• Anonym (Anonym)

Se ner på ens jobb?

Har aldrig skämts över mitt jobb jag har nu då det har varit en lång väg att komma hit för mig. Hade en väldigt tuff skolgång som innebar mobbning och över grepp som gjorde att det tog längre tid för mig att bli klar med skolan. Fick sedan jobb inom kök på sjukhus som jag mått väldigt bra över och trivs väldigt bra, för att inte ha någon utbildning bakom så är lönen också bra (21.000-22.000 efter skatt)

Däremot sedan jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän så har jag lagt märke till att flera av hans vänner ser lite ner på mig när dom frågat vad jag jobbar med och får ofta svar "jaha". Samtalet avslutas och pratar sedan vidare om något annat som får en att känna sig rätt "missplacerad". Detta är något som händer rätt ofta när vi träffar personer i hans omkrets och det är inte förräns nu som jag börjat må dåligt över detta. Det har gjort att jag vill helst undvika sånna samtal. Hur ofta är det att folk ser ner på ens jobb och hur hanterar ni detta? 
  • Svar på tråden Se ner på ens jobb?
  • Anonym (Gurkan)

För övrigt kommer man aldrig undan folk som bara talar om sig själva.

Hur många middagar har jag suttit på där mannen man har vid sidan om sig berättar vitt och brett om vad han gör på min fråga men sen inte ens frågar vad jag jobbar med?

Vissa bara utgår från att alla kvinnor är undersköterskor eller lärare "och det finns inget nytt att säga om det".

• Anonym (M)

Ja de e många som ser ner på folk som gör jobbet på riktigt, å värre bli de för nu kommer pappers produkterna,
    som ska göra snabba karriärer å aldrig jobbat förutom de en dator lärt dem haha! Ingen glädje i dem alls!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Gurkan) skrev 2024-10-07 20:06:33 följande:
    Va? Hur menar du nu?
    Jag menar att man själv ska må bra i deras sällskap!Allt annat (deras åsikter)spelar ingen roll ärligt talat.Totalt ointresserad av deras ex o ungar!!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-10-07 17:10:14 följande:

Är du säker på att de ser ner på dig? Det kanske är så att de inte fattar vad du jobbar med Eller vad jobbet innebär. 

Tack för alla svar. Vi var på min pojkväns väns fest och där kom samtal upp om vad man jobbar med. Alla hade någon hög utbildning på universitet och sedan frågar en tjej mig om vad jag jobbar med. Säger jobb inom kök och förklarar kort mina arbetsuppgifter och hon svarar knappt tillbaka. Hon vänder sig sedan till min pojkvän och pratar vidare om hans jobb. Den händelsen har stannat kvar lite hos mig och var då jag började känna mig "mindre" om man kan beskriva det så. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-07 21:51:07 följande:
    Tack för alla svar. Vi var på min pojkväns väns fest och där kom samtal upp om vad man jobbar med. Alla hade någon hög utbildning på universitet och sedan frågar en tjej mig om vad jag jobbar med. Säger jobb inom kök och förklarar kort mina arbetsuppgifter och hon svarar knappt tillbaka. Hon vänder sig sedan till min pojkvän och pratar vidare om hans jobb. Den händelsen har stannat kvar lite hos mig och var då jag började känna mig "mindre" om man kan beskriva det så. 
    Att du känner dig mindre betyder ju inte att hon ser ner på ditt yrke, bara att hon inte tyckte det var intressant nog att ställa följdfrågor .
  • Anonym (Fia)

Jag tror också det mer handlar om att de inte riktigt vet vad de ska fortsätta prata om än att de ser ned på jobbet. De flesta med vett i huvudet måste ju inse att du gör ett viktigt jobb, även om det inte kräver en lång utbildning. 

Jobb jag ser ned på är mer av typen jobbar för bettingföretag, marknadsför vapes eller duktiga programmerare som tar fram meningslösa mobilspel. Inte viktiga pusselbitar inom vård, skola och omsorg.

