• Anonym (Godhjärtad man)

    Jag är orolig!

    Hjälp! Jag är orolig!

    Jag har inget jobb, jag bor hemma, jag hittar inget jobb som passar mig.

    Jag har inlärningssvårigheter och jag har varit arbetslös länge med andra ord jag kan inte gå på utbildning och lära mig.

    Jag är orolig av olika anledningar.

    - Jag får ingen försäkringskassan, ont om pengar alltså.
    - Jag bor hemma och känner att jag aldrig kommer härifrån.
    - Jag börjar får dåligt med jobb erfarenheter, jag kan inte konkurrera med andra när jag söker jobb!

    Jag är helt vilse och vet inte vad jag ska göra för att lyckas. Jag är orolig att jag aldrig kommer att lyckas!

    Snälla goda människor! Hjälp mig! Har ni några tips och förslag vad jag ska göra?❤️❤️

  • Svar på tråden Jag är orolig!
  • Anonym (Ninis)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 10:28:04 följande:
    Allmän linje på folkhögskola kan vara bra om man behöver gymnasiekompetens för fortsatta studier. Men ett dyrt val för att bara ha något att göra och att komma hemifrån. Inte säkert att ts får mer jobb efter sådan utbildning! 

    Bättre med praktik och aktivitetsstöd exempelvis. Eller någon yrkesutbildning.
    Jag tänker givetvis att TS ska studera något som han vill jobba med. Både jag och min man har gått folkhögskola som del av våra yrkesutbildningar. Det finns både studieförberedande linjer och såna som kan leda direkt till jobb, tex fritidsledare, elevassistent eller florist. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-17 15:28:41 följande:
    Jag tänker givetvis att TS ska studera något som han vill jobba med. Både jag och min man har gått folkhögskola som del av våra yrkesutbildningar. Det finns både studieförberedande linjer och såna som kan leda direkt till jobb, tex fritidsledare, elevassistent eller florist. 
    Okej, leder det till konkreta jobb är det en bra idé! 
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Dexter dot com skrev 2024-10-16 18:13:57 följande:

    Även om du har inlärningssvårigheter kan du väl studera vidare.


    Nej, det är ju lätt för dig att säga.
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-16 19:52:04 följande:

    Har du för stora hinder för att kunna jobba så finns det en ersättning som heter aktivitetsersättning. Med den ersättningen kan du få pengar från försäkringskassan även om du aldrig har jobbat. 


    Kan inte. Det är ju ytterst ovanligt
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Krea) skrev 2024-10-17 03:42:26 följande:

    Har du några som helst intressen?

    Har du lite djupare kunskap om något?

    Vad gör du på fritiden?

    Är du talför?

    Tittar du mycket på Youtube, tiktok osv?

    Är du kreativt lagd eller är du praktiskt lagd?

    Är du social eller osocial?

    Trivs du bäst med att gå upp tidigt på morgonen eller föredrar du sena nätter? 


    Ingen intresse som man kan försörja.

    Har ingen djupare kunskap.

    Spelar tv spel.

    Jag är ingen talför.

    Jag tittar inte på youtube, tiktok osv.

    Jag är ingen kreativt lagd eller praktiskt lagd.

    Jag är osocial.

    Jag trivs varken att gå upp tidigt på morgonen eller gå sena nätter.
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Krea) skrev 2024-10-17 03:50:11 följande:

    De allra flesta jobb ges dock via kontakter. Och på grund av din historia och situation skulle jag djupdyka i mitt kontaktnät. Känner du någon som har företag som du kan kontakta? Om inte, så känner du garanterat någon som känner någon som driver företag av något slag. 

    Om du är driven och villig att åtminstone försöka rejält att lära dig något nytt trots dina inlärningssvårigheter så borde du kunna få in en fot någonstans. Åtminstone som ett litet vikariat till en början. 


    Jag gillar inte att kontakta folk!
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-17 06:46:10 följande:

    Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Hör i så fall med dem vad de kan erbjuda i form av tex praktik. 


    Hör också med kommunen vad de har för verksamheter för personer i din situation. Fråga om möjlighet till daglig verksamhet eller praktik. 


    Jag har gjort det men arbetsförmedlingen är helt värdelösa!!
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-17 06:51:05 följande:

    Och kolla folkhögskoleutbildningar! De erbjuder en stor mängd olika utbildningar och är ofta bra på att individanpassa. Under tiden du studerar där kan du bo på internatet. Pengar får du då från CSN (studiemedel + studielån). På det sättet kommer du ifrån dina föräldrar och det kan ibland vara det viktigaste för att få luft under vingarna. Se till att under tiden på folkhögskolan, med hjälp av SYV och lärarna, skapa en plan för hur du ska gå vidare efteråt. 


    Jag har redan gått på folkhögskola. Dessutom får jag ingen CSN längre.
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 10:31:43 följande:

    Har du gått ut gymnasiet? Har du haft ordentliga möten med arbetsförmedlingen? 

    Det finns mycket mer hjälp än att bara söka jobb! 


    Jag gick inte gymnasiet,, gick i folkhögskola. Arbetsförmedlingen kan ändå inte hjälpa mig, de är helt värdelösa!!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-17 22:27:27 följande:
    Jag gick inte gymnasiet,, gick i folkhögskola. Arbetsförmedlingen kan ändå inte hjälpa mig, de är helt värdelösa!!
    Hur gammal är du? Tycker att du ska boka ny tid hos af och ha en lista med dig. Skriv upp saker som aktivitetsstöd, praktik och lönebidrag
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 22:57:11 följande:
    Hur gammal är du? Tycker att du ska boka ny tid hos af och ha en lista med dig. Skriv upp saker som aktivitetsstöd, praktik och lönebidrag
    Jag vill inte säga hur gammal jag är, det är privat. Det är ändå värdelöst med saker med aktivitetsstöd, praktik och lönebidrag! Jag har provat! Och det ledde aldrig till nåt ljusare framtid som fast anställning.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-17 23:07:29 följande:
    Jag vill inte säga hur gammal jag är, det är privat. Det är ändå värdelöst med saker med aktivitetsstöd, praktik och lönebidrag! Jag har provat! Och det ledde aldrig till nåt ljusare framtid som fast anställning.
    Med åldern tänkte jag mest om föräldrar ksn stötta. 

    Pratik och annat är mycket bättre än tomma luckor i ditt cv!! Bäst utan luckor alls. Har du tur kan du också fastna för yrket i någon praktik.
  • Anonym (Godhjärtad man)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 23:21:11 följande:
    Med åldern tänkte jag mest om föräldrar ksn stötta. 

    Pratik och annat är mycket bättre än tomma luckor i ditt cv!! Bäst utan luckor alls. Har du tur kan du också fastna för yrket i någon praktik.
    Mina föräldrar kan inte stötta mig oavsett. Jag är inte bra på många yrken, men man kan ju inte vara bra på allt
Svar på tråden Jag är orolig!