• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Fattig?) skrev 2024-10-23 14:44:37 följande:
    Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

Om ni inte har gemensam ekonomi har du ju inte ett dugg med hennes utgifter eller sparande att göra. 

Det är väl jättebra att hon sparar pengar istället för att slösa på en massa skit?
  • Man i norr

45-50 000 i månaden? Är det nästan  bara läkare och direktörer i denna tråden??
    Jag tjänar knappt 30.000 och det räknas nog som ganska bra i min del av Sverige. Många jobbar inom turism, samt vård och omsorg.
    Och NEJ! Det är inte billiga bostäder här..

• Man i norr

Jag tjänar knappt 30.000 och det räknas nog som ganska bra i min del av Sverige. Många jobbar inom turism, samt vård och omsorg.

• Anonym (45)

Jag får ut 15k så ja, jag skulle känna mig jävligt rik om lönen skulle höjas till 50!

• Anonym (boel)
    Man i norr skrev 2024-10-23 23:24:22 följande:

Läkare och chefer tjänar betydligt mer än så. Jag jobbar som administratör på ett universitet och tjänar 45000.

Glöm inte att det står före skatt. 

• Anonym (May)
    Man i norr skrev 2024-10-23 23:24:23 följande:

Läkare tjänar i snitt 83-84 000, så det är nog inte de som svarar i tråden 😊 I övrigt håller jag med dig - det är ju fullständigt absurt att anse att en lön på 45-50 000 är en dålig lön. Men allt är ju relativt förstås, och precis som nån annan skrev kan man ju känna sig fattig på den lönen om alla runtomkring har  mycket mer. 
  • Anonym (PRATA)

Men herregud, skriv inte inlägg här, prata MED henne. Helt sjukt.

• Anonym (PRATA)

Låter som hon betalar all maten.
    Höga räntor.
    Vad bidrar du själv med?

• Anonym (Yconoma)
    Man i norr skrev 2024-10-23 23:24:22 följande:

Jag gissar att du hör till de yngre då, och Norrland har ju lägre löner.

2023 i Sverige är medianlönen (den lön som lika många har under som över)

35 500 kr för män och 33 000 kr för kvinnor.
    Medellönen i landet är 38 300 kr (40 200 kr för män och 36 200 kr för kvinnor)

Källa SCB.

Det känns som en del inte har hängt med i hur mycket inflationen påverkar, och nu är det läge att byta jobb om man kan, då det är bästa chansen att få upp lönen. 
  • Anonym (45)
    Anonym (Yconoma) skrev 2024-10-24 07:56:04 följande:
    Jag gissar att du hör till de yngre då, och Norrland har ju lägre löner.

2023 i Sverige är medianlönen (den lön som lika många har under som över)

35 500 kr för män och 33 000 kr för kvinnor.
    Medellönen i landet är 38 300 kr (40 200 kr för män och 36 200 kr för kvinnor)

Källa SCB.

Det känns som en del inte har hängt med i hur mycket inflationen påverkar, och nu är det läge att byta jobb om man kan, då det är bästa chansen att få upp lönen. 
    Vilka hänger inte med i hur mycket inflationen påverkar?

Antingen de som inte betalar sina egna avgifter eller de superrika som inte handlar mat själva?
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?