• Anonym (Patania)

Nätdejting är helt omöjligt - min erfarenhet som man

Från Maj 2023 till Januari 2024 var jag medlem på Happy pancake. Jag bor i Skåne och är drygt 30 år. När jag var medlem pluggade jag på högskolan och jag arbeta vid sidan av. Idag är jag färdigutbildad och jobbar heltid. Mitt utseende: Lång, i form och vältränad, utseendemässigt kanske 8 av 10, om man tänker ögon och ansikte. Finns absolut snyggare män än mig, men jag tillhör övre skiktet. Jag är ingen skitstövel utan försöker vara respektfull och snäll. 

För er som inte vet vad Happy pancake är så är det en svensk dejtingsida som är gratis, dvs alla funktioner ingår och är gratis. Du kan kontakta hur många du vill. Du kan kontakta folk antingen genom att skriva till de eller genom att lajka de, dvs trycka på en symbol som visar att du är intresserad av de och de får då ett hjärta skickat till sig. Du kan också se när någon varit inne på din profil och läst. Så funktionerna är bra. 

Under den här perioden skickade jag ut meddelande till 149 kvinnor. Samtliga av de jag skrev till hade jag även lajkat. Jag hade även lajkat en hel del kvinnor som jag aldrig skrev till. 
    90% av de jag skrev till skrev aldrig tillbaks. Vissa blockade mig direkt. 
    Av de som skrev tillbaks så raderade vissa sina konton mitt i konversationen eller slutade helt att logga in. Andra slutade svara mitt i konversationen och när jag sedan skrev igen till de så blev jag blockad. 
    Det var 3 kvinnor av alla de här som jag lajkat eller skickat meddelande till som jag skrev till i ca 2 veckors tid och konverserade med utan att de blockade mig eller försvann. En av de bodde i norra Sverige så det blev inget med henne, den andra kände jag inte riktigt att vi hade samma intressen så det rann ut i sanden. 

När jag skrev till folk hade jag tagit mig tid till att läsa deras profiler och försöka prata om nått utifrån deras intressen. Jag var aldrig otrevlig eller oartig. Jag hade 3 profilbilder, både ansikte och helkropp. Innan jag startade konto tog jag massvis med bilder tillsammans med en vän och valde sedan ut de 3 som blev
    överlägset bäst. 

• Svar på tråden Nätdejting är helt omöjligt - min erfarenhet som man
  • Anonym (+2 cm)

Tinder har fungerat bäst för mig, efter jag slutade vara 178 och identifierar mig som180.

• Anonym (Mannen)

Det finns någon influencer som inte trodde på att män hade det svårare med nätdejting. Så hon skapade ett fejkkonto där hon var man. Hon sa att hon försökte vara trevlig och allt sånt men hon blev behandlad så illa att hon blev deprimerad. Hon sa att det slutade med att hon hatade kvinnor.

Det finns flera kvinnor som provat på samma sak och berättat liknande saker. 

• Deegan
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-11 00:28:49 följande:

Det finns någon influencer som inte trodde på att män hade det svårare med nätdejting. Så hon skapade ett fejkkonto där hon var man. Hon sa att hon försökte vara trevlig och allt sånt men hon blev behandlad så illa att hon blev deprimerad. Hon sa att det slutade med att hon hatade kvinnor.

,.........................

Är det detta klippet som du menar? 

www.facebook.com/share/r/A3bGzYWhHgfAgEes/

/D

Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
  • Anonym (?)
    Anonym (+2 cm) skrev 2024-10-10 23:50:23 följande:

Tinder har fungerat bäst för mig, efter jag slutade vara 178 och identifierar mig som180.

Fastän jag inte vill så reagerar jag när män är något på 170cm. Kanske för att jag själv är lång och blir obekväm av att vara längre med klackar. Skillnaden mellan 178 och 180 märks ju knappt så smart av dig att dra en vit lögn
  • Anonym (?)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-11 00:28:49 följande:

Fast det finns ju generella skillnader i könsrollerna mellan kvinnor och män irl också. En kvinna är kanske inte van vid att vara så drivande eller att få avvisanden. Bara det är nog annorlunda och jobbigt. Sen kan det säkert stämma att det är ännu mer på nätet pga obalansen mellan könen där.
  • Anonym (Helium och guld)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-10-10 13:27:32 följande:
    Nej, det vill inte TS. Jag har frågat några ggr men det ignoreras. Antingen finns det ledtrådar där till att det inte går så bra för TS eller så är det en tråd skapad enbart för att gnälla över orättviiisan(!) hur svårt det är för defekta män att skaffa partner nu när kvinnor inte längre är beroende av deras pengar.
    Nu är ju bara grejen att undersökningar har visat att kvinnor under 35 idag, inte minst inom nätdejting, oftast bara söker män som har det bättre än de själva ekonomiskt och på andra fronter. Antingen ska mannen ha samma socioekonomiska status som de själv eller högre, helst högre. 

