• Anonym (.)

Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Hej,

skulle Sverige/Sverigedemokraterna bestämma att människor som begått brott tidigare och blivit dömda, blir utslängda?

Låt oss säga att en svensk medborgare, född i Sverige, men föräldrarna kommer ifrån annat land. Alltså är han/hon inte etnisk svensk.

Han begick brott vid 20 års åldern. Efter sitt straff, så är han helt förändrad.

Men om Sverigedemokraterna/regeringen skulle bestämma att människor som tidigare begått brott och blivit dömda, skall utvisas. Skulle sådant ske?

Det är vad AfS vill och det verkar som om SD ta inspiration ifrån AfS. T.ex så har även nya regeringen gjort det.

Som att utvisa brottslingar, trots att dessa är födda och har svensk medborgarskap. Den nya regeringen börjar ta form, steg för steg, säger de.

Men vad händer med de som tidigare begått brott, blivit dömda och sedan sköter sig. Skulle nya regeringen bestämma att dessa skall utvisas?

• Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?
  • Jemp
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 13:57:58 följande:
    Det är något sd vill, inte hela tidö-laget. Att dra tillbaka medborgarskap (annat än vid felaktigt utdelande) kräver grundlagsändring. Utreds gör saker däremot hela tiden. Klassiskt att gå väljare till mötes genom att stoppa frågan i en utredning. 
    Det har jag absolut noll förtroende för, men jag hoppas du har rätt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 17:11:09 följande:
    Där finns en gränsdragning att diskutera

En gängkriminell med gambiskt pass, född i sverige av gambiska föräldrar och aldrig svensk medborgare, begår ett mord och utvisas sedan till Gambia trots att han aldrig varit där.

Bra eller dåligt?

Jag tycker det är positivt att myndigheterna fokuserar mindre på "anknytning" och mer på det formella när det gäller den typen av individer. Vi behöver inte behålla kriminella i landet om vi har en möjlighet att bli av med dem.

Ta Kurdiska Röven som ett annat exempel. Medborgare i åtminstone två andra länder utöver Sverige: Turkiet och Irak  Eventuellt också i Italien men det är jag osäker på.

Varför i hela fridens namn skulle vi INTE ta honom hans svenska medborgarskap och sedan låta honom få klara sig själv ute i världen på de två-tre medborgarskap han har kvar?

Varför skulle vi ens vilja att han kan ankomma till Arlanda igen?
    Men tyvärr kan väl de grövsta kriminella fortsätta att styra i Sverige även utanför landets gränser.
  • Anonym (Q)

1. Det finns inget land som skulle ta emot personen. Då får Sverige fixa ett gränsland (Ett land som idag inte finns)
    2. Utvisning ska ingå i straffet från början. Sverige kan inte börja utvisa folk som inte har färska domar.

• Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 17:46:27 följande:

1. Det finns inget land som skulle ta emot personen. Då får Sverige fixa ett gränsland (Ett land som idag inte finns)
    2. Utvisning ska ingå i straffet från början. Sverige kan inte börja utvisa folk som inte har färska domar.

1. Inte ens mot betalning och politisk påtryckning?
  • Anonym (Twinner)

Finns partier som vill utvisa kriminella och så har vi partier som.vill ta hit fler kriminella.

• Anonym (Q)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 17:59:49 följande:
    1. Inte ens mot betalning och politisk påtryckning?
    Ja?Hur mycket skattemedel skulle Sverige kunna muta med utan att medborgarna protesterar? Det kommer bli dyrt för Sverige. Det kanske går att muta och att utföra politiska påtryckningar, men till vilket pris? Kommer den regeringen köra Sverige i botten totalt? Men det är klart. Om det viktigast att få Sverige fritt från personer med invandrarbakgrund och inte att landet ska klara sig, så skulle det vara ett alternativ.
  • Anonym (Tyu)
    Anonym (Twinner) skrev 2024-09-30 18:29:57 följande:

Finns partier som vill utvisa kriminella och så har vi partier som.vill ta hit fler kriminella.

Vilka partier vill ta hit kriminella? 
    Invandrare vill väl en del partier ta hit, men specifikt kriminella?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 19:31:57 följande:
    Ja?Hur mycket skattemedel skulle Sverige kunna muta med utan att medborgarna protesterar? Det kommer bli dyrt för Sverige. Det kanske går att muta och att utföra politiska påtryckningar, men till vilket pris? Kommer den regeringen köra Sverige i botten totalt? Men det är klart. Om det viktigast att få Sverige fritt från personer med invandrarbakgrund och inte att landet ska klara sig, så skulle det vara ett alternativ.
    Det kostar ju en jäkla massa att ha de kriminella här också. Gissar att vi skulle kunna ha rätt höga mutor och ändå tjäna på det ekonomiskt.

Målet är inte att få sverige fritt från personer med invandrarbakgrund. Målet är att bli av med kriminella. Alla invandrare är självklart inte kriminella, om du trodde det?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tyu) skrev 2024-09-30 19:35:12 följande:
    Vilka partier vill ta hit kriminella? 
    Invandrare vill väl en del partier ta hit, men specifikt kriminella?
    Exempelvis miljöpartiet tycker jag vägrar se överrepresentationen i kriminalitet hos vissa invandrargrupper. Det är inte rasism, det är fakta. Minskad invandring av exempelvis ensamkommande manliga flyktingbarn från pakistan minskar risken för ökad kriminalitet i Sverige. Det betyder absolut inte att alla pakistanier i sverige är kriminella. Majoriteten är skötsamma men gruppen leder fortfarande till problem.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 19:57:29 följande:
    Det kostar ju en jäkla massa att ha de kriminella här också. Gissar att vi skulle kunna ha rätt höga mutor och ändå tjäna på det ekonomiskt.

Målet är inte att få sverige fritt från personer med invandrarbakgrund. Målet är att bli av med kriminella. Alla invandrare är självklart inte kriminella, om du trodde det?
    Jag antar att din första fråga var trams från din sida. Vad är det vi diskuterar? Vi diskuterar personer med invandrarbakgrund som för många år sedan begått ett brott, men idag är laglydiga. Jag tror att du tappat tråden. Eftersom vi diskuterar personer som gjort brott, trodde jag inte att jag behövde skriva det specifikt. Det känns inte rimligt att vi ska betala, låt säga, 10 miljoner för att utvisa en människa som levt laglydigt i 20 år. Jag tror inte. Jag vet. Jag vet att minst 95% av alla personer med invandrarbakgrund är laglydiga, men nu är det den andra gruppen vi diskuterar.
Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?