Anonym (Så?) skrev 2024-10-10 11:27:57 följande:
Vilka krav hos männen går du efter som du själv ogillar?
Hur mycket energi och tid brhöver ratade kvinnor lägga på jämfört med ratade männen?
Menar du att kvinnor går efter saker som är lika lätt att åtgärda som männen går efter när de vill ha en sexpartner?
Jag har lite svårt att utläsa vad du egentligen menar men jag ska försöka svara ändå.
Vi tar ett hypotetiskt scenario:
Jag (heterosexuell kvinna) är intresserad av en man. Jag har uppfattat det som att han har många av de kvaliteter jag söker hos en man.
Jag låter honom förstå att jag är intresserad och han verkar besvara mitt intresse. Så långt är allt bra.
Det visar sig att jag inte riktigt uppfyller alla hans kriterier för hur en attraktiv kvinna är. Han vill absolut ha en kvinna med lila hår och jag är brunett.
Hm, vad gör jag nu? Det finns några alternativ.
1. Jag har absolut inget emot att färga håret utan gör det glatt för att få mannen jag vill ha (jag "offrar" egentligen ingenting)
2. Jag gillar egentligen inte lila men jag vill desperat ha den här mannen så trots att det bär mig emot färgar jag håret (jag bedömer att han är värd mer än en hårfärg och "offrar mig" till viss del för att jag själv får ut något av det).
3. Lila är den fulaste färg jag vet och jag skulle aldrig kompromissa om det. Det gör att jag inser att mannen ifråga och jag nog inte är så kompatibla som jag hade hoppats och därför lägger jag ner det hela.
Vid alla tre alternativen är det jag själv som avgör om "belöningen" är värd "offret". Vilket är viktigast för mig? Vad är jag beredd att ändra på för att få just den här mannen?
Sedan kanske man upplever att man försöker anpassa sig men ändå inte får den man vill ha. Tråkigt, men så är livet.
När jag gick första året på universitetet var jag himlastormande förälskad i en annan student. Han var perfekt på alla sätt. Snygg, vrålsexig, hade humor, intelligent, omtänksam, ödmjuk, en lojal vän.
Vi hade jättekul ihop, antingen hela kompisgänget eller bara vi två. Och j
ag var så kär att det gjorde ont i bröstet när jag såg honom.
Jag ville verkligen ha honom och jag funderade mycket på vad jag skulle göra för att han skulle upptäcka mig "som kvinna" och inte bara se mig som en kompis.
Tills jag en dag insåg att vad jag än gjorde så skulle han aldrig vilja ha mig. Jag borde nog ha fattat innan men jag var väl lite för ung för att koppla ihop punkterna helt.
Jag fattade i alla fall galoppen när han presenterade sin nya pojkvän för mig. Så gick det med den förälskelsen.