• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Ascendere

Bara så jag förstår rätt så är ni gifta men har inte insyn i varandras ekonomi?

Har ni gemensama barn eller planer på sådana?

• Anonym (Kalle)

Anser man sig fattig trots inkomst på 50k per månad så behöver man se över sina utgifter. Det ska gå utmärkt att klara sig bra på den inkomsten. Men väljer man att leva extravagant så kan det bli knapert.

• Anonym (T)

Jag får in strax under 11.000kr/mån 😑

• Anonym (Mat)

Vem betalar maten? Är det främst din fru och ni inte direkt planerar era inköp så kan ju det dra iväg. 

• Friger

Har ungefär den summan efter skatt varje månad. Bränner det mesta ändå. Sparar en del, men inga jättesummor.

Nu har ju räntorna varit rätt höga sista tiden, så jag har fått hålla igen lite. Men man anpassar utgifterna efter inkomsten.

Har länge tänkt att jag ska se över min ekonomi men har aldrig blivit av.

• Anonym (boel)

Det beror väl helt på vilka utgifter hon har?

Har hon höga boendekostnader, studielån kvar att betala av, kanske andra lån för bil, hon kanske reser mer än dig, skickar pengar till någon släkting mm mm. Om du inte har någon insyn i hennes ekonomi så kan du inte dra slutsatsen att hon är slösaktig eller sparar stora summor. 

Den bistra sanningen är att 40-50000/månad före skatt inte ger något extravagant liv idag. 

• Sporadisk78

Lön en bit över 50, boendekostnad på ca 10-12, mellanklassbil, tre barn, matkostnader på ca 8000/mån. Håller inte igen alls, jagar inga extrapriser, köper det jag behöver. Har iofs inga särskilt dyra hobbies eller så har jag redan investerat det jag behöver i dem. Barnen har dock en del dyra aktiviteter men inte något som man chockeras över. 

Kontentan; Jag överstiger typ aldrig 30k i utgifter och då inkluderar jag "engångskostnader" som däckbyten, något hantverk hemma, en weekendresa, sportcamp för något barn eller liknande. 

Nu kan det såklart vara beroende på vilka utgifter din fru har i form av lån och annat men 50´ i månaden borde man klara sig utan problem på. Nej, man cashar kanske inte en splitterny lyxbil men man behöver knappast vända på slantarna och man har råd med ett bra sparande också. 

• Anonym (inte ett dugg)

Jag tjänar ganska precis 50k brutto, eller precis under 38k netto (handlar om tior), och jag är inte ett dugg fattig. Jag har iofs varken barn eller bil men lägger i gengäld ca 17k på mitt boende och har två hundar. Jag har råd att både äta vad jag vill, ha alla hobbies jag vill, resa när jag vill, spara så mycket jag vill och bara futta eld på några hundralappar om jag vill.

Mitt syskon tjänar ungefär lika mycket, har mycket lägre boendekostnader men en bil och ett barn på deltid, och aldrig pengar över och är fattig enligt sig själv. Där verkar pengarna rinna mellan fingrarna.  Olika människor hanterar pengar olika helt enkelt. 

• Anonym (Har du inget att göra?)

Varför frågar du en dum, konstig fråga? Om folk som tjänar 50 K /mån har dålig med ekonomin ska du dubbla deras ekonomi, höja löner etc....? 
    Vet du varför Elon Musk, Zuckerberg, Cristiano Ronaldo etc...fortsätter jobba? 
    Du frågar om man har det bra med 50 k i ett land där skatt ligger på 31-34%, elpris är högre, besök hos läkare är minst 1500 sek, boräntor etc....
    Vakna lite! 

Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?