• Anonym (.)

Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Hej,

skulle Sverige/Sverigedemokraterna bestämma att människor som begått brott tidigare och blivit dömda, blir utslängda?

Låt oss säga att en svensk medborgare, född i Sverige, men föräldrarna kommer ifrån annat land. Alltså är han/hon inte etnisk svensk.

Han begick brott vid 20 års åldern. Efter sitt straff, så är han helt förändrad.

Men om Sverigedemokraterna/regeringen skulle bestämma att människor som tidigare begått brott och blivit dömda, skall utvisas. Skulle sådant ske?

Det är vad AfS vill och det verkar som om SD ta inspiration ifrån AfS. T.ex så har även nya regeringen gjort det.

Som att utvisa brottslingar, trots att dessa är födda och har svensk medborgarskap. Den nya regeringen börjar ta form, steg för steg, säger de.

Men vad händer med de som tidigare begått brott, blivit dömda och sedan sköter sig. Skulle nya regeringen bestämma att dessa skall utvisas?

• Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-09-30 15:43:56 följande:
    Intressant!

Men den unga killen som har sina rötter i Gambia, blev utvisad till det landet. Han skall sitta på anstalt och efter fängelsestraffet, så blir han utvisad/skickad till Gambia.

Han är född i Sverige och har svenskt medborgarskap.
    Fake news...
  • Anonym (Em)

Ett sidospår, jag vet, men ni verkar vara många som är pålästa här. 

Hur brukar det se ut när någon är född i Sverige men saknar medborgarskap? Är föräldrarna här illegalt eller vad brukar det bero på?

• Anonym (Matteus)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 16:07:31 följande:

Ett sidospår, jag vet, men ni verkar vara många som är pålästa här. 

Hur brukar det se ut när någon är född i Sverige men saknar medborgarskap? Är föräldrarna här illegalt eller vad brukar det bero på?

Det beror på att föräldrarna inte är svenska medborgare oavsett om de är här legalt eller illegalt.

I Sverige får man INTE svenskt medborgarskap automatiskt bara för att man är född här. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (.) skrev 2024-09-29 21:27:15 följande:
    Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Hej,

skulle Sverige/Sverigedemokraterna bestämma att människor som begått brott tidigare och blivit dömda, blir utslängda?

Låt oss säga att en svensk medborgare, född i Sverige, men föräldrarna kommer ifrån annat land. Alltså är han/hon inte etnisk svensk.

Han begick brott vid 20 års åldern. Efter sitt straff, så är han helt förändrad.

Men om Sverigedemokraterna/regeringen skulle bestämma att människor som tidigare begått brott och blivit dömda, skall utvisas. Skulle sådant ske?

Det är vad AfS vill och det verkar som om SD ta inspiration ifrån AfS. T.ex så har även nya regeringen gjort det.

Som att utvisa brottslingar, trots att dessa är födda och har svensk medborgarskap. Den nya regeringen börjar ta form, steg för steg, säger de.

Men vad händer med de som tidigare begått brott, blivit dömda och sedan sköter sig. Skulle nya regeringen bestämma att dessa skall utvisas?

En lag gäller ju aldrig retroaktivt. Så de som har begått brott och sonat sitt straff och lever hederligt idag kommer inte bli utvisade.
  • Anonym (Matteus)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-30 15:59:10 följande:
    Utan svenskt medborgarskap ja. Men inte MED svenskt medborgarskap.

Det är ju det jag har pratat om hela tiden. Men du kanske missade mina tidigare inlägg? 
    Du hade åsikter om mina "idéer" som var ...

Dels att det är skillnad på medborgarskap och medborgarskap i Sverige (och dessutom att vi snart kommer att kunna återkalla medborgarskap för exempelvis kriminalitet). Till saken hör att vi redan idag kan återkalla medborgarskap men det är bara för väldigt speciella situationer - men principen finns redan där.

Dels att trilskande hemländer inte kommer att vara ett särskilt stort problem i framtiden eftersom vi redan idag parerar genom att blanda in tredje land och att vi dessutom har bistånd att använda som påtryckningsmedel om det är aktuellt.

