• Svantan

Betala makens ränta?

Hej,

jag har en ordnad ekonomi och gjorde en bra vinst när jag sålde min lägenhet för några år sedan. Sen dess har jag gift mig och jag och min man har köpt en gemensam lägenhet. I den lägenheten la jag in hela min vinst från försäljningen (65% av nya lägenhetens värde) medan min man fick ta ett bolån för att gå in med resten.

Min man tjänar mycket mer än jag, men han måste nu betala hög ränta. Han tecknade lånet innan räntorna steg så han hade inte räknat med den ökningen. Dock räknade vi en gång på hur mycket pengar vi båda har över efter räkningar osv, och då hade vi båda lika mycket över.

Nu säger min man att jag borde hjälpa honom att betala hans ränta och att det är helt sjukt att han ska ta den kostnaden själv. vad tror ni?

Vi har även börjat kolla på större boende, men då genom att gå in med min gamla vinst som kontantinsats och ta ett gemensamt lån på resterande summa eftersom han inte kan ta så mycket i lån. Då kommer jag i ha gått in med mycket mer i lägenheten och samtidigt betala mer varje månad.

Vad är rimligt att dela på här? Hur skullek ni gjort?

• Svar på tråden Betala makens ränta?
  • Anonym (Ds)
    Anonym (d) skrev 2024-10-06 12:21:18 följande:
    Så dumt så klockorna stanna.
    Alla pengar är INTE gemensamma för att man är gift!
    Förutsatt att man har ett äktenskapsförord eller genom arv ärvt som enskild egendom. Annars är det sannolikt gemensamt vid t ex en skilsmässa.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 14:03:37 följande:
    Riktigt så är det inte. Makar är ekonomiskt ansvariga mot varandra. Vid en skilssmäsa delas allt 50/50. Det är lite det som är hela grejen. Skulder följer dock med personligen men dras av från det gemensamma. Det är bara om man har mer skulder än tillgångar som totaleffekten blir något annat än 50/50.

För att inte få den situationen när man gifter sig skriver man äktenskapsförord. Idén med äktenskapsförord är att avtala bort det som annars automatiskt följer med giftermålet.
    Vid bodelning, inte vid äktenskap.  Ett äktenskap förändrar inga ägandeförhållanden, bodelning vid tex skiljsmässa gör.  

Sen delas inte allt 50/50 vid bodelning i samband med skilsmässa.  Var och en behåller sitt, är det då någon som har mindre ska det jämkas. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 14:06:13 följande:
    Förutsatt att man har ett äktenskapsförord eller genom arv ärvt som enskild egendom. Annars är det sannolikt gemensamt vid t ex en skilsmässa.
    Hallå... läs vad jag svarade på!

Jag pratar om inom äktenskapet.
  • Anonym (Ds)
    Anonym (d) skrev 2024-10-06 14:21:48 följande:
    Hallå... läs vad jag svarade på!

Jag pratar om inom äktenskapet.
    Det som är gemensamt vid bodelning är gemensamt under äktenskapet...
  • Anonym (d)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 15:53:35 följande:
    Nej.

Du har verkligen noll koll.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 15:53:35 följande:
    Nej, se Äktenskapsbalken
  • Anonym (S)

Jag hade inte gift mig med någon som jag inte vill ha gemensam ekonomi med. Så jag hade betalat mer om jag haft mer pengar. 

Är gift med en man som har skulder, jag har inga skulder och vi ska köpa hus i framtiden. Vi båda jobbar och sliter nu för att betala av hans skulder och spara. Ser ingen anledning till att jag ska leva bättre än han eftersom jag valt att gifta mig med honom. Här sliter vi tillsammans och njuter tillsammans. 

Sen gör såklart alla par som de vill 

• Anonym (Ds)
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-06 16:07:23 följande:
    Nej, se Äktenskapsbalken
    Från äktenskapsbalken

7 kap. Makars egendom
    1 §   En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 16:25:21 följande:
    Från äktenskapsbalken

7 kap. Makars egendom
    Vilket betyder?

Vet du vad du pratar om? 
  • Anonym (d)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 16:25:21 följande:
    Från äktenskapsbalken

7 kap. Makars egendom
    Vid skilsmässa ja. 

Snälla någon...
  • Anonym (Ds)
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-06 16:32:08 följande:
    Vilket betyder?

Vet du vad du pratar om? 
    Det betyder att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods mellan gifta. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 16:42:48 följande:
    Det betyder att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods mellan gifta. 
    Jag inser att det är dags att backa, du förstår inte. Du kan inte ta till dig utan transformerar allt till något det inte är.
  • Anonym (Ds)
    Anonym (d) skrev 2024-10-06 16:40:38 följande:
    Vid skilsmässa ja. 

Snälla någon...
    Du vet om att man kan bodela under pågående äktenskap? Går att göra av fler anledningar än skilsmässa.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ds) skrev 2024-10-06 16:56:52 följande:
    Du vet om att man kan bodela under pågående äktenskap? Går att göra av fler anledningar än skilsmässa
    Godnatt hjärtat, sov gott och dröm sött.
Svar på tråden Betala makens ränta?