Och det är inte bara ekonomi som innefattas i det här tänket utan även andra parametrar så som utseende, popularitet och status. Och inom nätdejting får de ju möjligheten att faktiskt lättare att uppnå detta än i verkligheten för kvinnor, eftersom konkurrensen är låg, eftersom det på vissa sidor är 90% män och 10& kvinnor, exempelvis Tinder. 

Anonym (Loppan) skrev 2024-10-10 18:59:45 följande:

Varför så avundsjuk? Ni män väljer själv vad ni vill svepa på, för vissa är det viktigare med utseende än för andra.

I alla sådana här trådar så ska det alltid klankas ner på kvinnor, att det är kvinnornas fel att inte alla män får ligga, det är inget fel med att vara varken kort, lång, gammal, ung, smal eller tjock eller något annat, vi är alla skapta olika och har olika förutsättningar. Ingen förtjänar något mer än någon annan bara pga sitt utseende. Har man dåligt med möjligheter så får man se om man kan anpassa sina "krav" och öppna sina vyer, eller så får man jobba på att bli mer intressant av de man vill ska se en. Så är det för kvinnor med, även om många har lätt att hitta snabba ligg (vilket de flesta kvinnor faktiskt inte söker i samma utsträckning som män gör).

Trådstartaren har inte klankat ner på kvinnor utan på nätdejting som fenomen och nyttan av nätdejting för gemene (MAN). Sedan har majoriteten av de manliga skribenterna i tråden förklarat varför det är värdelöst för män. Och då har det konstaterats att det finns ett enormt mansöverskott på apparna. 

Sluta vara en lättkränkt feminist. 
    Anonym (Loppan) skrev 2024-10-09 23:44:55 följande:

de män jag har dejtat har varit helt normala medelklassmän och inga fotomodeller eller rika. De har liknande karriär och intressen som mig, de skulle kunna vara kollegor eller gamla klasskamrater. De har haft samma problem som de flesta andra män i dejtingapparna med att få likes och matchningar.

Men det är ju också det som blir problemet i slutändan, de drömmer om en annan typ av kvinnor, de ser en massa yngre kvinnor och sk 10or inne i apparna och tänker att det finns något bättre bakom nästa match. Är det någon som är ytlig så är det just männen.

Tror du på fullaste allvar att de flesta män inte lyckas inom nätdejting eftersom de bara försöker få de vackraste kvinnorna?? Drömmer

De flesta män på tillexempel Tinder måste skicka 100-150 likes varje dag för att i slutet av månaden lyckas få till en endaste matchning. Det finns till och med män som likat varenda kvinna som kommit upp i deras kortlek bara för att få till en matchning. 
    Det fenomen du nämner existerar inte bland vanliga män, möjligtvis bland de mest attraktiva männen, men inte alla de andra. Tro mig. Konkurrensen är så pass stor för män till följd av att 90% av användarna idag är män, att de inte fungerar som du säger.  
    Däremot har det visat sig att kvinnor väldigt selektivt skickar likes till män. Finns statistik på det och annat. 

Allt detta är ett resultat av det brutala mansöverskottet på apparna kombinerat med nutida unga kvinnors krav och preferenser. Unga kvinnor under 35 vill helst bara dejta män som är rikare än de själva, de vill dejta upp sig. Det i sig beror förmodligen på sociala medier som instagram, ifluencers, tiktok samt det faktum att inte lika många kvinnor idag vill skaffa barn. Alltså behöver de inte skynda sig till en manlig partner, många skiter i den biologiska klockan. Sen har du en annan faktor som att unga kvinnor idag är betydligt mer karriärinriktade än män, de pluggare oftare vidare och är mer skötsamma. Så då ställer de högre krav på sin partner. 

Det är flera faktorer som leder till detta klimat inom nätdejtingen. Men den absolut viktigaste faktorn är att allt för få kvinnor nätdejtar i förhållande till män. Det råder ett brutalt mansöverskott inom Tinder m.m. 
  • Anonym (Maria)

Hittar ingen statistik på hur många män och kvinnor det finns på HP

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-11 13:42:42 följande:

Hittar ingen statistik på hur många män och kvinnor det finns på HP

Nä precis, det är nödvändigt ha en bra källa för t ex hp och tinder för att kunna förhålla sig. Att många män här säger att det är så räcker inte någonstans.
Svar på tråden Nätdejting är helt omöjligt - min erfarenhet som man