Anonym (Anonym) skrev 2024-10-07 21:51:07 följande:
Tack för alla svar. Vi var på min pojkväns väns fest och där kom samtal upp om vad man jobbar med. Alla hade någon hög utbildning på universitet och sedan frågar en tjej mig om vad jag jobbar med. Säger jobb inom kök och förklarar kort mina arbetsuppgifter och hon svarar knappt tillbaka. Hon vänder sig sedan till min pojkvän och pratar vidare om hans jobb. Den händelsen har stannat kvar lite hos mig och var då jag började känna mig "mindre" om man kan beskriva det så.
Tycker du om det du jobbar med?
Trivs du på din arbetsplats? Med arbetsuppgifterna, kollegerna osv?
Jag arbetade i en reception för x antal år sedan. Vi var ett gäng tjejer där som hade en fantastisk relation till varandra. Jag hade en kollega som var kaffeberoende. Kom jag före henne till jobb travade jag upp till kafeterian, letade upp den störta kaffe muggen och när hon kom in hade hon rykande hett kaffe ståendes på sitt skrivbord. Mina kollegor visste att jag avskydde tystnad, så de startade alltid radio eller en ny spellista på Spotify.
Vi gjorde saker för att vår arbetsplats skulle bli mer gemytlig och trevlig. Och vi stortrivdes tillsammans och med det vi gjorde.
Hur många tror du kan säga det om sina arbetsplats och kollegor?
Det du gör är viktigt. Patienterna behöver mat. Och alla hamnar på sjukhus någon gång i livet (mer eller mindre) och äter maten (som de klagar över).
All utbildning i världen gör inte att man älskar sitt jobb eller ens trivs på det