• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Friger
    Anonym (inte ett dugg) skrev 2024-10-23 15:29:27 följande:

Jag tjänar ganska precis 50k brutto, eller precis under 38k netto (handlar om tior), och jag är inte ett dugg fattig. Jag har iofs varken barn eller bil men lägger i gengäld ca 17k på mitt boende och har två hundar. Jag har råd att både äta vad jag vill, ha alla hobbies jag vill, resa när jag vill, spara så mycket jag vill och bara futta eld på några hundralappar om jag vill.

Mitt syskon tjänar ungefär lika mycket, har mycket lägre boendekostnader men en bil och ett barn på deltid, och aldrig pengar över och är fattig enligt sig själv. Där verkar pengarna rinna mellan fingrarna.  Olika människor hanterar pengar olika helt enkelt. 

Nu är ju bil och barn ganska dyra aktiviteter.

Jag har 3st barn och bil. De kostar nog som ditt boende per månad ungefär. Sen är det ju ett val jag har gjort. Jag tycker att det är värt de pengarna.
  • Anonym (P)

Jag gör 60 brutto och känner mig inte fattig. Men jag känner mig inte heller särskilt rik. Vi har två barn och hygglig bil.

Jag ser också att många förfasas över att TS inte har insyn i sin respektives ekonomi. Jag låter verkligen inte min sambo ha insyn i min ekonomi, liksom jag inte har insyn i hans. Vi delger varandra de vi behöver veta, men inte mer än så. Det ser jag ingen anledning till. 

• Anonym (Är inte fattig men kan känna mig fattig)

Att känna sig fattig beror ju alltid inte på hur mycket pengar man har utan vad man jämför sig med.

Hennes umgänge/arbetskamrater har kanske bättre ekonomi och hon känner att hon inte når dit och då kan man känna sig fattig...........

Kanske har ni köpt på ett hus/lgh med lägre belåningsgrad, billigare bil och har bättre ekonomi än andra men det man ser man inte på gatan utan alla andra ser ut att ha finare hus bättre bil osv

Det enklaste är nog om du frågar henne exakt vad hon menar. 

Personligen så har jag 47k/mån och har det billigare huset, billigare bilen för att jag vill ha mer pengar i kassan, ibland känner jag mig "fattig" i form att jag har det enklare än vad jag har råd men samtigt påminna mig om att sparkvoten ink amotering är runt 50% och ändå har jag ett jättebra liv.

Allt handlar om mindset.

• Goneril
    Anonym (inte ett dugg) skrev 2024-10-23 15:29:27 följande:

Jag tjänar ganska precis 50k brutto, eller precis under 38k netto (handlar om tior), och jag är inte ett dugg fattig. Jag har iofs varken barn eller bil men lägger i gengäld ca 17k på mitt boende och har två hundar. Jag har råd att både äta vad jag vill, ha alla hobbies jag vill, resa när jag vill, spara så mycket jag vill och bara futta eld på några hundralappar om jag vill.

Mitt syskon tjänar ungefär lika mycket, har mycket lägre boendekostnader men en bil och ett barn på deltid, och aldrig pengar över och är fattig enligt sig själv. Där verkar pengarna rinna mellan fingrarna.  Olika människor hanterar pengar olika helt enkelt. 

Pension 40 000 brutto, netto 30 000, lite utdelning också, boende 8.000 i äldre våning, centralt 80 kvadrat, alldeles för mig. Särbon har sin våning förstås. Jag är inte fattig alls, 3 - 4 utlandsresor per år, restaurang och operabesök, precis så som jag ville ha det och som jag kämpade för under arbetslivet. Orättvist? Det tycker någon garantipensionär, men det många glömmer är stt pension är uppskjuten lön. Kan bara uppmana alla att se till att få tjänstepension.
  • Anonym (Abc)

Inte fattig. Jag har definitivt till det jag behöver och lite till. Men jag känner mig lite dum för jag kunde lätt spara 20k i månaden om jag bara styrde upp mat och andra inköp.

• Anonym (Annica)

Jag förstår inte riktigt er situation. Är 10-12 tkr/mån hennes del av ert gemensamma boende eller bor ni inte ihop? 
    Jag tjänar 41 000/mån före skatt, bor själv, boendekostnad på typ 8 000, bil utan lån. Vuxna barn. Jag sparar minst 5000 kr/mån, och tycker att jag har det bra ekonomiskt. 

• Anonym (inte ett dugg)
    Friger skrev 2024-10-23 15:40:46 följande:
    Nu är ju bil och barn ganska dyra aktiviteter.

Jag har 3st barn och bil. De kostar nog som ditt boende per månad ungefär. Sen är det ju ett val jag har gjort. Jag tycker att det är värt de pengarna.
    Absolut, dina barn och bil kostar säkert mer än mitt pendlarkort och mina hundar, det kostar mig nog bara ca 7000 i månaden, och som du säger, vi gör våra olika val. 
  • Anonym (???)

Sparar till sig själv i hemlighet? Har ni regler att ni inte ska spara till er själva eller hur menar du? Jag ser sparande som en stående utgift; sen ser jag vad jag har att röra mig med.

• Friger
    Anonym (???) skrev 2024-10-23 16:10:47 följande:

Sparar till sig själv i hemlighet? Har ni regler att ni inte ska spara till er själva eller hur menar du? Jag ser sparande som en stående utgift; sen ser jag vad jag har att röra mig med.

Bra poäng... Vad är poängen med att hon sparar? Om hon är TS fru så borde det ju inte vara något stort problem...

Skapar sparandet någon form av obalans? Eller är TS rädd för att frun är på väg att lämna byggnaden?
  • Anonym (hennes)
    Anonym (Fattig?) skrev 2024-10-23 14:44:37 följande:
    Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

Står hon alltså för boendekostnaden om 10-12 tusen per månad? Inte halva delat med dig?

Övriga utgifter går ju inte att bedöma bara utifrån det du anger. Barn och bil kostar ju olika, beroende på ålder, lån, drift osv. 

Om hon hade möjlighet att lägga undan pengar så skulle hon väl kanske inte klaga? Och hon kanske tycker att hon vill ha hobbys och resor, men att då räcker inte pengarna. 

Jag har ungefär hennes inkomst, visserligen två barn, men ungefär samma kostnad för boende. Och jag tycker inte att det är särskilt fett, inte så att jag har några mängder med pengar över när allt nödvändigt är betalt. Är ju inte bara boende barn och bil som kostar i mitt liv i alla fall. Vi äter även mat, har el, värme, vatten, hygienartiklar, månadskort i kollektivtrafiken, klädinköp samt en viss budget för nöjen. Sparande för oförutsedda utgifter, semester och liknande. 
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?