• Svantan

Betala makens ränta?

Hej,

jag har en ordnad ekonomi och gjorde en bra vinst när jag sålde min lägenhet för några år sedan. Sen dess har jag gift mig och jag och min man har köpt en gemensam lägenhet. I den lägenheten la jag in hela min vinst från försäljningen (65% av nya lägenhetens värde) medan min man fick ta ett bolån för att gå in med resten.

Min man tjänar mycket mer än jag, men han måste nu betala hög ränta. Han tecknade lånet innan räntorna steg så han hade inte räknat med den ökningen. Dock räknade vi en gång på hur mycket pengar vi båda har över efter räkningar osv, och då hade vi båda lika mycket över.

Nu säger min man att jag borde hjälpa honom att betala hans ränta och att det är helt sjukt att han ska ta den kostnaden själv. vad tror ni?

Vi har även börjat kolla på större boende, men då genom att gå in med min gamla vinst som kontantinsats och ta ett gemensamt lån på resterande summa eftersom han inte kan ta så mycket i lån. Då kommer jag i ha gått in med mycket mer i lägenheten och samtidigt betala mer varje månad.

Vad är rimligt att dela på här? Hur skullek ni gjort?

• Svar på tråden Betala makens ränta?
  • Anonym (Nope)

Nej, han har tagit lån på sin del av bostaden och då är det han som ska stå för de kostnaderna själv. Avgiften, el, vatten mm delar ni givetvis lika på.

jag hade bara hjälpt till om han haft det riktigt kämpigt. Men han verkar ju ha större lön och utrymme för detta. Att han inte bundit räntan och dessutom hade smålån innan (antar att han inte hade något alls till insats när ni köpte och dessutom iom gåvobrevet på 15%) visar att han nog inte är speciellt ekonomisk av sig. Bra att du skyddat dig med äktenskapsförord.

• Anonym (d)
    Anonym (H) skrev 2024-10-03 23:06:18 följande:

Verkar vara krångligt att ha delad ekonomi.. Gift, familj osv, varför? Jag känner ingen som har det. Men det kanske är vanligt

För att det passar en?
    För att man vill ha stenkoll på sin ekonomi?
    För att man blivit utnyttjad förr?
    För att inkomstskillnaden är stor och man inte vill ge bort pengar man slitit för och som man ev har stora studieskulder för att nått fram till?

Vet du verkligen hur alla dina gifta vänner och bekanta har lagt upp sin ekonomi?
    Själv har jag ingen aning om hur andra gör.

Det är inte ett dugg krångligt, vad är det som du menar skulle vara det krångliga?
  • Anonym (Kr)
    Svantan skrev 2024-10-01 21:31:08 följande:
    Betala makens ränta? Hej,

jag har en ordnad ekonomi och gjorde en bra vinst när jag sålde min lägenhet för några år sedan. Sen dess har jag gift mig och jag och min man har köpt en gemensam lägenhet. I den lägenheten la jag in hela min vinst från försäljningen (65% av nya lägenhetens värde) medan min man fick ta ett bolån för att gå in med resten.

Min man tjänar mycket mer än jag, men han måste nu betala hög ränta. Han tecknade lånet innan räntorna steg så han hade inte räknat med den ökningen. Dock räknade vi en gång på hur mycket pengar vi båda har över efter räkningar osv, och då hade vi båda lika mycket över.

Nu säger min man att jag borde hjälpa honom att betala hans ränta och att det är helt sjukt att han ska ta den kostnaden själv. vad tror ni?

Vi har även börjat kolla på större boende, men då genom att gå in med min gamla vinst som kontantinsats och ta ett gemensamt lån på resterande summa eftersom han inte kan ta så mycket i lån. Då kommer jag i ha gått in med mycket mer i lägenheten och samtidigt betala mer varje månad.

Vad är rimligt att dela på här? Hur skullek ni gjort?

