Goneril skrev 2024-10-24 14:12:42 följande:
Man kan beskriva sin ekonomiska situation på det sätt man önskar, fattig eller rik, det är inte viktigt eftersom uttrycken är subjektiva. Det som det hela handlar om är det ekonomiska svängrummmet; inte bara att överleva från månad till månad. Din lön är låg, oavsett jämförelser, och begränsande. Att inte kunna resa och besöka de platser man läst om, att inte kunna gå på konserter eller ha ett socialt umgänge skulle jag betrakta som deprimerande. Att inte kunna planera nästa resa eller nästa kalas skulle få mig att glida in i ett grått töcken. Du undrar vad folk gör med sina löner? Svaret har du ovan, vi lever gott och en och annan designpryl eller något nytt märkesplagg åker ned av bara farten.
Det där var fan nog ganska så drygt skrivet! Jag åker till områden jag har läst om t.ex. vandrar i något naturreservat som jag kan ta mig till med MC:n. Eller så tar jag och sambon mopparna till något gårdskafé utanför staden, soppan kostar någon krona (drar inte mycket bra för miljön osv.). Eller så tar vi fältköket och lagar lite egen producerad snack pott, hemlagad pasta och ex. torkade trattisar. Mina vänner tar mig ofta med på givande promenader där vi kan avhandla allehanda ämnen. Själv känner jag inget som helst behov av design eller märkesvaror, snarare skyr jag dem då de ofta behöver speciell service. Nuförtiden kan du t.ex. inte själv byta lampa på bilen utan behöver specialverktyg och nödvändig idiotkunskap (man hade ju kunnat skruva i lampan, eller tillverkat den så att den hade funkat längre).
Känns smått deprimerande att läsa om ditt liv. Att inte kunna "planera nästa resa eller nästa kalas" utan att behöva ha massa materiella omständigheter att ta i beaktande.