Inlägg från: Anonym (Vinklad tråd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Mass mördaren) skrev 2024-11-29 22:42:30 följande:

Jag har gjort 5 aborter, 2 innan vecka 9 (medicinska) 2 skrapningar efter vecka 12. Och 1 i 5e månaden. 
    Vid alla tillfällen jag blivit gravid har jag haft preventivmedel, vid flera av dom både p-piller och kondom.

Aldrig blivit gravid då jag blivit våldtagen som tur är, men inte varit stabil eller gammal nog att behålla något. 

Jag har mått dåligt varje gång, men är glad att jag kunde ta dom beslut som var bäst för både mig och dom ofödda barnen. 

Hata mig hur mycket ni vill alla abort motståndare, men tills ni varit i min situation har ni inte rätt att yttra er. 

Även de flesta kvinnor skulle tycka det är dåligt att du behövt gå igenom så många aborter. 
    Aborter kan påverka ens kropp på olika sätt. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:59:32 följande:
    Måste ju varit jobbigt. Men det är svårt att forstå hur dubbla preventivmedel kan resultera inte i bara en graviditet, utan fler. Var du så ung du inte visste p-piller kanske inte funkar efter man spyr eller vid missade tabletter, eller tillsammans med vissa mediciner, och att kondomer är gjorda av gummi och kan bli gamla....
    Alla personer fungerar olika. 
    Hon råkade bara tillhöra gruppen av kvinnor som har extra svårt att skydda sig från graviditeter.
  • Anonym (Vinklad tråd)
    klyban skrev 2024-12-02 11:48:35 följande:
    Dessa abortmotståndare är helt ointresserade om dessa barn på alla sätt och vis och efter de är ute ur mamman.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-02 11:31:39 följande:
    Det har inget med kön att göra. Bland mina elever har snarare de absolut mest uttalat abortkritiska varit kvinnor.
    Undrar hur de får den hybrisen och vilja bestämma över andra kvinnor val.

Börja prata om annat är till ingen hjälp för dig, dock berättar det att du insett det är fel i ditt argument och inbillar dig vapen ska vara till din hjälp i en helt annan fråga.

Ledsen, det är ingen hjälp alls, utan bara berättar du flyr från faktumet att du skambelägger för påverka andras val och ett val du inte ens har med att göra.

Om män hade också kunnat bli gravida och få välja om de skulle få barn eller inte så hade det varit mer naturligt att kvinnor får bestämma över sin graviditet. 
    Män kan inte heller bestämma över det.
  • Anonym (Vinklad tråd)
    klyban skrev 2024-12-04 13:24:14 följande:

Jaha?
    Och även är det tvärtom, men vad detta är ett argument för är en gåta.

Lite komiskt att du ger bekräftelsebias och hur du inbillar dig det är ett argument för något eller för diskussionen.

Och varför inte män ska få uttrycka vad de vill är en gåta, och är det en av dessa icke förnuftiga sexistunder, så är det också mycket möjligt att de aldrig kommer ta hand om barnet tillsammans heller.

Och varför skulle man inte ha respekt för människor som tar sina egna beslut, det är ju knappast så att mannen kan fysiskt tvinga kvinnan att abortera :whoco5:
    Men sure, det finns säkert någon dåre som försökt, men vad vi ska göra med dom få vet jag inte, vet du?

Det finns jätte mycket som andra personer vill bestämma över. 
    Om det nu handlar om kvinnor som beslutar över sina liv vid aborter så skulle man kunna påstå att det är kvinnan som frivilligt vanligen valde att bli gravid. 
    Inga kvinnor födds gravida. 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jaha?

Lite komiskt att du ger bekräftelsebias och hur du inbillar dig det är ett argument för något eller för diskussionen.

Och varför inte män ska få uttrycka vad de vill är en gåta, och är det en av dessa icke förnuftiga sexistunder, så är det också mycket möjligt att de aldrig kommer ta hand om barnet tillsammans heller.

