Det kanske inte är att de ser ner på det utan mer att de inte riktigt vet vad de ska ställa för följdfrågor. Vissa jobb är ju sådana att alla vet mer eller mindre vad jobbet innebär. Tex samma om någon säger att de jobbar på ica, uska i äldrevården, städar osv, jobb som många haft eller ändå fattar vad det är och innebär.
Mitt yrke får jag oftast en följdfråga och det är vad jag gör i det yrket. Så då brukar jag svara på det och sedan är det ofta slut där också. Tror faktiskt att de flesta jobb är såna om inte personerna man pratar med jobbar med nästan samma sak eller helt samma sak - då pratar man säkert mycket jobb pga det.
Pratar de andra mycket om sina jobb osv? Eller är det mer att de också säger vad de gör och sedan är det slut?
Sedan är det ju så också att vissa jobb går att prata mer om, då det händer tusen saker på jobbet. Medan i kök kanske det är mycket samma sak varje dag förutom maträtten man lagar?
Dock så skulle de ju kunna fråga dig andra saker tex hur länge du jobbat där, om du trivs, vad ni lagar för mat osv. Försök att själv öppna upp för fler frågor genom att svara glatt och stolt över ditt yrke? Du kan ju även fråga tillbaka vad de jobbar med, och sedan säga typ: hur länge har du varit där, jag har jobbat X år i mitt yrke och trivs så himla bra, hur är det för dig?