• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym (221711) skrev 2025-03-13 21:26:19 följande:
     När är testdagen?🥰

Nervernautanpå skrev 2025-03-13 18:18:21 följande:
    Håller tummarna för dig! ❤️
    Tack 🥰
    Anonym (221711) skrev 2025-03-13 21:26:19 följande:
     När är testdagen?🥰
    21/3

känns dock som sedvanlig mensvärk just nu vilket gör att jag tappar hopp. Får se om jag tjuvtester i helgden. söndag är ruvardag 13?. 

• Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-03-13 18:17:44 följande:
    Känner med dig. Det är en otroligt påfrestande process. Psyket tar tyvärr mycket stryk. 
    Du och jag kör nog samtidigt den här gången. Jag gjorde ultraljud idag och tar ovitrelle imorgon. Så insättning i slutet på nästa vecka.

Försök känna hopp ❤️ jag vet hur svårt det är, men ändå. Jag känner samma men hoppet är väl det sista som lämnar en. 

Vi har två blastocyster i frysen, och blir det inte något av dom så ger vi upp egna barn 💔 men jag måste våga tro att det går vägen.
    Ja det är en galen process på många sätt. Jag var beredd på det men blev ändå överraskad av hur psykiskt jobbigt det är.

Spännande att vi kör samtidigt denna gången! Jag har återföring på torsdag. Håller alla tummar för oss och att allt som ska stämma är på vår sida den här gången!

Tack för pepp ❤️ Ja jag försöker verkligen känna hopp och tillförsikt. Det är ändå trösterikt, och samtidigt sorgligt såklart, att veta att man inte är ensam. Att andra också kämpar på med samma processer, tankar och känslor. 
    Precis, hoppet är det sista som lämnar en!

Jag hoppas såklart att det lyckas redan denna gången men ändå skönt för dig/er att ni har några chanser kvar ❤️
  • Livshopp2025
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-14 06:03:31 följande:

Tack 🥰21/3

känns dock som sedvanlig mensvärk just nu vilket gör att jag tappar hopp. Får se om jag tjuvtester i helgden. söndag är ruvardag 13?. 

Åh jag hoppas att det inte är mensvärk och att du får ett positivt resultat 💕

Jag har aldrig tjuvtestat (absolut varit frestad dock!!!), tänker att det är stor risk att det kan visa falskt negativt och vet inte hur jag skulle hantera den osäkerheten och besvikelsen. Jag försöker tänka utifrån devisen "gravid till motsatsen bevisats" och det gör det lättare att hålla ut för mig. Sen har jag ju blivit väldigt ledsen när det varit negativt på testdagen så jag vet egentligen inte om min "strategi" är ett dugg bättre än att tjuvtesta...
  • Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-03-15 11:41:46 följande:
    Åh jag hoppas att det inte är mensvärk och att du får ett positivt resultat 💕

Jag har aldrig tjuvtestat (absolut varit frestad dock!!!), tänker att det är stor risk att det kan visa falskt negativt och vet inte hur jag skulle hantera den osäkerheten och besvikelsen. Jag försöker tänka utifrån devisen "gravid till motsatsen bevisats" och det gör det lättare att hålla ut för mig. Sen har jag ju blivit väldigt ledsen när det varit negativt på testdagen så jag vet egentligen inte om min "strategi" är ett dugg bättre än att tjuvtesta...
    Min strategi har nog främst varit att testa på helgdagar alternativt dagar jag kan jobba hemma så jag inte behöver gå till jobbet efter ett negativt testsvar. 
     Tack. Håller tummarna för dig också med nästa FET. 

jag har fått veta nu att mitt andra ägg också blev befruktat och klarade sig ända till frysen så jag har ytterligare en sista möjlighet efter denna. Ger lite hopp och betyder att det inte behöver vara helt kört även om det blir negativt nu när jag testar. 
  • Livshopp2025
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-15 11:55:43 följande:
    Min strategi har nog främst varit att testa på helgdagar alternativt dagar jag kan jobba hemma så jag inte behöver gå till jobbet efter ett negativt testsvar. 