Sedan eftersom du menade att Sverige är "hemland" för någon som är född här och du verkade antyda att det omöjliggör utvisning eller nåt så lade jag till biten om gambiern som fötts här men utvisas ändå.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 16:32:30 följande:
    Det beror på att föräldrarna inte är svenska medborgare oavsett om de är här legalt eller illegalt.

I Sverige får man INTE svenskt medborgarskap automatiskt bara för att man är född här. 
    Tycker att det låter konstigt att barnet inte får det ändå, om familjen är här legalt under massor av år. Även om inte föräldrarna är svenska medborgare, menar jag.
  • Anonym (Matteus)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 16:49:29 följande:
    Tycker att det låter konstigt att barnet inte får det ändå, om familjen är här legalt under massor av år. Även om inte föräldrarna är svenska medborgare, menar jag.
    Fullt normalt. Gäller enligt vad jag kan läsa mig till även i alla andra nordiska länder.

Det är amerikansk popkultur som får oss att tro att det normala är att bli medborgare i det land man föds i.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 16:53:53 följande:
    Fullt normalt. Gäller enligt vad jag kan läsa mig till även i alla andra nordiska länder.

Det är amerikansk popkultur som får oss att tro att det normala är att bli medborgare i det land man föds i.
    Fast det är ju skillnad på att bara födas i ett land och att bo och växa upp här. Handlar det om processer kring föräldrarnas uppehållstillstånd så tycker jag att det är på tok för lång tid.
  • Anonym (Matteus)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 16:57:04 följande:
    Fast det är ju skillnad på att bara födas i ett land och att bo och växa upp här. Handlar det om processer kring föräldrarnas uppehållstillstånd så tycker jag att det är på tok för lång tid.
    Där finns en gränsdragning att diskutera

En gängkriminell med gambiskt pass, född i sverige av gambiska föräldrar och aldrig svensk medborgare, begår ett mord och utvisas sedan till Gambia trots att han aldrig varit där.

Bra eller dåligt?

Jag tycker det är positivt att myndigheterna fokuserar mindre på "anknytning" och mer på det formella när det gäller den typen av individer. Vi behöver inte behålla kriminella i landet om vi har en möjlighet att bli av med dem.

Ta Kurdiska Röven som ett annat exempel. Medborgare i åtminstone två andra länder utöver Sverige: Turkiet och Irak  Eventuellt också i Italien men det är jag osäker på.

Varför i hela fridens namn skulle vi INTE ta honom hans svenska medborgarskap och sedan låta honom få klara sig själv ute i världen på de två-tre medborgarskap han har kvar?

Varför skulle vi ens vilja att han kan ankomma till Arlanda igen?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 17:11:09 följande:
    Där finns en gränsdragning att diskutera

En gängkriminell med gambiskt pass, född i sverige av gambiska föräldrar och aldrig svensk medborgare, begår ett mord och utvisas sedan till Gambia trots att han aldrig varit där.

Bra eller dåligt?

Jag tycker det är positivt att myndigheterna fokuserar mindre på "anknytning" och mer på det formella när det gäller den typen av individer. Vi behöver inte behålla kriminella i landet om vi har en möjlighet att bli av med dem.

Ta Kurdiska Röven som ett annat exempel. Medborgare i åtminstone två andra länder utöver Sverige: Turkiet och Irak  Eventuellt också i Italien men det är jag osäker på.

Varför i hela fridens namn skulle vi INTE ta honom hans svenska medborgarskap och sedan låta honom få klara sig själv ute i världen på de två-tre medborgarskap han har kvar?

Varför skulle vi ens vilja att han kan ankomma till Arlanda igen?
    Rent krasst så tycker jag att Sverige är i ett läge där vi måste göra det vi kan för att oskadliggöra kriminella. Särskilt då det kanske varit för enkelt att få medborgarskap här. Handlar det om att ta reda på hur ett medborgarskap är felaktigt utfärdat och liknande så ser jag kanske mellan fingrarna för det.

Men börjar man utvisa svenska medborgare till andra länder så är ju medborgarskapet inget värt längre. Betyder det inte att medborgarna är vårt ansvar kan vi ju köra på uppehållstillstånd för alla.
Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?