• Anonym (.)

Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Hej,

skulle Sverige/Sverigedemokraterna bestämma att människor som begått brott tidigare och blivit dömda, blir utslängda?

Låt oss säga att en svensk medborgare, född i Sverige, men föräldrarna kommer ifrån annat land. Alltså är han/hon inte etnisk svensk.

Han begick brott vid 20 års åldern. Efter sitt straff, så är han helt förändrad.

Men om Sverigedemokraterna/regeringen skulle bestämma att människor som tidigare begått brott och blivit dömda, skall utvisas. Skulle sådant ske?

Det är vad AfS vill och det verkar som om SD ta inspiration ifrån AfS. T.ex så har även nya regeringen gjort det.

Som att utvisa brottslingar, trots att dessa är födda och har svensk medborgarskap. Den nya regeringen börjar ta form, steg för steg, säger de.

Men vad händer med de som tidigare begått brott, blivit dömda och sedan sköter sig. Skulle nya regeringen bestämma att dessa skall utvisas?

• Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?
  • Anonym (Matteus)
    Xenia skrev 2024-09-30 15:11:53 följande:
    Man kan ha släktingar som suttit i fängelse för brott men sedan levt hederligt i många år och ändå ska de utvisas?

Och hela familjen ska utvisas om en begått brott?

Dessutom utpekas vi alla som andra klassens medborgare med sådana lagar. Det finns första klassens medborgare "renrasiga svenskar" och andra klassens medborgare, dvs  "svartskallar och andra som är födda utomlands eller har föräldrar som är födda utomlands". Vi med andra klassens medborgarskap har inte samma rättigheter som de med första klassens.
    De förslag som förts fram handlar om pågående kriminalitet och åtminstone den närmaste familjen och möjligen också om det handlar om "ungdomar" där familjen/klanen i praktiken fortfarande har kontrollen.

Straff som biter på individer som skrattar åt Sverige och svenskarna men fruktar att deras heder skall skadas inför klanens överhuvud i irakiska Kurdistan eller liknande.

Du kan kalla det "andra klassens" om du vill men de facto är det skillnad på medborgarskap och medborgarskap.

Man föds med det eller får det som gåva av svenskarna via den stat de har byggt upp. Det är ingen rättighet att få vara svensk medborgare. Det är ett privilegium och det kommer att villkoras tydligare i framtiden.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:13:37 följande:
    Xenia skrev att även invandrare har rösträtt. Ungefär som om alla invandrare skulle tycka det var dåligt att utvisa kriminella invandrare.

Visa mig den skötsamma polack som vill försvara en kriminell irakiers rätt att befinna sig i Sverige.

Olika regler för medborgarskap har vi redan eller kommer vi att få rätt snart. Beroende på hur du ser på det. Det är ingenting märkligt med det och så ser det ut i större delen av den civiliserade världen.

Trilskande hemländer kommer inte heller det att vara ett problem, om man inte vill att det ska vara ett problem, då vi redan nu (bland annat via EU) bygger upp strukturer för att skicka såväl asylsökande som brottslingar till tredje land. Om det nu inte skulle räcka med att ta med biståndet till dessa länder med i ekvationen.
    Lycka till med dina idéer. Tyvärr kommer de inte fungera i den verkliga världen. 

För någon som är född är är detta hemlandet, oavsett vad du hoppas på. 

De flesta jag umgås med som har rötter i andra länder har rötter i fler än 1 land. Hur hade du tänkt att hantera dessa människor i din drömvärld? 

Min vän med föräldrar från Libanon och Ghana? Min vän från Kanada och Surinam? Min vän från Nigeria och Jamaica? 

Inbillar du dig att alla världens länder får bistånd från Sverige? Inbillar du dig dessutom att alla världens länder tycker det skulle vara en bra idé att ta emot brottslingar från Sverige? 
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:22:14 följande:
    De förslag som förts fram handlar om pågående kriminalitet och åtminstone den närmaste familjen och möjligen också om det handlar om "ungdomar" där familjen/klanen i praktiken fortfarande har kontrollen.