jag har fått veta nu att mitt andra ägg också blev befruktat och klarade sig ända till frysen så jag har ytterligare en sista möjlighet efter denna. Ger lite hopp och betyder att det inte behöver vara helt kört även om det blir negativt nu när jag testar. 
    Det låter som en väldigt smart strategi! Om allt går bra med återföringen nästa vecka är det ganska stor sannolikhet att min testdag blir på min födelsedag. Känns laddat redan nu 🙈 Inte för att jag bryr mig så mycket om födelsedagen som sådan utan för att det är en dag då många hör av sig och det är en väldigt liten grupp personer som vet om att jag är i den här processen nu.

Men vad härligt att det finns ytterligare en chans för dig i frysen! Håller verkligen tummarna att det går vägen för dig denna gången eller nästa då 🥰
  • Anonym (221711)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-14 06:03:31 följande:

Tack 🥰21/3

Jag hade också mensvärk och jag fick bruna spottings en vecka innan testdagen så jag trodde att det var kört för mig. Fick ett starkt Plus på testdagen. Hoppas verkligen att du också får ett starkt Plus

Håller tummarna hårt för dig🥰
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-03-15 11:33:57 följande:
    Ja det är en galen process på många sätt. Jag var beredd på det men blev ändå överraskad av hur psykiskt jobbigt det är.

Spännande att vi kör samtidigt denna gången! Jag har återföring på torsdag. Håller alla tummar för oss och att allt som ska stämma är på vår sida den här gången!

Tack för pepp ❤️ Ja jag försöker verkligen känna hopp och tillförsikt. Det är ändå trösterikt, och samtidigt sorgligt såklart, att veta att man inte är ensam. Att andra också kämpar på med samma processer, tankar och känslor. 
    Precis, hoppet är det sista som lämnar en!

Jag hoppas såklart att det lyckas redan denna gången men ändå skönt för dig/er att ni har några chanser kvar ❤️
    Jag har återföring på fredag.
    Vi (jag och min man) har ju i olika perioder (uppehåll bla pga pandemi och annat) hållt på med detta i tio år. Man vänjer sig aldrig skulle jag säga. Jag mådde så psykiskt dåligt under en period att jag kände att det inte var värt det. Men sen är det ju det där, jag vill inte vara barnlös. Och det måste vara värt det. Jag har varit otroligt spruträdd, är fortfarande skulle jag säga. Men man vänjer sig? Min man ger mig sprutorna, klarar det inte själv.
    Ensam är inte stark, och även om jag inte önskar någon att gå igenom detta helvete, så känns det fint att vi är fler.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-15 11:55:43 följande:

Vad skönt att det andra ägget klarade sig till frysen! Vi hoppas naturligtvis på att det lyckas den här gången, men ändå lite skönt att veta att det finns en chans till.
  • Anonym (Hoppfull)

Tjuvtestade så klart trots allt idag. Ruvardag 13. CB testa tidigt. Blankt negativt. Håller andan och testar igen om ett par dagar. 

• Anonym (Hoppfull)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-16 21:30:24 följande:

Tjuvtestade så klart trots allt idag. Ruvardag 13. CB testa tidigt. Blankt negativt. Håller andan och testar igen om ett par dagar. 

Ruvar dag 16.. toknegativt. Tog dubbla test av olika märken. Får nog anse mig besegrad. Det är negativt. 

Tillbaka till ruta 1. Ett sista försöka i frysen. 

Börjar vara så fruktansvärt orolig nu, Vilket givetvis i sig inte gynnar processen. Ska jag köpa 3 ivf försök kommer jag nog behöva vänta ett år och spara ihop dem pengarna då jag inte kan ta mer av bufferten eftersom jag behöver den för att vara föräldraledig. Men att medvetT vänta känns helt orimligt med tanke på min ålder. Låna pengarna? Känns som ett helt idiotiskt beslut. Sälja bilen? hjärnan går på högvarv :(

Svar på tråden 40år och IVF