Inlägg från: Anonym (abc123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc123)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Hela mitt liv har jag arbetat med att försöka vara ett stöd för andra. Arbetat i omsorgen dvs.. Det är inte så högt värderat i vårat samhälle. P.g.a. detta så jag har aldrig haft en inkomst som har överstigit 30 k. brutto i månaden. Min sambo har väl alltid haft 10 - 15 000 mer i månaden. Ändå har jag kunnat spara 10 i månaden och hon har kunnat lägga undan, nästan det bubbla säkert.

Man får välja sina utgifter. Vår bil t.ex. köpte vi begagnad för 5500. Den har aldrig kostat mer än vad nya bromsklossar, styrleder osv. etc., har kostat på Biltema. Den har dragit vår husvagn, våra barn och oss själva runt i Norden.

Jag har svårt att se hur man kan göra av med 10 000-tals kronor i månaden utan att kunna redogöra för vart de har tagit vägen. Fast det är nog ganska normalt att inte kunna.

• Anonym (abc123)
    Anonym (T) skrev 2024-10-23 14:53:43 följande:

Jag får in strax under 11.000kr/mån 😑

Jag röstar på dig som ekonomisk rådgivare.
    Berätta gärna om "hög standard".
    Jag tror att vi behöver höra om denna för våra barns framtids skull.

Eller någon annan?
  • Anonym (abc123)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-23 18:52:24 följande:

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

Nej, det är ingen märkvärdig lön 45 - 50. Ganska så dålig egentligen. Ts fru behöver nog steppa upp lite. För att inte tala om hen själv. Ärligt talat så finns du nog inte ens med på kartan (och inte jag själv heller, så det är lugnt. Vi är de fattiga och utgör någonslags existensminimum för dem i de västra delarna av världen).
  • Anonym (abc123)
    Goneril skrev 2024-10-24 14:12:42 följande:
    Man kan beskriva sin ekonomiska situation på det sätt man önskar, fattig eller rik, det är inte viktigt eftersom uttrycken är subjektiva. Det som det hela handlar om är det ekonomiska svängrummmet; inte bara att överleva från månad till månad.                                                                                                                                                            Din lön är låg, oavsett jämförelser, och begränsande. Att inte kunna resa och besöka de platser man läst om, att inte kunna gå på konserter eller ha ett socialt umgänge skulle jag betrakta som deprimerande. Att inte kunna planera nästa resa eller nästa kalas skulle få mig att glida in i ett grått töcken. Du undrar vad folk gör med sina löner? Svaret har du ovan, vi lever gott och en och annan designpryl eller något nytt märkesplagg åker ned av bara farten.
    Det där var fan nog ganska så drygt skrivet! Jag åker till områden jag har läst om t.ex. vandrar i något naturreservat som jag kan ta mig till med MC:n. Eller så tar jag och sambon mopparna till något gårdskafé utanför staden, soppan kostar någon krona (drar inte mycket bra för miljön osv.). Eller så tar vi fältköket och lagar lite egen producerad snack pott, hemlagad pasta och ex. torkade trattisar. Mina vänner tar mig ofta med på givande promenader där vi kan avhandla allehanda ämnen. Själv känner jag inget som helst behov av design eller märkesvaror, snarare skyr jag dem då de ofta behöver speciell service. Nuförtiden kan du t.ex. inte själv byta lampa på bilen utan behöver specialverktyg och nödvändig idiotkunskap (man hade ju kunnat skruva i lampan, eller tillverkat den så att den hade funkat längre).

Känns smått deprimerande att läsa om ditt liv. Att inte kunna "planera nästa resa eller nästa kalas" utan att behöva ha massa materiella omständigheter att ta i beaktande.
  • Anonym (abc123)
    Goneril skrev 2024-10-24 16:38:21 följande:
    Drygt och drygt, det är så många av oss lever. Vi har alla olika preferenser, tack och lov lever vi i ett fritt samhälle. Har du funderat på vad du ska hitta på när du blir för gammal för hojen och moppen? Även du åldras även om många yngre inte tror det. De intressen du har kan, jag säger kan, vara intressanta, såsom att vandra på naturstigar i Omberg eller gå Kungsleden. Fika på gårdskafé har jag ingenting emot och det behöver inte stå i konflikt med avsmakningsmeny på krogen.                                                                                                                    Skulle jag helt och hållet bli hänvisad till dina nöjen skulle jag hellre sitta i kvinnofängelse; där kunde jag sitta i lugn och ro och läsa böcker. Ja, och promenaderna som vännerna tar med dig på; konst och klassisk musik kan ni ju diskutera men inte de senaste konserterna och utställningarna eftersom du inte tycks röra dig i urban miljö.                                                                                                                                                                  Det är dyrt i storstaden, men det gäller att ta vara på det utbud som finns. Hade jag varit yngre hade jag velat åka på safari, så långt kan jag sträcka mig när det gäller naturupplevelser.
    Med tanke på alla rapporter om klimatförändringar, döda korallrev och av utan fisk, nedhuggna regnskogar, så tror jag inte att din livsstil är - sustainable. Hade vi tre planeter till att exploatera, så skulle vi möjligen överleva ett par århundraden till.

Bara ett par sista reflektioner från min sida: Vad ger dig rätten att brandskatta alla de andra människorna på planeten? Dina och mina barn, och deras barns röst? Vad tror du att den kan komma att berätta? Runt de val vi gjorde?

Ps.
    Fast du som person verkar ju vara rätt ganska intellektuell och kulturellt medveten. Så förlåt om jag lastar all jordens bekymmer på just dig. Förlåt.
  • Anonym (abc123)
    Goneril skrev 2024-10-24 19:05:23 följande:
    Behöver du inte alls be om ursäkt för, vi är eniga beträffande hållbarhet. Jag har alls ingen rätt att kontaminera luftrummet, jag vet. Nu har man till min oförställda glädje börjat planera tågresor inom Europa, problemet i dag är logistiken. Behöver SJ eller något annat bolag såsom Deutsche Bahn en testpilot anmäler jag mig frivilligt. 
    Mm, då min motorcykel blir för tung att hantera i framtiden, och då moppen helt har skurit ihop, så hoppas jag att mina barn och barnbarn sätter oss tillsammans på tåget! Någonstans.

Väl mött!

• Anonym (abc123)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-24 21:50:19 följande:

Vi i Sverige har sån tur att mycket kultur är delvis skattefinansierad. En biljett till Operan i Stockholm får man för 150 kronor, samma med Konserthuset. Jag går varje månad. Blir man Historievän får man gå på 7 museum för 450 kronor per år. Carl von Linnés trädgård har gratis inträde en gång om året. Botaniska trädgården i Stockholm är gratis om man inte går in i växthuset. Slottet i Stockholm brukar vara gratis på nationaldagen. På Kulturnatten kan man göra hur mycket som helst gratis. 

Det blir vad man gör det till. Många lever i någon slags föreställning om att man inte kan eller bör göra vissa saker för att man har lite pengar eller så tror de att saker är dyrare än de är. 

Jag skär bort en bit av mitt hjärta och skickar till dig.
    Fågel Fenix.
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?