Straff som biter på individer som skrattar åt Sverige och svenskarna men fruktar att deras heder skall skadas inför klanens överhuvud i irakiska Kurdistan eller liknande.

Du kan kalla det "andra klassens" om du vill men de facto är det skillnad på medborgarskap och medborgarskap.

Man föds med det eller får det som gåva av svenskarna via den stat de har byggt upp. Det är ingen rättighet att få vara svensk medborgare. Det är ett privilegium och det kommer att villkoras tydligare i framtiden.
    Varför tror du att alla som inte är svenskar tillhör en klan eller kommer från länder med hedersproblematik? Tyvärr låter det som att du har en väldigt begränsad insikt i världen utanför Sveriges gränser. Man måste ha kunskap för att kunna genomföra förändringar. Det funkar inte att bara anta saker för att man har läst det i Expressen. 
  • Anonym (K)

Om man ger fan i att vara kriminell går det säkert bra. 

• Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2024-09-30 15:15:52 följande:
    Det är inte så det är skrivet. Det kan gälla de med dubbla medborgarskap eller helt enkelt inte är svenska medborgare. 
    SD pratar också om att kunna dra tillbaka medborgarskap för de som invandrat till Sverige och och fått medborgarskap (inte födda här) som begår riktigt grova brott. Kommer ev upp i valdebatten till 2026.
    Sen är problemet att det i praktiken är svårt att "slänga ut folk" som du uttrycker dig. Det finns mängder med verkställningshinder som gör att hundratals grovt kriminella blir kvar i Sverige. Flera länder med stora invandrargrupper i Sverige tar inte emot sina egna medborgare, av flera skäl. 
    Intressant!

Men den unga killen som har sina rötter i Gambia, blev utvisad till det landet. Han skall sitta på anstalt och efter fängelsestraffet, så blir han utvisad/skickad till Gambia.

Han är född i Sverige och har svenskt medborgarskap.
  • Anonym (Matteus)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-30 15:32:24 följande:
    Lycka till med dina idéer. Tyvärr kommer de inte fungera i den verkliga världen. 

För någon som är född är är detta hemlandet, oavsett vad du hoppas på. 

Du har missat den här?

Mördaren kan vara född i Sverige hur mycket som helst. Utan svenskt medborgarskap blir han ändå utvisad till det land han har pass i efter sina föräldrar.

Du kan försöka förminska mig och det jag skriver hur mycket du vill men värden ser inte ut som du verkar tro att den ser ut och det finns inget du kan göra åt det.
  • Anonym (Em)
    Anonym (.) skrev 2024-09-30 15:43:56 följande:
    Intressant!

Men den unga killen som har sina rötter i Gambia, blev utvisad till det landet. Han skall sitta på anstalt och efter fängelsestraffet, så blir han utvisad/skickad till Gambia.

Han har inte alls svenskt medborgarskap! Sprid inte lögner!
  • Anonym (Matteus)
    Intressant!

Nä han har INTE svenskt medborgarskap. Det är hela poängen.

Alltså kan han skickas till Gambia, där han har ett pass.
  • Anonym (K)
    Intressant!

Nej han hade inte svenskt medborgarskap.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:45:53 följande:
    Du har missat den här?

Mördaren kan vara född i Sverige hur mycket som helst. Utan svenskt medborgarskap blir han ändå utvisad till det land han har pass i efter sina föräldrar.

Du kan försöka förminska mig och det jag skriver hur mycket du vill men värden ser inte ut som du verkar tro att den ser ut och det finns inget du kan göra åt det.
    Utan svenskt medborgarskap ja. Men inte MED svenskt medborgarskap.

Det är ju det jag har pratat om hela tiden. Men du kanske missade mina tidigare inlägg? 
Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?