Anonym (May) skrev 2024-10-24 17:30:38 följande:
Ja - det var väl lite det som var ABC:s poäng? Det är ju lite sorgligt om man är så beroende av pengar för att anse sig ha ett bra och stimulerande liv så att man t.o.m tycker att fängelset är det bästa alternativet om man inte har råd med en dyr livsstil. Och vad gäller att ditt inlägg var drygt så ja - det är drygt tala om för någon att den har ett fattigt (i ordets samtliga bemärkelser) liv bara för att den inte har en dyr livsstil. Personligen hade jag tyckt det var fruktansvärt om jag tvingades gå på avsmakningsmeny på krogen, men det innebär inte att jag säger att det är så för nån annan.
Vänd på resonemanget så förstår du innebörden av det jag skrev. Den som i unga år besökt Shakespeares "New Globe"och stått bland påläst publik som "groundling" eller den som tidigt i livet besökt operor runt om i Europa med hopskrapade medel, eller längtat efter Nilkryssningar och Irans högtstående kultur, den personen ser till att skapa ett liv där detta kan tillgodoses, ser till att bli befordrad och därmed säkra inkomst och pension. Detta har jag gjort för att förverkliga mina intressen. Det är inte så, som vissa tror, att man upptäcker att man har det skapligt ställt och därefter börjar tillägna sig en dyr livsstil, det är intressena som driver en att klättra på stegar i karriären till priset av oändligt många kompletterande kurser och 60-timmarsveckor. Konserter, teaterföreställningar och operabesök fyller mina dagar för att inte tala om alla museibesök, Guggenheims i Bilbao för några dagar sedan. Mina Adlibris-fakturor är heller inte att leka med. Signaturen ABC:s nöjen, att fara runt med hoj eller moppe skulle jag se som ett straff, att sitta någonstans i lugn och ro med en packe böcker vore en lisa i jämförelse, till och med bakom lås och bom. Det säger sig självt att med ett netto på 15 000 vore mina drömmar ouppnåeliga. Ett kulinariskt intresse har jag även, inte helt gratis att förverkliga heller.