Och varför skulle man inte ha respekt för människor som tar sina egna beslut, det är ju knappast så att mannen kan fysiskt tvinga kvinnan att abortera :whoco5:
    Men sure, det finns säkert någon dåre som försökt, men vad vi ska göra med dom få vet jag inte, vet du?

Om det bara handlar om att kvinnan ska få besluta över sin kropp och sitt liv så kan det inte samtidigt handla om att kvinnan använder det offentliga för att göra aborten. 
    Det finns inget som heter att man själv ska få bestämma över när det handlar om skattepengar och samhällets resurser. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    klyban skrev 2024-12-03 16:31:05 följande:
    Finns precis ingenting som tyder det närmar sig ens den allra minsta millimeter, och varför, ja, det är väl för i sex är inte folk förnuftiga och skyddar sig mot graviditet och bevisligen efter alla år om preventivmedel och ändå har marginell påverkan på aborter, eller ens någon alls.
    En abort kan knappast vara något kul som någon vill göra egentligen. 
    Lösningen borde istället för att göra en abort att man förhindrar att kvinnan blev ofriviligt gravid från början. 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jaha?

Om det officiellt handlar om ett val och inte en sjukdom eller skada när någon kvinna vill göra en abort så finns det en större anledning att man ska få ha en åsikt om det. 
    Folks åsikter är något annat än någon sjukdom eller en skada. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (hej) skrev 2024-12-01 15:09:38 följande:

Konstigt att det är just män som är emot abort. Men jag såg en kvinna som var emot abort, så det finns: www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb7LBm/kvinnor-som-gor-abort-ar-mordare

Det finns många kvinnor som inte skulle kunna tänka sig att göra en abort men de är för att man ska få kunna göra det enligt lagen.
    Det går att själv vara emot aborter eller att man vill att gränsen ska sänkas
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (hej) skrev 2024-12-01 15:09:38 följande:

Konstigt att det är just män som är emot abort. Men jag såg en kvinna som var emot abort, så det finns: www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb7LBm/kvinnor-som-gor-abort-ar-mordare

Det går att vara emot aborter eller man vill att gränsen ska sänkas eller att man ska förhindra ofrivilliga graviditeter så en abort inte blir lika nödvändigt fast man är för att man ska kunna göra en abort enligt lagen. 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Eftersom det är komplicerat med var gränsen går när man är en människa eller inte så går det påstå att spermier är liv också. 
    Men det är inte naturligt att alla spermier befruktar kvinnor och det finns ingen rättighet för män att få barn.
    Det är däremot en rättighet för gtavida kvinnor att de ska få behålla ofödda barnet i deras kroppar så länge hon inte drabbas av en missfall. 

• Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-11 12:45:12 följande:
    Hej, jag är också starkt emot abort. Sa sedan liten att jag skulle aldrig utföra en när jag blir gravid en dag. Har nog till stor del o göra med min religiösa tro. Jag  blev tyvärr motvilligt ändå tvungen att utföra en abort(gått mer än 3mån) pga fosterskada. Barnet var allvarligt sjuk. Det krossade ihjäl mig och jag förstår inte hur kvinnor kan göra abort så "lätt". Jag håller med dig helt o hållet förutom att det kan finnas fler få specifika skäl till o behöva göra en, samt som i mitt fall. 

Om man går in på det mer nu då, så finns enligt mig absolut inga skäl o göra abort, för det finns inga skäl o bli gravid ens om man inte vill(läs:förutom vissa nämnda fall). Kvinnorna som nämner"det är min kropp mitt egna val"osvsov ja, självklart. Dock tvinga ingen dig o bli gravid. Alla vet hur en graviditet blir till, varför inte skydda sig ordentligt från början, o slippa bli gravid o behöva göra en abort då? Har alltid sagt att blir man gravid så är det för att man vill, o vill man inte så blir man inte. Som jag och många andra- skydda mig när jag ej ville bli gravid, skydda mig ej när jag ville. Jag absolut hatar att en del kvinnor tar abort som "previntivmedel" typ,"jaha blir jag gravid så skitsamma,kan ju göra abort". Eller kommer med ursäkter om att åå fan blev gravid men just nu passar det inte in i mitt liv -jaha? Skydda du dig då eftersom det inte passar in i ditt liv just nu?". O så har dem ej gjort det. 

