Inlägg från: Anonym (Rob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rob)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

molly50 skrev 2024-10-15 20:11:19 följande:
    Men varför är du så besatt enbart av kvinnors bmi?
    Varför är du inte lika mån om att överviktiga män ska banta?
    Det är ju trots allt fler överviktiga män än kvinnor här i landet.
    Det enda anledningen jag kan se är att det handlar om vad du tänder på.
    Du bryr dig inte ur hälsosynpunkt.
    Är det inte bra att jag bryr mig om er kvinnor tycker du ?
    Ni är dessutom de som föder barn och nästa generation.

"Övervikt bidrar väsentligt till komplikationer under graviditet och förlossning"

"Forskarna menar att insatser för att främja en hälsosam vikt skulle kunna hjälpa alla kvinnor, oavsett var i världen de är födda.
    ? En hälsosam vikt är bra för alla. Ju tidigare i livet desto bättre, för när obesitas väl uppstått är det svårbehandlat, säger Pontus Henriksson."

liu.se/nyhet/kroppsvikten-spelar-stor-roll-for-halsan-vid-graviditet-oavsett-fodelseland
  • Anonym (Rob)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:33:37 följande:
    Jo,självklart.
    Men om det är hälsan du tänker på så borde du även bry dig om underviktiga/undernärda kvinnor.
    Det är inte heller hälsosamt.
    Men eftersom du aldrig nämner det eller mäns övervikt så känns det inte trovärdigt att du skulle bry dig om något annat än dina egna preferenser och det du tänder på.
    Jodå,men lätt undervikt är ingen fara.  Dessutom tar inte BMI hänsyn till fettprocent.   Eftersom kvinnor har mindre muskler än män kan de väga mindre.

Men det finns gränser liksom.

Även om denna kvinna säger att hon känner sig fullt frisk vid bmi 13,7.  Så är det aldrig något jag propagerar för och det är heller inte attraktivt att vara så smal.

www.familjeliv.se/forum/thread/80867832-ar-mitt-bmi-verkligen-sa-farligt/5

• Anonym (Rob)
    Aniiee skrev 2024-10-15 20:45:40 följande:

Allt fler studier pekar på att BMI-gränsen är för lågt satt och bör höjas igen till 27 för övre gränsen för normal/hälsosam vikt. 

Men framför allt behöver vi faktisk komma bortom att BMI skulle spegla något annat än en människas vikt. BMI spelgar inte hälsa på individnivå. Så är det bara.  Och folk fattar ändå inte riskstatistik...

Du pratar om gränsen för fetma. Den är satt för högt vid 30.
    Nya gränsen för fetma ligger på BMI 27.

BMI Cutoff of 30 for Obesity May Be Too High for Middle-Aged, Older Adults

www.empr.com/home/news/bmi-cutoff-of-30-for-obesity-may-be-too-high-for-middle-aged-older-adults/
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-15 20:54:03 följande:

Varför propagerar så många för att BMI ska höjas, man ska få vara tjockare etc.

Vill ni vara mindre attraktiva och ha sämre hälsa?

Jag tror det.  Kvinnor propagerar hela tiden om att övervikt är sååå himla bra.  Jag ska minsann äta gott och inte röra på mig.  Jag skitar att män inte tycker jag är attraktivt med allt mitt dallrande fett.

Men det verkar uppenbarligen skita i sin egen hälsa också...
  • Anonym (Rob)
    Aniiee skrev 2024-10-15 21:13:15 följande:
    Nej, jag pratar om gränsen för övervikt, baserat på hela åldersspannet 16-84 år, som används av diverse cohor-studier på hundratusentals människor över världen övver ett tidsspann på 70 år, inte på 5000 Italienska 40+are i Maj 2024.

Hur var det, skulle vi dra det där med ditt BMI-claim igen eller?
    Jag antar att du själv är överviktig eftersom du vill höja bmi gränsen. För att du vill känna dig normal och så du kan normalisera din övervikt.  Slippa träna och äta mer.

Trots att det finns tusentals forskningsrapporter som visar på hur farligt det är med övervikt.  
    Inte minst för gravida kvinnor.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Bullshit) skrev 2024-10-15 21:59:22 följande:
    Calling bullshit!
    Kvinnor propagerar?
    Jag tycker snarare att det är män som propagerar för att få dricka öl och äta chips framför tv:n. Smälla i sig en big Mac med extra allt till! Kvinnor äter oftast mycket nyttigare rent generellt! 
    Och det gör inte kvinnor menar du ?  Kvinnor verkar äta lika stora portioner som män.  Du har inga portioner som är anpassade för kvinnor när du går ut och äter. Trots att kvinnor har lägre förbränning än män.  Kvinnor kan inte äta lika mycket utan att gå upp i vikt.  Inte smälla i sig lika mycket chips framför TVn...
  • Anonym (Rob)
    Mandel skrev 2024-10-16 03:39:11 följande:
    Nu har jag inga problem med mitt fysiska yttre eller inre och kan lugnt ironisera över att någon kvinnoförtryckare ska kommentera det hela som en kvinnosak när det faktiskt är lika vanligt hos båda könen.

När ska man lära sig att använda sin falska empati till gruppen överviktiga/ohälsosamma människor oavsett kön? Vad tror ni händer om ni skulle få alla kvinnor att ta hand om sig enligt era normer? Skulle de då välja män som är deras raka motsatser fysiskt? Hur skulle det öka era chanser att ligga?
    Eller skulle det bara ytterligare spä på att 2% - eller vad det nu är, av alla män intresserar/attraherar minst  80% av kvinnorna på dejtingsidor?

Största anledningen till att jag lagt ned dejtandet och som 50+ hellre lever singel är för att det inte finns ett utbud värt att ens försöka botanisera bland.
    Andelen som bryr sig om kropp och knopp är i klar minoritet. 
    Är du man eller kvinna?  

Jag håller verkligen med om att andelen som bryr sig om sin kropp bland kvinnor är i klar minoritet.

Detta gäller framförallt kvinnor 30+.
  • Anonym (Rob)
    Mandel skrev 2024-10-16 13:05:42 följande:
    Jag är kvinna 50+ och när ska du inse att andelen är lika stor oavsett kön?
    Alla oavsett kön och längre och längre ned i åldrarna bryr sig om hälsa.
    Övervikt är utbrett tämligen jämnt bland båda könen och andelen unga överviktiga ökar stadigt för vart år som går.

Samtidigt så ökar också medvetenheten att man inte behöver hålla på och göra sig till för att andra ska duga åt andra utan man är tämligen fri att göra som man vill.
    Och så klart ta konsekvenserna av det. 
    Kvinnor bryr sig ju mindre om utseendet sägs det.  
    Det räcker med att han har en fin personlighet.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Girl) skrev 2024-10-16 14:01:51 följande:

Män äter ohälsosammare än kvinnor. De äter mer rött och processat kött och mindre av frukt och grönsaker än vad kvinnor gör. Kanske Rob ska börja där om han nu bryr sig om människors hälsa. 

Varannan man över 40 har ju en kagge, inte särskilt attraktivt.

Fast kvinnor bryr sig inte så länge mannen har status.  Då är det attraktivt även med kagge.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Bullshit) skrev 2024-10-16 19:24:35 följande:
    Intressant, och det gällde de svenska kvinnorna, och inte de svenska männen!
    Dags för svenska män att banta tror jag Tungan ute
    OCH svenska kvinnor!  😛
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?