• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Anonym (abc123)
    Goneril skrev 2024-10-24 16:38:21 följande:
    Drygt och drygt, det är så många av oss lever. Vi har alla olika preferenser, tack och lov lever vi i ett fritt samhälle. Har du funderat på vad du ska hitta på när du blir för gammal för hojen och moppen? Även du åldras även om många yngre inte tror det. De intressen du har kan, jag säger kan, vara intressanta, såsom att vandra på naturstigar i Omberg eller gå Kungsleden. Fika på gårdskafé har jag ingenting emot och det behöver inte stå i konflikt med avsmakningsmeny på krogen.                                                                                                                    Skulle jag helt och hållet bli hänvisad till dina nöjen skulle jag hellre sitta i kvinnofängelse; där kunde jag sitta i lugn och ro och läsa böcker. Ja, och promenaderna som vännerna tar med dig på; konst och klassisk musik kan ni ju diskutera men inte de senaste konserterna och utställningarna eftersom du inte tycks röra dig i urban miljö.                                                                                                                                                                  Det är dyrt i storstaden, men det gäller att ta vara på det utbud som finns. Hade jag varit yngre hade jag velat åka på safari, så långt kan jag sträcka mig när det gäller naturupplevelser.
    Med tanke på alla rapporter om klimatförändringar, döda korallrev och av utan fisk, nedhuggna regnskogar, så tror jag inte att din livsstil är - sustainable. Hade vi tre planeter till att exploatera, så skulle vi möjligen överleva ett par århundraden till.

Bara ett par sista reflektioner från min sida: Vad ger dig rätten att brandskatta alla de andra människorna på planeten? Dina och mina barn, och deras barns röst? Vad tror du att den kan komma att berätta? Runt de val vi gjorde?

Ps.
    Fast du som person verkar ju vara rätt ganska intellektuell och kulturellt medveten. Så förlåt om jag lastar all jordens bekymmer på just dig. Förlåt.
  • Goneril
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-24 18:48:34 följande:
    Med tanke på alla rapporter om klimatförändringar, döda korallrev och av utan fisk, nedhuggna regnskogar, så tror jag inte att din livsstil är - sustainable. Hade vi tre planeter till att exploatera, så skulle vi möjligen överleva ett par århundraden till.

Bara ett par sista reflektioner från min sida: Vad ger dig rätten att brandskatta alla de andra människorna på planeten? Dina och mina barn, och deras barns röst? Vad tror du att den kan komma att berätta? Runt de val vi gjorde?

Ps.
    Fast du som person verkar ju vara rätt ganska intellektuell och kulturellt medveten. Så förlåt om jag lastar all jordens bekymmer på just dig. Förlåt.
    Behöver du inte alls be om ursäkt för, vi är eniga beträffande hållbarhet. Jag har alls ingen rätt att kontaminera luftrummet, jag vet. Nu har man till min oförställda glädje börjat planera tågresor inom Europa, problemet i dag är logistiken. Behöver SJ eller något annat bolag såsom Deutsche Bahn en testpilot anmäler jag mig frivilligt. 
  • Anonym (Yconoma)
    Anonym (45) skrev 2024-10-24 08:35:17 följande:
    Vilka hänger inte med i hur mycket inflationen påverkar?
    De som inte vet vad medianlönen i riket är, till att börja med.

Men okej, det blir väl en reallönehöjning igen till våren, om vi har tur.
  • Anonym (abc123)
    Goneril skrev 2024-10-24 19:05:23 följande:
    Behöver du inte alls be om ursäkt för, vi är eniga beträffande hållbarhet. Jag har alls ingen rätt att kontaminera luftrummet, jag vet. Nu har man till min oförställda glädje börjat planera tågresor inom Europa, problemet i dag är logistiken. Behöver SJ eller något annat bolag såsom Deutsche Bahn en testpilot anmäler jag mig frivilligt. 
    Mm, då min motorcykel blir för tung att hantera i framtiden, och då moppen helt har skurit ihop, så hoppas jag att mina barn och barnbarn sätter oss tillsammans på tåget! Någonstans.

