• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    Anonym (221711) skrev 2025-02-01 18:53:16 följande:

Tjejer är någon av er med i gruppen IVF Sverige på facebook?🥰

Anonym (Hoppfull) skrev 2025-02-01 19:25:30 följande:
    Nej tyvärr inte, är för angelägen om att kunna vara anonym. 

Samma här tyvärr.
  • Anonym (221711)
    Nervernautanpå skrev 2025-02-01 21:29:21 följande:

Samma här tyvärr.

okej jag förstår🥰  

Gick med i gruppen igår och läste lite. Tydligen så kan man ha en bakterie i kroppen som heter Ureaplasma som gör de svårt för ägget att fästa. Hade faktiskt ingen aning om de om jag ska vara helt ärlig. Funderar på om jag kanske borde beställa ett sånt test. 
  • Eulalia84
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-01-30 19:14:20 följande:
    4 dagar, så som sedvanlig mens. :( 
    Anonym (221711) skrev 2025-02-01 08:15:20 följande:

Det är nog kört för mig också. Imorse när jag kissade så fick jag lite bruna spottings. Känns så jävla hopplöst, varför vill inte ägget fästa? När ska de bli min tur att få ett Plus på stickan ☹️

Sitter på jobb och mår skit, vill bara springa hem. Trodde verkligen att det hade gått bättre denna gången. 

Tusan också. Skickar styrkekramar till er❤️ 

• Eulalia84

Liten uppdatering från mig. Av mina fyra befruktade ägg utvecklades ett till blastocyststadiet och är nu återfört. Är på rd 5. Kliniken var inte intresserade att ändra något inför detta försök så jag prövar några saker på egen hand. Gör troligtvis ingen skillnad men jag känner att jag gör något annorlunda denna gång iaf.

Försöker att inte övertyda ev symtom eller icke symtom och försöker sysselsätta mig med annat för att inte tänka på om det lyckats eller ej hela tiden. Har även gett mig själv google förbud, men dock brutit det några gånger redan😅 

• Anonym (221711)
    Eulalia84 skrev 2025-02-02 10:54:12 följande:

Liten uppdatering från mig. Av mina fyra befruktade ägg utvecklades ett till blastocyststadiet och är nu återfört. Är på rd 5. Kliniken var inte intresserade att ändra något inför detta försök så jag prövar några saker på egen hand. Gör troligtvis ingen skillnad men jag känner att jag gör något annorlunda denna gång iaf.

Försöker att inte övertyda ev symtom eller icke symtom och försöker sysselsätta mig med annat för att inte tänka på om det lyckats eller ej hela tiden. Har även gett mig själv google förbud, men dock brutit det några gånger redan😅 

Åh vad roligt att du fick en blasto. Jag håller tummarna att ägget fäster och att du får Plus på stickan❤️
  • Anonym (Hoppfull)
    Eulalia84 skrev 2025-02-02 10:54:12 följande:

Håller tummarna! googleförbud hade jag aldrig klart.  
  • Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-01-28 20:11:37 följande:
    I vårt fall gör vi ivf pga att min man inte har några spermier. Så alltså kör vi på mina ägg och donerade spermier. Eftersom vi redan har befruktade ägg så finns det ingen anledning till nåt annat. Men jag blir 41 i år. Om dessa två sista försök inte funkar så överväger vi fosterbarn istället. Vi kommer inte försöka bli gravida mer.
    Ok jag förstår!
    Jag håller tummarna hårt för oss båda för att det ska lyckas ❤️
  • Livshopp2025

Vilken resa det här är, både för egen del och att följa era toppar och dalar här. Önskar så innerligt att det inte behövde vara så svårt att få till en liten bebis när den är så otroligt efterlängtad, allt vi tar oss igenom på vägen och allt hopp och besvikelser på vägen...

Jag är lite osäker på hur jag ska gå vidare. Jag har två frysta blastocyster och står inför valet att sätta in båda samtidigt om allt ser bra ut om ca 1,5 veckor då. Eller spara en ifall det inte tar sig och då ha en sista chans månaden efter. Hur skulle ni välja? Det finns ju såklart inte heller någon garanti för att de klarar upptining men det orkar jag knappt ens tänka på 🙈

• Anonym (221711)
    Livshopp2025 skrev 2025-02-03 17:55:43 följande:

Vilken resa det här är, både för egen del och att följa era toppar och dalar här. Önskar så innerligt att det inte behövde vara så svårt att få till en liten bebis när den är så otroligt efterlängtad, allt vi tar oss igenom på vägen och allt hopp och besvikelser på vägen...

Jag är lite osäker på hur jag ska gå vidare. Jag har två frysta blastocyster och står inför valet att sätta in båda samtidigt om allt ser bra ut om ca 1,5 veckor då. Eller spara en ifall det inte tar sig och då ha en sista chans månaden efter. Hur skulle ni välja? Det finns ju såklart inte heller någon garanti för att de klarar upptining men det orkar jag knappt ens tänka på 🙈

Jag hade valt att sätta in båda samtidigt🥰 Jag frågade min läkare om jag fick göra de men han sa nej☹️
  • Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-02-03 17:55:43 följande:

inbillar mig att jag läst att det är högre odds på två enskilda försök än ett dubbelt. Jag har dock bestämt mig för att börja lobba nu i förebyggande syfte att jag vill sätta in dubbelt nästa gång för att öka chanserna på just det nästa försöket. Jag vill helst inte gör fler extra försök utan ökar hellre oddsen på varje enskilt försök maximalt då varje försök i sig kostar mig både tid och mental påfrestning. 
Svar på tråden 40år och IVF