fall hålla med om: att det inte är meningen att det ska vara fritt från problem. Det andra låter bara som humbug i mina öron. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:37:26 följande:
    Det låter som humbug för att satan filtrerar det jag påstår innan det når din hjärna. Så du får inte rätt bild och tolkar det fel. 
    Ja, självklart är det Satans fel! Allt ont som händer människan är Satans fel, eller?
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:43:20 följande:
    Satan är ett annat namn för förstörelse, död, ickeexisten. Det är en energi som existerar i vårt universum och i vår nuvarande verklighet i syfte att lära oss se skillnaden på kärlek och ondska, skapelse och död, positivitet och negativitet, samhörighet och ensamhet. 
    Vem säger att jag behöver lära mig skillnaden mellan död och liv och sorg och glädje? Det kan jag lära mig på egen hand. 
  • Freddie K
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:49:05 följande:
    Nej det kan du inte. Du måste uppleva och känna vara med om saker. 
    Utan satans energi på jorden hade du aldrig kunnat uppleva eller känna det. 
    Jag upplever och känner väldigt massa saker, men det är inte tack vare Satan.
  • Freddie K
    567890 skrev 2024-10-25 15:39:23 följande:

Pratar ni om samma gud som beordrar att döda alla nyfödda: Då sade Mose: "Så säger Herren: Vid midnatt skall jag gå fram genom Egypten, och alla förstfödda i Egypten skall dö, från den förstfödde hos farao, som sitter på sin tron, till den förstfödde hos slavinnan som står bakom handkvarnen, och alla förstfödda bland boskapen osv (Andra Moseboken) 

Han låter verkligen som någon som beskyddar barnen och tycker att det är viktigt att dom får leva. Eller alla 8000 barn som dör av svält varje dag, varför står han tyst och tiger när detta sker? Behövde verkligen dessa barn födas för att ändå dö en en fruktansvärd död något år senare?

Du har en riktigt bra poäng där! Jag har själv inte läst bibeln så jag vet inte vad det står om aborter iden, om det nu står något om det, men det där med att Gud beordrade att döda alla förstfödda har man ju hört. 
  • Freddie K

Jag har inte riktigt hängt med det senaste, men att läsa allt det här gör ju en mörkrädd! Hur f*n kan man vara så inskränkt som vissa är? 

• Freddie K

Ponera följande: En 15-årig flicka är gravid.  Hon har någon diagnos. Pojkvännen sitter inne för narkotikabrott. Hennes föräldrar lever på soc. Skulle du TS inte bevilja en abort för henne då?

• Freddie K

EpicF: Så du tycker att en tumör har lika mycket värde som ett foster? Du säger ju att båda är cellklumpar. 

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?