Väl mött!

• Anonym (Nej)
    Goneril skrev 2024-10-24 18:35:42 följande:
    Vänd på resonemanget så förstår du innebörden av det jag skrev. Den som i unga år besökt Shakespeares "New Globe"och stått bland påläst publik som "groundling" eller den som tidigt i livet besökt operor runt om i Europa med hopskrapade medel, eller längtat efter Nilkryssningar och Irans högtstående kultur, den personen ser till att skapa ett liv där detta kan tillgodoses, ser till att bli befordrad och därmed säkra inkomst och pension. Detta har jag gjort för att förverkliga mina intressen.                                                                                                                                                    Det är inte så, som vissa tror, att man upptäcker att man har det skapligt ställt och därefter börjar tillägna sig en dyr livsstil, det är intressena som driver en att klättra på stegar i karriären till priset av oändligt många kompletterande kurser och 60-timmarsveckor. Konserter, teaterföreställningar och operabesök fyller mina dagar för att inte tala om alla museibesök, Guggenheims i Bilbao för några dagar sedan. Mina Adlibris-fakturor är heller inte att leka med.                                                                                                                            Signaturen ABC:s nöjen, att fara runt med hoj eller moppe skulle jag se som ett straff, att sitta någonstans i lugn och ro med en packe böcker vore en lisa i jämförelse, till och med bakom lås och bom.                                                                                                                          Det säger sig självt att med ett netto på 15 000 vore mina drömmar ouppnåeliga. Ett kulinariskt intresse har jag även, inte helt gratis att förverkliga heller.

Vi i Sverige har sån tur att mycket kultur är delvis skattefinansierad. En biljett till Operan i Stockholm får man för 150 kronor, samma med Konserthuset. Jag går varje månad. Blir man Historievän får man gå på 7 museum för 450 kronor per år. Carl von Linnés trädgård har gratis inträde en gång om året. Botaniska trädgården i Stockholm är gratis om man inte går in i växthuset. Slottet i Stockholm brukar vara gratis på nationaldagen. På Kulturnatten kan man göra hur mycket som helst gratis. 

Det blir vad man gör det till. Många lever i någon slags föreställning om att man inte kan eller bör göra vissa saker för att man har lite pengar eller så tror de att saker är dyrare än de är. 

• Anonym (abc123)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-24 21:50:19 följande:

Vi i Sverige har sån tur att mycket kultur är delvis skattefinansierad. En biljett till Operan i Stockholm får man för 150 kronor, samma med Konserthuset. Jag går varje månad. Blir man Historievän får man gå på 7 museum för 450 kronor per år. Carl von Linnés trädgård har gratis inträde en gång om året. Botaniska trädgården i Stockholm är gratis om man inte går in i växthuset. Slottet i Stockholm brukar vara gratis på nationaldagen. På Kulturnatten kan man göra hur mycket som helst gratis. 

Det blir vad man gör det till. Många lever i någon slags föreställning om att man inte kan eller bör göra vissa saker för att man har lite pengar eller så tror de att saker är dyrare än de är. 

Jag skär bort en bit av mitt hjärta och skickar till dig.
    Fågel Fenix.
  • Anonym (Pengarna)

Jag tjänar ganska bra, ca 35-40k efter skatt (varierar beroende på bonus) 
    Bostad ca 12k, bil 4k (inga lån men bränsle, service, däck etc), barn och hustru ca 10-15k ( kläder, nöjen, hobbies, restuarantbesök, smink etc) , sparande 8k, egna nöjen etc 8k.

Min bästa kompis kör Enduro, han lägger nog 10-15k i månaden, men min största hobbie är att knulla och det är gratis som tur är, så därför kan jag spara ganska mycket också. 

• Anonym (45)
    Anonym (boel) skrev 2024-10-24 08:50:23 följande:
    Man är ju inte superrik bara för att man tjänar 45-50000/månad före skatt.