• Agda90
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-07 21:51:07 följande:
    Tycker du om det du jobbar med?
    Trivs du på din arbetsplats? Med arbetsuppgifterna, kollegerna osv?

Jag arbetade i en reception för x antal år sedan. Vi var ett gäng tjejer där som hade en fantastisk relation till varandra. Jag hade en kollega som var kaffeberoende. Kom jag före henne till jobb travade jag upp till kafeterian, letade upp den störta kaffe muggen och när hon kom in hade hon rykande hett kaffe ståendes på sitt skrivbord. Mina kollegor visste att jag avskydde tystnad, så de startade alltid radio eller en ny spellista på Spotify. 
    Vi gjorde saker för att vår arbetsplats skulle bli mer gemytlig och trevlig. Och vi stortrivdes tillsammans och med det vi gjorde. 
    Hur många tror du kan säga det om sina arbetsplats och kollegor?

Det du gör är viktigt. Patienterna behöver mat. Och alla hamnar på sjukhus någon gång i livet (mer eller mindre) och äter maten (som de klagar över). 

All utbildning i världen gör inte att man älskar sitt jobb eller ens trivs på det 
  • Anonym (Mh)
    Freddie K skrev 2024-10-07 15:42:45 följande:

Det händer att folk ser ner eller klankar på det jag gör, men då brukar jag fråga: Hur många är det som får syssla med det de älskar och brinner för? Jag kan ju tillägga att jag går på en daglig verksamhet där min huvudsyssla är att skriva och det älskar jag att göra så det skäms jag inte för.

Nog för att TS trivs med sitt jobb vilket är bra men tror du verkligen att det är det hon brinner för? Lite naivt inlägg. 

TS, tråkigt att du upplever det så, kan du inte bara låta det rinna av dig? Du jobbar och bidrar till samhället, vilket aldrig är fel. Håll huvudet högt. 
  • Anonym (Jasmine)

Ja, jag har upplevt samma som du , den tiden jag jobbade med lokalvård.
    Svenskar är så trista. Det ska alltid diskuteras jobb för något roligare finns inte i deras liv. 

• RenLuft
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-07 15:39:54 följande:
    Se ner på ens jobb?

Har aldrig skämts över mitt jobb jag har nu då det har varit en lång väg att komma hit för mig. Hade en väldigt tuff skolgång som innebar mobbning och över grepp som gjorde att det tog längre tid för mig att bli klar med skolan. Fick sedan jobb inom kök på sjukhus som jag mått väldigt bra över och trivs väldigt bra, för att inte ha någon utbildning bakom så är lönen också bra (21.000-22.000 efter skatt)

Däremot sedan jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän så har jag lagt märke till att flera av hans vänner ser lite ner på mig när dom frågat vad jag jobbar med och får ofta svar "jaha". Samtalet avslutas och pratar sedan vidare om något annat som får en att känna sig rätt "missplacerad". Detta är något som händer rätt ofta när vi träffar personer i hans omkrets och det är inte förräns nu som jag börjat må dåligt över detta. Det har gjort att jag vill helst undvika sånna samtal. Hur ofta är det att folk ser ner på ens jobb och hur hanterar ni detta? 

Hej på dig!

Lönen är ju bra, speciellt ett jobb som man inte behöver någon utbildning för.

Kök på sjukhus låter ändå intressant. Jobb överlag är bättre än svartjobb, kriminellt, bidrag o.s.v.

Du jobbar. Du har hittar jobb. Du får lön. En bra lön! Trots svårigheter i skolgången, så har du bevisat för alla att man kan lyckas. Man behöver inte ta med sitt förflutna till nuet.  an kan lyckas, om man vill. Detta har du bevisat. Det är många som dessvärre inte lyckas hitta jobb, få jobb och dessutom får behålla jobb.

Men du behåller jobbet, du jobbar och betalar skatt.

Det är fantastiskt!

Inget att skämmas över och det är nog ingen som tycker att det är ''lågt''.

Angående för att många säger ''jaha''. Kanske kan bero på att alla vet hur det är med att vara köksbiträde, laga mat och så.

Svar på tråden Se ner på ens jobb?