• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    Fyllera skrev 2025-03-04 21:50:26 följande:

Hej,

Jag är 39 och hade återföring av fryst embryo igår. Gjort det en gång tidigare utan resultat. 
    Tycker den här processen verkligen tär på nerverna. Sen har min mottagning policy att testa 18 dagar efter återföreningen. Känns som en evighet. 

Åh, lycka till med ruvningen! Väntan är övermäktigt svår, men försök hålla dig sysselsatt och att tänka på annat. Lättare sagt än gjort, jag vet.
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-03-05 01:26:31 följande:
    Förstår fin frustration allt för väl. Men försök känna hopp för dina två mirakelägg i alla fall. Det är det enda vi har, hoppet. Jag får inte heller sätta in två. Det beror på att risken är för hög både för mamma och barn om det skulle bli tvillingfödsel enligt min klinik. 

Den här gången gick det inte vägen för mig. Som vanligt hinner jag precis få upp hoppet att det kanske gick vägen och sen kom mensen (fyra dar senare än vanligt!) Och nej, ingen liten blödning. Har testdag imorgon. Kommer ta testet såklart men det är solklart negativt.

Försöker hålla uppe hoppet och nu vänta den olidliga väntetiden till testdag. Fick för övrigt ingen testdag med mig hem så utgår från 14 dagar. 

så himla tråkigt. Känner med dig och känner igen att precis börja få upp hoppet. Precis börja tänka tanken att det kanske är denna gången det går vägen och sen blir det ändå negativt. 

• Amamma40

Hur har ni alla mått under era försök? Hur har ni orkar med jobb osv? 

Detta var mitt 2.a försök och mådde dåligt psykiskt av det, Slutade med att jag sjukskrev mig. Jag jobbar som undersköterska på en akutavdelning och kände att jag oroade mig kring vårdtyngden, stress osv på jobbet. 

Nu ska vi försöka vår sista gång och jag vill vara sjukskriven, är orolig, stressad redan nu eftersom det är sista försöket. 

• Anonym (Hoppfull)
    Amamma40 skrev 2025-03-09 12:07:43 följande:

Hur har ni alla mått under era försök? Hur har ni orkar med jobb osv? 

Detta var mitt 2.a försök och mådde dåligt psykiskt av det, Slutade med att jag sjukskrev mig. Jag jobbar som undersköterska på en akutavdelning och kände att jag oroade mig kring vårdtyngden, stress osv på jobbet. 

Nu ska vi försöka vår sista gång och jag vill vara sjukskriven, är orolig, stressad redan nu eftersom det är sista försöket. 

Jag har försökt ta ut lite semesterdagar men känner också att jag hade behövt längre ledighet för att varva ned. Känner påfrestning både från processen och jobbet parallellt. Gör mitt tredje och sista omgång just nu och är förkyld vilket har varit väldigt jobbigt men samtidigt har jag varit sjukskriven två veckor vilket har varit otroligt skönt. Mitt jobb ligger dock och väntar på mig så att ha semester eller sjukskrivning blir nästa mer ångest då jobbet blir dubbel belastning när jag kommer tillbaka vilket oroar mig varje dag jag är hemma. 
  • Livshopp2025

Tack för er empati när jag skrev senast om att jag testade negativt. Jag blev så ledsen och orkade inte riktigt engagera mig i något som hör till den här processen på ett tag utan har försökt fokusera på att återfå glädje och energi. Nu har jag påbörjat mitt sista försök, ska på ultraljud på fredag och sen förhoppningsvis återföring nästa vecka om allt flyter på. Jag pendlar mellan att känna att det är meningslöst och att känna ett bubblande hopp om att det ska gå vägen den här gången!

Jag har varit sjukskriven under mina försök. Inte planerat och inte pga denna processen utan pga en skada som jag håller på att rehabilitera, tanken är att jag börjar jobba i slutet av mars. Det har verkligen haft sina fördelar i och med att det är mindre stress och det har varit lätt att ta sig till kliniken på de tider jag fått utan att krångla med ledighet från jobbet. Har ett jobb som är fysiskt krävande på olika sätt och det har varit skönt att slippa oroa sig för att det skulle inverka på IVF-processen. Samtidigt blir det väldigt mycket tid till att tänka och fundera och känna... 

• Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-03-05 01:26:31 följande:
    Förstår fin frustration allt för väl. Men försök känna hopp för dina två mirakelägg i alla fall. Det är det enda vi har, hoppet. Jag får inte heller sätta in två. Det beror på att risken är för hög både för mamma och barn om det skulle bli tvillingfödsel enligt min klinik. 

Den här gången gick det inte vägen för mig. Som vanligt hinner jag precis få upp hoppet att det kanske gick vägen och sen kom mensen (fyra dar senare än vanligt!) Och nej, ingen liten blödning. Har testdag imorgon. Kommer ta testet såklart men det är solklart negativt.
    Så ledsen att det inte gick vägen för dig denna gången! Ge inte upp, visst har du en möjlighet kvar? 🥰
  • Anonym (Hoppfull)

Då börjar det närma sig igen att fundera på att tjuvtesta. Kommer aldrig kunna hålla mig och går och räknar ned till ruvardag 11-12 då jag funderar på tjuvtesta? nöjd med mig själv för varje dag jag inte testar. 

• Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-03-11 11:04:40 följande:

Tack för er empati när jag skrev senast om att jag testade negativt. Jag blev så ledsen och orkade inte riktigt engagera mig i något som hör till den här processen på ett tag utan har försökt fokusera på att återfå glädje och energi. Nu har jag påbörjat mitt sista försök, ska på ultraljud på fredag och sen förhoppningsvis återföring nästa vecka om allt flyter på. Jag pendlar mellan att känna att det är meningslöst och att känna ett bubblande hopp om att det ska gå vägen den här gången!

Jag har varit sjukskriven under mina försök. Inte planerat och inte pga denna processen utan pga en skada som jag håller på att rehabilitera, tanken är att jag börjar jobba i slutet av mars. Det har verkligen haft sina fördelar i och med att det är mindre stress och det har varit lätt att ta sig till kliniken på de tider jag fått utan att krångla med ledighet från jobbet. Har ett jobb som är fysiskt krävande på olika sätt och det har varit skönt att slippa oroa sig för att det skulle inverka på IVF-processen. Samtidigt blir det väldigt mycket tid till att tänka och fundera och känna... 

Känner med dig. Det är en otroligt påfrestande process. Psyket tar tyvärr mycket stryk. 
    Du och jag kör nog samtidigt den här gången. Jag gjorde ultraljud idag och tar ovitrelle imorgon. Så insättning i slutet på nästa vecka.

Försök känna hopp ❤️ jag vet hur svårt det är, men ändå. Jag känner samma men hoppet är väl det sista som lämnar en. 

Vi har två blastocyster i frysen, och blir det inte något av dom så ger vi upp egna barn 💔 men jag måste våga tro att det går vägen.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-11 19:11:30 följande:

Då börjar det närma sig igen att fundera på att tjuvtesta. Kommer aldrig kunna hålla mig och går och räknar ned till ruvardag 11-12 då jag funderar på tjuvtesta? nöjd med mig själv för varje dag jag inte testar. 

Håller tummarna för dig! ❤️
  • Anonym (221711)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-11 19:11:30 följande:

När är testdagen?🥰
Svar på tråden 40år och IVF