• Anonym (Godhjärtad man)

Jag är orolig!

Hjälp! Jag är orolig!

Jag har inget jobb, jag bor hemma, jag hittar inget jobb som passar mig.

Jag har inlärningssvårigheter och jag har varit arbetslös länge med andra ord jag kan inte gå på utbildning och lära mig.

Jag är orolig av olika anledningar.

- Jag får ingen försäkringskassan, ont om pengar alltså.
    - Jag bor hemma och känner att jag aldrig kommer härifrån.
    - Jag börjar får dåligt med jobb erfarenheter, jag kan inte konkurrera med andra när jag söker jobb!

Jag är helt vilse och vet inte vad jag ska göra för att lyckas. Jag är orolig att jag aldrig kommer att lyckas!

Snälla goda människor! Hjälp mig! Har ni några tips och förslag vad jag ska göra?❤️❤️

• Svar på tråden Jag är orolig!
  • Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 01:11:02 följande:
    Det är det som är problemet! Jag vet inte!

Då föreslår jag att du söker alla jobb som du kan söka och så tar du det du får. Sök allt och så får slumpen avgöra vad det blir. Om du inte trivs så fortsätt att söka nya jobb. 

Här tex: https://www.sdr.se/kontakt/jobba-hos-oss/ 

Har du körkort och/eller truckkort? Om du inte har något av det, börja med truckkort (som är mycket enklare och billigare). Med truckkort kan du söka lagerjobb. (Och det är kul att köra truck!) 

• Anonym
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-18 07:36:29 följande:

Att erbjuda sin hjälp till ställen som Röda korset eller Stadsmissionen är också sätt att få något meningsfullt att göra och att visa för arbetsgivare man söker jobb hos att man inte är rädd för att hugga i och ta ansvar. 

En bekant till mig blev placerad på Röda Korset av arbetsförmedlingen, gick hon inte dit så fick hon inga pengar.
  • Anonym (Ninis)
    Anonym skrev 2024-10-19 08:33:41 följande:
    En bekant till mig blev placerad på Röda Korset av arbetsförmedlingen, gick hon inte dit så fick hon inga pengar.
    Låter smart (med förbehåll för att jag inte känner till detaljerna). 
  • Anonym
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-19 08:37:33 följande:
    Låter smart (med förbehåll för att jag inte känner till detaljerna). 
    Min bekanta hade tidgare mest jobbat som personlig assistent men var sedan med om en olycka, inte superallvarligt med risk för livet men tillräckligt för att knäcka henne. (Utseendet blev lite förändrat kan man säga.)

Sedan var hon arbetslös länge, undantaget att hon försökte att gå tillbaka som PA men det fungerade inte längre.

Jag skulle kunna fixa ett jobb till henne, men är nästan helt säker på att det inte kommer att fungera. Hon tvivlar även på det själv då jag sagt att ska jag försöka lösa detta så måste, måste du sköta jobbet. Så hon tackade nej...

Detta visste såklart inte AF något om, då hade hon säkert blivit av med sin ersättning.

Det var bra med Röda Korset, det är ingen riktig anställning utan mer som en åtgärd och därför sätts inte så stora krav på en, mer än att man är där och gör det man orkar.

Det har fungerat bra, synd bara att de inte kan anställa henne...
  • Anonym (Em)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 01:11:02 följande:
    Det är det som är problemet! Jag vet inte!
    Som ung och outbildad måste man inte hitta det bästa jobbet direkt. Du kanske får ta några tråkigare i några år medan du provar dig fram. Finns många som inte tycker att jobbet de har är särkilt intressant, särskilt som unga. Med tiden får du arbetslivserfarenhet 
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2024-10-19 10:59:14 följande:

Daglig verksamhet? 

Varför?
    Det är.ju inte en anställning, och det är vad ts är ute efter. 

Inte en vettig sysselsättning heller. Extremt meningslöst. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (J) skrev 2024-10-19 11:06:38 följande:
    Varför?
    Det är.ju inte en anställning, och det är vad ts är ute efter. 

Inte en vettig sysselsättning heller. Extremt meningslöst. 
    Allt är bättre än tomma hål i sitt cv. Har inte ts tillräckliga hinder för att få daglig verksamhet är det bara att bortse från tipset.
  • Anonym (J)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-19 12:29:17 följande:
    Allt är bättre än tomma hål i sitt cv. Har inte ts tillräckliga hinder för att få daglig verksamhet är det bara att bortse från tipset.
    Jo, tomma hål i sitt cv är bättre än dv. Om en person  har dv, skulle jag dra öronen åt mig. För om man har dv har man något funktionshinder, kanske något allvarligt också. 
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-18 07:36:29 följande:

När du läste på folkhögskola, bodde du på skolan då? 

När du gick på folkhögskolan, vad planerade du då att göra efteråt? 

Har du något intresse som du ägnar dig åt regelbundet? Det låter som att du behöver bryta vanor. Komma ut och träffa folk, ha rutiner och börja ta ansvar. Om du är aktiv i någon förening brukar det alltid finnas saker som behöver bli gjorda. Gräs som ska klippas, lokal som behöver städas, kaffe som ska bryggas mm. Såna uppdrag kan man också ha med i sin CV (inte just kaffekokning kanske, men att man varit med och skött en lokal, organiserat träffar etc). 

Att erbjuda sin hjälp till ställen som Röda korset eller Stadsmissionen är också sätt att få något meningsfullt att göra och att visa för arbetsgivare man söker jobb hos att man inte är rädd för att hugga i och ta ansvar. 

Jag gick på folkhögskola för ungefär tio år sedan, några år efter efter det gick jag på annan folkhögskola igen men hoppade av för att jag inte trivdes.
Svar på tråden Jag är orolig!