Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Betala makens ränta?

Verkar vara krångligt att ha delad ekonomi.. Gift, familj osv, varför? Jag känner ingen som har det. Men det kanske är vanligt

• Anonym (H)
    Anonym (d) skrev 2024-10-04 05:40:00 följande:
    För att det passar en?
    För att man vill ha stenkoll på sin ekonomi?
    För att man blivit utnyttjad förr?
    För att inkomstskillnaden är stor och man inte vill ge bort pengar man slitit för och som man ev har stora studieskulder för att nått fram till?

Vet du verkligen hur alla dina gifta vänner och bekanta har lagt upp sin ekonomi?
    Själv har jag ingen aning om hur andra gör.

Det är inte ett dugg krångligt, vad är det som du menar skulle vara det krångliga?
    Jag tänker att man är en familj och delar allt oavsett. Det är ju bara pengar och man bor, äter, reser osv tillsammans. Min familj har alltid haft gemensam ekonomi fast tex min pappa tjänade mer. Har haft 2 samboförhållande och nu är jag gift - alltid gemensam ekonomi. Min man tjänar enormt mkt mer än mig, men detta var naturligt även för honom. Vi har fyra barn och han hade aldrig gjort den karriären utan mig. Och självklart har jag ekonomisk trygghet vid ev skilsmässa. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Maj) skrev 2024-10-04 12:01:02 följande:
    Man kanske inte alltid äter och reser tillsammans. Det är inte varken krångligt eller konstigt att ha separat ekonomi, de har de flesta paren i min släkt och bekantskapskrets. Behövs det, hjälper man varandra ekonomiskt. 
    Alla är vi såklart olika och jag skrev inte konstigt. Kanske uppväxt påverkar också eller tänket med hur viktigt det är med rättvisa/pengar styr
Svar på tråden Betala makens ränta?