• Svantan

    Betala makens ränta?

    Hej,

    jag har en ordnad ekonomi och gjorde en bra vinst när jag sålde min lägenhet för några år sedan. Sen dess har jag gift mig och jag och min man har köpt en gemensam lägenhet. I den lägenheten la jag in hela min vinst från försäljningen (65% av nya lägenhetens värde) medan min man fick ta ett bolån för att gå in med resten.

    Min man tjänar mycket mer än jag, men han måste nu betala hög ränta. Han tecknade lånet innan räntorna steg så han hade inte räknat med den ökningen. Dock räknade vi en gång på hur mycket pengar vi båda har över efter räkningar osv, och då hade vi båda lika mycket över.

    Nu säger min man att jag borde hjälpa honom att betala hans ränta och att det är helt sjukt att han ska ta den kostnaden själv. vad tror ni?

    Vi har även börjat kolla på större boende, men då genom att gå in med min gamla vinst som kontantinsats och ta ett gemensamt lån på resterande summa eftersom han inte kan ta så mycket i lån. Då kommer jag i ha gått in med mycket mer i lägenheten och samtidigt betala mer varje månad.

    Vad är rimligt att dela på här? Hur skullek ni gjort?

  • Svar på tråden Betala makens ränta?
  • Anonym (On point)

    Man kan ju fråga sig; Varför gifter folk sig?

    Om man inte vill ha delad ekonomi, Inte dela ansvaret för bostaden Då är det väl lire överdrivet att gifta sig, man kan lika gärna vara sambo

  • Anonym (Maj)

    Ni var överens om ett äktenskapsförord där 65% av boendet är ditt och 35% är hans. Om du skulle betala en del av hans 35%, dvs del av räntan på det, frångår ni ju plötsligt äktenskapsförordet, varför skulle ni göra det? Ni var ju överens om att han skulle stå för sin del. Han har tidigare också kunnat investera i en bostad eller något annat som han tjänat pengar på, varför ska du nu plötsligt täcka upp för det? Räntan är en del av hans kostnad för 35% av boendet. 

  • Anonym (Osaka)
    Anonym (On point) skrev 2024-10-02 19:00:11 följande:

    Man kan ju fråga sig; Varför gifter folk sig?

    Om man inte vill ha delad ekonomi, Inte dela ansvaret för bostaden Då är det väl lire överdrivet att gifta sig, man kan lika gärna vara sambo


    Religösa eller kulturella själ? 

  • Anonym (Ds)
    Svantan skrev 2024-10-02 18:16:49 följande:
    Vi delar på kostnader för bil, barn, mat och boende annars (försäkring, avgift etc). Men vi betalar inte varandras ?egna? utgifter såsom gymkort, kläder osv. 
    Har ni gemensamma barn, finns särkullsbarn?

    Jobbar ni lika mycket? Är någon av er föräldraledig?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Osaka) skrev 2024-10-02 19:31:12 följande:

    Religösa eller kulturella själ? 


    Skäl 
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-02 22:40:57 följande:
    Har ni gemensamma barn, finns särkullsbarn?

    Jobbar ni lika mycket? Är någon av er föräldraledig?
    Inte relevant för frågeställningen 
  • Räkan77
    Svantan skrev 2024-10-02 18:18:42 följande:
    När vi har räknat på hur mycket var och en har över efter egna samt gemensamma utgifter, så har vi båda lika mycket kvar. Borde jag alltså betala mer och på så sätt ha mindre fickpengar kvar varje månad?
    Nej, det tycker jag inte. Men kanske att en viss del av amorteringen kan tas av den gemensamma potten för att öka hans ekonomiska stabilitet. Om han inte har något sparande och stora lån är han ekonomiskt sårbar och det är ju aldrig bra.
  • Anonym (Ui)

    Han får väl "sälja" en del av lägenheten till dig då...

    Betalar han dig för sparräntan du missar genom att ha betalat så mycket av lägenheten?

  • Anonym (H)

    Verkar vara krångligt att ha delad ekonomi.. Gift, familj osv, varför? Jag känner ingen som har det. Men det kanske är vanligt

  • Anonym (Huh)
    Anonym (Ui) skrev 2024-10-03 20:44:31 följande:

    Han får väl "sälja" en del av lägenheten till dig då...

    Betalar han dig för sparräntan du missar genom att ha betalat så mycket av lägenheten?


    Ja exakt. Hade du investerat dom 15 procenten rätt så hade du fått en hel del pengar genom det. Det luriga med förhållanden är att allt kan försvinna när som helst. Fast finns bostaden i rätt område så är det en bra investering.
  • Anonym (Nope)

    Nej, han har tagit lån på sin del av bostaden och då är det han som ska stå för de kostnaderna själv. Avgiften, el, vatten mm delar ni givetvis lika på.

    jag hade bara hjälpt till om han haft det riktigt kämpigt. Men han verkar ju ha större lön och utrymme för detta. Att han inte bundit räntan och dessutom hade smålån innan (antar att han inte hade något alls till insats när ni köpte och dessutom iom gåvobrevet på 15%) visar att han nog inte är speciellt ekonomisk av sig. Bra att du skyddat dig med äktenskapsförord.

  • Anonym (d)
    Anonym (H) skrev 2024-10-03 23:06:18 följande:

    Verkar vara krångligt att ha delad ekonomi.. Gift, familj osv, varför? Jag känner ingen som har det. Men det kanske är vanligt


    För att det passar en?
    För att man vill ha stenkoll på sin ekonomi?
    För att man blivit utnyttjad förr?
    För att inkomstskillnaden är stor och man inte vill ge bort pengar man slitit för och som man ev har stora studieskulder för att nått fram till?

    Vet du verkligen hur alla dina gifta vänner och bekanta har lagt upp sin ekonomi?
    Själv har jag ingen aning om hur andra gör.

    Det är inte ett dugg krångligt, vad är det som du menar skulle vara det krångliga?
  • Anonym (Kr)
    Svantan skrev 2024-10-01 21:31:08 följande:
    Betala makens ränta? Hej,

    jag har en ordnad ekonomi och gjorde en bra vinst när jag sålde min lägenhet för några år sedan. Sen dess har jag gift mig och jag och min man har köpt en gemensam lägenhet. I den lägenheten la jag in hela min vinst från försäljningen (65% av nya lägenhetens värde) medan min man fick ta ett bolån för att gå in med resten.

    Min man tjänar mycket mer än jag, men han måste nu betala hög ränta. Han tecknade lånet innan räntorna steg så han hade inte räknat med den ökningen. Dock räknade vi en gång på hur mycket pengar vi båda har över efter räkningar osv, och då hade vi båda lika mycket över.

    Nu säger min man att jag borde hjälpa honom att betala hans ränta och att det är helt sjukt att han ska ta den kostnaden själv. vad tror ni?

    Vi har även börjat kolla på större boende, men då genom att gå in med min gamla vinst som kontantinsats och ta ett gemensamt lån på resterande summa eftersom han inte kan ta så mycket i lån. Då kommer jag i ha gått in med mycket mer i lägenheten och samtidigt betala mer varje månad.

    Vad är rimligt att dela på här? Hur skullek ni gjort?

    Ta ett bolån med dina 65% som säkerhet.  Investera och använd avkastingen till fickpengar.   Be maken betala hälften av ränta på bolånet
Svar på tråden Betala makens ränta?