Det finns många som tror att meddellönen i Sverige är ca 30000. Det är den inte längre. Nu är den 38300 som Yconoma skrev. 
    Nej, men någon som tjänar betydligt mindre skulle kunna leva gott på det.
    Men är väl som med allt annat, att man anpassar sig till sin situation, till slut. Finns ändå mycket att göra åt pengar som "försvinner" för någon med 45-50k/mån, anpassa utgifter och kunna känna sig lite rik på den lönen, till skillnad om du tjänar 23k/mån.
  • Anonym (Therealme)

Jag tjänar strax under din fru och har ungefär samma situation i övrigt. Något dyrare boende men å andra sidan ingen bil. 

Jag känner mig absolut inte fattig men jag kan säga att pengarna inte alls räcker lika långt som för några år sedan och jag får tänka betydligt mer på vad jag lägger dem på.

Då tror jag ändå att jag är "low maintenance" i förhållande till många andra. Vi åker t ex inte utomlands, jag använder apotekets billiga hudvårdsprodukter, har ofta matlåda, osv. 

Så nej, jag tror inte din fru har något hemligt sparande. Möjligen har hon svårt att anpassa sig till den nya situationen med högre prisbilder. 

• Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-24 21:50:19 följande:

Du har absolut rätt, kulturella upplevelser måste inte kosta skjortan, här i rikets andra stad kan man till exempel som heltidsstuderande gå på Konserthuset och Operan för en billig penning, men ska man som i mitt fall åka till Stockholm och planera detta i god tid för att samordna med andra aktiviteter får man dessvärre stå ut med det som bjuds. Numera är jag pensionär, det var annorlunda när jag arbetade i Stockholm, alldeles utanför Dramaten. Det var tider, då kunde man frossa i teaterupplevelser.                                                                                                                                                                  Jag har vänner med låg pension som ändå lyckas hitta biljetter, oftast till platser med skymd sikt. Det är väl i sin ordning när man prioriterar ariorna, men helhetsintrycket går förlorat. Jo, om man ger sig lite möda kan man hitta värdefulla upplevelser till en blygsam penning, men att kunna gå "ad hoc" har ett värde; jag bor för övrigt på 10 minuters avstånd från Konserthuset och Stadsteatern och 30 minuter från Operan. 
  • Anonym (Nej)
    Goneril skrev 2024-10-25 13:56:58 följande:
    Du har absolut rätt, kulturella upplevelser måste inte kosta skjortan, här i rikets andra stad kan man till exempel som heltidsstuderande gå på Konserthuset och Operan för en billig penning, men ska man som i mitt fall åka till Stockholm och planera detta i god tid för att samordna med andra aktiviteter får man dessvärre stå ut med det som bjuds. Numera är jag pensionär, det var annorlunda när jag arbetade i Stockholm, alldeles utanför Dramaten. Det var tider, då kunde man frossa i teaterupplevelser.                                                                                                                                                                  Jag har vänner med låg pension som ändå lyckas hitta biljetter, oftast till platser med skymd sikt. Det är väl i sin ordning när man prioriterar ariorna, men helhetsintrycket går förlorat. Jo, om man ger sig lite möda kan man hitta värdefulla upplevelser till en blygsam penning, men att kunna gå "ad hoc" har ett värde; jag bor för övrigt på 10 minuters avstånd från Konserthuset och Stadsteatern och 30 minuter från Operan. 

Vet man att man ska åka långt i förväg har man gott om tid att kolla upp saker. Det finns alltid gratis aktiviteter i Stockholm och Göteborg. Författare som håller föredrag i bokhandlar (Sen lånar man boken på biblioteket efteråt) Museum som har något event, parkteater eller liknande. Ett hett tips är att gå in på kommunens hemsida och titta deras turistinformation. Eller varför inte ladda ner appen fornsök och utnyttja allemansrätten. Det finns 5000 år gamla gravar från bronsåldern, gravhögar från sen stenålder, runstenar och liknande överallt. Riksantikvarieämbetet sätter till och med upp skyltar så man kan lära sig om platsen. Vissa kommuner har vandringar med ljudguide som man laddar ner på mobilen. Planerar man lite kan man få en riktigt bra semester i en annan stad väldigt billigt. 

