• Anonym (Godhjärtad man)

Jag är orolig!

Hjälp! Jag är orolig!

Jag har inget jobb, jag bor hemma, jag hittar inget jobb som passar mig.

Jag har inlärningssvårigheter och jag har varit arbetslös länge med andra ord jag kan inte gå på utbildning och lära mig.

Jag är orolig av olika anledningar.

- Jag får ingen försäkringskassan, ont om pengar alltså.
    - Jag bor hemma och känner att jag aldrig kommer härifrån.
    - Jag börjar får dåligt med jobb erfarenheter, jag kan inte konkurrera med andra när jag söker jobb!

Jag är helt vilse och vet inte vad jag ska göra för att lyckas. Jag är orolig att jag aldrig kommer att lyckas!

Snälla goda människor! Hjälp mig! Har ni några tips och förslag vad jag ska göra?❤️❤️

• Svar på tråden Jag är orolig!
  • Anonym (*)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-20 13:20:41 följande:
    Men jag höll på i flera veckor och jag försökte men det gick inte. Jag hoppade av för att jag inte trivdes. Och när man inte trivs så är det ju självklarhet att man inte ska vara kvar.

Jag söker tjänst varje dag, varje månad. Och det leder ingenting trots bra PB och CV som jag skrev och finputsade.
    Nej, det är inte en självklarhet! 

Tvärtom så behöver man normalt sett ta sig igenom en del jobbiga saker för att lyckas försörja sig själv och ta sig framåt i livet. 

Det finns förstås fall där vantrivseln är på en nivå där man blir helt nedbruten, och då måste man sätta stopp. Men att det skaver lite här och var är normalt.

Vi står ut med trista studiekamrater, för att få den utbildning vi vill ha. Vi står ut med en dålig chef, för att vi vet att det inte är långt kvar till hen pensioneras. Vi står ut på en tråkig arbetsplats under tiden som vi letar efter något bättre. 

Vi strävar efter det goda livet, men i praktiken måste vi ofta nöja oss med det mediokra.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 23:39:27 följande:
    Jag kan inte konkurrera med jobbet som inte krävs utbildningar.

Dessutom är jag inte TS!!

TS står för trådstartaren, vet inte vad du syftade på. 

Anonym (Hanna) skrev 2024-10-20 18:32:39 följande:

TS står för trådstartaren, vet inte vad du syftade på. 

Okej, men jag kan i alla fall inte konkurrera med andra jobbsökande när det gäller jobb utan utbildning.
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-20 13:47:34 följande:

Nej, det är verkligen inte självklart att hoppa av en utbildning för att man inte trivs med de man pluggar med! Vill man nå sitt mål kan man behöva göra vissa uppoffringar. Att plugga ihop med tråkiga människor är en sak man får stå ut med. Tror du att alla du kommer att jobba med är trevliga? Det funkar inte så. I studie- och arbetslivet buntas man ihop med folk man själv inte har valt. Så länge det inte rör sig om trakasserier och mobbning får man finna sig i att inte passa ihop med studie- och jobbkompisar. Man får göra det bästa av situationen. 

Jättebra att du fortsätter söka jobb! Kom ihåg att ändra ditt personliga brev så att det passar den tjänst du söker. Använder man samma brev till alla syns det och det ger ett oseriöst intryck. 

Men det är bara skolan! Och det viktiga i livet är att man ska mår bra!
    Anonym (*) skrev 2024-10-20 13:58:39 följande:
    Nej, det är inte en självklarhet! 

Tvärtom så behöver man normalt sett ta sig igenom en del jobbiga saker för att lyckas försörja sig själv och ta sig framåt i livet. 

Det finns förstås fall där vantrivseln är på en nivå där man blir helt nedbruten, och då måste man sätta stopp. Men att det skaver lite här och var är normalt.

Vi står ut med trista studiekamrater, för att få den utbildning vi vill ha. Vi står ut med en dålig chef, för att vi vet att det inte är långt kvar till hen pensioneras. Vi står ut på en tråkig arbetsplats under tiden som vi letar efter något bättre. 

Vi strävar efter det goda livet, men i praktiken måste vi ofta nöja oss med det mediokra.

Ett jobb är en helt annan sak!
  • Anonym (Krea)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-20 21:51:20 följande:
    Okej, men jag kan i alla fall inte konkurrera med andra jobbsökande när det gäller jobb utan utbildning.
    Då har du inte så många andra val än att vidareutbilda dig. Kanske en kurs på distans kan vara något? Finns många csn-berättigade kurser online.

Men hur har du det med kontakterna? Finns det någon i din krets som har företag? 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-20 21:51:20 följande:

Jo, såklart det finns jobb även om man inte har utbilding. Alltså ibland behöver man faktiskt bara visa framfötterna ordentligt. Vad har jag för utbildning inom el/montering? Ingen utbildning eller erfarenhet men jag fick jobb via ett inhyrningsföretag. Jag sa att jag är intresserad av sånt och att jag vill lära mig och sen får man lyfta fram andra egenskaper som kanske inte hör till jobbet men bara för att boosta upp sig själv. 

• Anonym (*)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-20 21:53:38 följande:

Ett jobb är en helt annan sak!
    Du behöver ju skolan för att du ska kunna få ett jobb. Skolan är jätteviktig.

Så länge det inte är helt åt helvete så står man ut med det tråkiga för att få ett jobb.
    Anonym (Krea) skrev 2024-10-21 00:55:11 följande:
    Då har du inte så många andra val än att vidareutbilda dig. Kanske en kurs på distans kan vara något? Finns många csn-berättigade kurser online.

Men hur har du det med kontakterna? Finns det någon i din krets som har företag? 
    Jag hittar ingen utbildning som jag vill utbilda mig till, dessutom har jag inlärningssvårighet och får inte använda CSN längre.
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-21 06:26:15 följande:

Jo, såklart det finns jobb även om man inte har utbilding. Alltså ibland behöver man faktiskt bara visa framfötterna ordentligt. Vad har jag för utbildning inom el/montering? Ingen utbildning eller erfarenhet men jag fick jobb via ett inhyrningsföretag. Jag sa att jag är intresserad av sånt och att jag vill lära mig och sen får man lyfta fram andra egenskaper som kanske inte hör till jobbet men bara för att boosta upp sig själv. 

Mer förslag?....
Svar på tråden Jag är orolig!