Det är fan en stor grej för många o bli gravida, vissa kämpar så mycket i flera år tillome med en graviditet. Andra lyckas aldrig bli gravida. Medans andra gör aborter för skojs skull. Sjukt.
    En abort pågrund av en fosterskada är annorlunda jämfört med andra orsaker 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    molly50 skrev 2024-12-15 19:05:38 följande:
    Man kan inte bestämma sig för om man ska bli gravid eller inte.
    Även om man skyddar sig så kan man bli gravid ändå då inga skydd är 100% säkra,som jag skrev.
    Och en del har väldigt lätt att bli gravida.
    Då är,i så fall,avhållsamhet det säkraste.

Sen håller jag med dig om att många,framförallt män,vägrar kondom då de inte tycker att det är skönt.
    Och förväntar sug att kvinnan ska skydda sig.
    Sen får de panik om kvinnan blir gravid.
    Och det håller jag med om är fel.

Hur ser du på om en kvinna blir gravid genom en våldtäkt?
    Ska hon ändå behålla barnet och ständigt bli påmind om övergreppet?
    Eller om en kvinna blir utsatt för incest och blir gravid?
    Ska hon behålla då med?
    Jag håller med om att det är fel att använda abort som preventivmedel,men jag tycker att det kan finnas goda skäl till att man väljer att göra abort.
    T ex något av det ovanstående eller om barnet eller mamman riskerar att dö.
    Det går att avstå från sex så det finns risk en stor chans att man kan bestämma som kvinna om man ska vara gravid eller inte. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    molly50 skrev 2024-12-15 19:16:12 följande:
    Vad får dig att tro att de gör det för skojs skull?
    Jag tycker det är ett hån emot de som har valt att göra abort.
    Alla använder inte abort som preventivmetod.
    Och ja,du är emot abort.
    Men lagen tillåter att man får göra det fram tills v. 18.
    Och kvinnan ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp.
    Annars kanske vi skulle börja sterilisera eller kastrera alla män mot deras vilja också.
    Att kastrera och sterilisera är motsatsen till om någon vill sänka veckogränsen eller förbjuda helt aborter. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    Annars kanske vi skulle börja sterilisera eller kastrera alla män mot deras vilja också.
    Ingen person får bestämma helt över sin kropp och ingen får bestämma själv hur skattepengar ska fördelas. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    Och om kvinnor inte gör aborter för skojs skull, då finns det en större anledning att olika personer tycker aborter är dåligt pågrund av olika anledningar. 
    Det handlar inte alls om att kvinnor ska få bestämma över sina kroppar utan att aborter kan anses nödvändiga. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    En sterilisering och kastrering handlar inte om något liv som dödas som officiellt kan bli en människa jämfört med aborter. 

Kastrering borde ha en större betydelse för någons hälsa än om aborter tillåts eller förbjuds. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    När man snackar om att "bestämma över sin kropp" så låter det som man tycker om aborter. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    Graviditeter handlar om biologi vilket gör att det inte går påverka på samma sätt som för andra saker som har med sin kropp att göra.
    En biologisk grej som kvinnor kan använda till sin fördel. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och ja,du är emot abort.
    Finns redan begränsningar i sexualiteten då exempelvis det är inte lagligt att köpa sex. 
    Allstå även kvinnor erkänner på olika sätt att få bestämma över sin kropp fungerar inte på samma nu jämfört med annars. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    molly50 skrev 2024-12-15 21:18:52 följande:
    Bestämma över sin egen kropp är en rättighet som alla har,som tur är.
    Det finns saker man inte får bestämma över sin kropp 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?