Om det inte är superviktigt att gå på premiären kan man boka en lyssnarplats på Operan långt efter premiären en random onsdag. 10 minuter innan föreställningen börjar kollar man vilka platser som är bokade och sätter sig där det är ledigt. 

• Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-25 16:55:56 följande:

Vet man att man ska åka långt i förväg har man gott om tid att kolla upp saker. Det finns alltid gratis aktiviteter i Stockholm och Göteborg. Författare som håller föredrag i bokhandlar (Sen lånar man boken på biblioteket efteråt) Museum som har något event, parkteater eller liknande. Ett hett tips är att gå in på kommunens hemsida och titta deras turistinformation. Eller varför inte ladda ner appen fornsök och utnyttja allemansrätten. Det finns 5000 år gamla gravar från bronsåldern, gravhögar från sen stenålder, runstenar och liknande överallt. Riksantikvarieämbetet sätter till och med upp skyltar så man kan lära sig om platsen. Vissa kommuner har vandringar med ljudguide som man laddar ner på mobilen. Planerar man lite kan man få en riktigt bra semester i en annan stad väldigt billigt. 

Om det inte är superviktigt att gå på premiären kan man boka en lyssnarplats på Operan långt efter premiären en random onsdag. 10 minuter innan föreställningen börjar kollar man vilka platser som är bokade och sätter sig där det är ledigt. 

Tack för tipsen, jag noterar. Du har verkligen gett dig möda att utforska, jag kopierar ditt inlägg 
  • colorparty

Vi har 50 i inkomst för den ena och den andra pluggar (omskolning p.g.a. förslitning). Med 2 barn hemma, så blir det inte fett, men heller inte knapert. Dock räcker det inte resor eller andra extra upplevelser. Vi har tur att goda vänner har stuga i fjällen och tar med oss utan kostnad (vi betalar ju så klart liftkort mm), men det hade inte gått att hyra stuga. Ungefär så ser det ut för oss.

• Anonym (Me)

Hon blåser nog dig å fyller sina bankkonton!

• Anonym (boel)
    Anonym (Me) skrev 2024-10-25 18:33:29 följande:

Hon blåser nog dig å fyller sina bankkonton!

Hur blåser hon honom när de inte har delad ekonomi? Då har de ju bestämt att mitt är mitt och ditt är ditt. Om hon vill elda upp pengarna så står det henne fritt. 

Han är förmodligen bara nyfiken på vad hon gör av pengarna. 

• Anonym (Me)
    Anonym (boel) skrev 2024-10-25 22:27:51 följande:

Hur blåser hon honom när de inte har delad ekonomi? Då har de ju bestämt att mitt är mitt och ditt är ditt. Om hon vill elda upp pengarna så står det henne fritt. 

Han är förmodligen bara nyfiken på vad hon gör av pengarna. 

Känner igen de en hittar på familje grejer å en betalar alltid mer för den ena inte har så mö kvar eller snål då,
    Å man tänker vi e ju ändå familj , ser har en sparat massa på att den ena betalar mer, en tänker familj å en jaget,
  • Anonym (Inte rik)
    Anonym (Fattig?) skrev 2024-10-23 14:44:37 följande:
    Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

Jag har precis fått upp min lön till 46.500 så tjänar helt okej. Bor dock ensam med två tonårsbarn, den ena är dessutom myndig. Jag har mycket utgifter och ett ganska dyrt boende så jag vill inte påstå att jag är rik, absolut inte fattig heller för jag kan unna mig saker. När mina barn flyttar hemifrån kommer jag ha det gott ställt.
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?