Ta ett bolån med dina 65% som säkerhet.  Investera och använd avkastingen till fickpengar.   Be maken betala hälften av ränta på bolånet
  • Anonym (H)
    Anonym (d) skrev 2024-10-04 05:40:00 följande:
    För att det passar en?
    För att man vill ha stenkoll på sin ekonomi?
    För att man blivit utnyttjad förr?
    För att inkomstskillnaden är stor och man inte vill ge bort pengar man slitit för och som man ev har stora studieskulder för att nått fram till?

Vet du verkligen hur alla dina gifta vänner och bekanta har lagt upp sin ekonomi?
    Själv har jag ingen aning om hur andra gör.

Det är inte ett dugg krångligt, vad är det som du menar skulle vara det krångliga?
    Jag tänker att man är en familj och delar allt oavsett. Det är ju bara pengar och man bor, äter, reser osv tillsammans. Min familj har alltid haft gemensam ekonomi fast tex min pappa tjänade mer. Har haft 2 samboförhållande och nu är jag gift - alltid gemensam ekonomi. Min man tjänar enormt mkt mer än mig, men detta var naturligt även för honom. Vi har fyra barn och han hade aldrig gjort den karriären utan mig. Och självklart har jag ekonomisk trygghet vid ev skilsmässa. 
  • Anonym (Maj)
    Anonym (H) skrev 2024-10-04 11:35:24 följande:
    Jag tänker att man är en familj och delar allt oavsett. Det är ju bara pengar och man bor, äter, reser osv tillsammans. Min familj har alltid haft gemensam ekonomi fast tex min pappa tjänade mer. Har haft 2 samboförhållande och nu är jag gift - alltid gemensam ekonomi. Min man tjänar enormt mkt mer än mig, men detta var naturligt även för honom. Vi har fyra barn och han hade aldrig gjort den karriären utan mig. Och självklart har jag ekonomisk trygghet vid ev skilsmässa. 
    Man kanske inte alltid äter och reser tillsammans. Det är inte varken krångligt eller konstigt att ha separat ekonomi, de har de flesta paren i min släkt och bekantskapskrets. Behövs det, hjälper man varandra ekonomiskt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Maj) skrev 2024-10-04 12:01:02 följande:
    Man kanske inte alltid äter och reser tillsammans. Det är inte varken krångligt eller konstigt att ha separat ekonomi, de har de flesta paren i min släkt och bekantskapskrets. Behövs det, hjälper man varandra ekonomiskt. 
    Alla är vi såklart olika och jag skrev inte konstigt. Kanske uppväxt påverkar också eller tänket med hur viktigt det är med rättvisa/pengar styr
  • Anonym (Anonym S)

Är ni gifta så är det väl inte relevant "vem" som betalar räntan. Bådas inkomster är ju gemensamma pengar ändå. Sen kan ju din kontantinsats vara dina egna pengar beroende på om ni hade ett äktenskapsförord.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-10-06 11:16:49 följande:

Är ni gifta så är det väl inte relevant "vem" som betalar räntan. Bådas inkomster är ju gemensamma pengar ändå. Sen kan ju din kontantinsats vara dina egna pengar beroende på om ni hade ett äktenskapsförord.

Nej, var och en äger sitt och är ansvarig för sina skulder även när man är gifta. Inget blir gemensamt när man gifter sig
  • Anonym (d)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-10-06 11:16:49 följande:

Så dumt så klockorna stanna.
    Alla pengar är INTE gemensamma för att man är gift!
  • Anonym (Ds)
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-06 11:20:34 följande:
    Nej, var och en äger sitt och är ansvarig för sina skulder även när man är gifta. Inget blir gemensamt när man gifter sig
    Riktigt så är det inte. Makar är ekonomiskt ansvariga mot varandra. Vid en skilssmäsa delas allt 50/50. Det är lite det som är hela grejen. Skulder följer dock med personligen men dras av från det gemensamma. Det är bara om man har mer skulder än tillgångar som totaleffekten blir något annat än 50/50.

För att inte få den situationen när man gifter sig skriver man äktenskapsförord. Idén med äktenskapsförord är att avtala bort det som annars automatiskt följer med giftermålet.
Svar på tråden Betala makens ränta?