Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Det är ett väldigt långt steg från idag om man skulle börja lägga på sånt i efterhand eller utvisa svenska medborgare. Ser det inte som så troligt, särskilt inge om de inte har egen majoritet och behöver borgarna bakom sig.

• Anonym (Em)
    Anonym (.) skrev 2024-09-29 21:39:24 följande:
    Men varför är det inte troligt? Och varför skulle det inte kunna ske?
    Jag har svårt att se att det finns ett folkligt stöd för det. Är väl främst en klick på marginalen som vill dra det så långt. Gemene man kan däremot vara positiva till att utvisa illegala invandrare och personer utan medborgarskap som begår brott. 

Men opinionen kan ju såklart svänga.
  • Anonym (Em)
    KakanMiller skrev 2024-09-30 10:17:28 följande:

Jag tycker hela familjer och släkter ska utvisas om det uppdagas kriminalitet. Och har inga problem med att man utvisas oavsett om man född här. Vi måste få bukt med den skenande kriminaliteten och behöver ta i med hårdhandskarna. 

Vem vill inte att landet ska bli bättre?! 

Vill du se kollektiv bestraffning på fler områden eller gäller det bara invandrare? Själv anser jag att straff behöver vara kopplat till en individs handlingar. Däremot är det rimligt att familj och släkt kan dömas för saker som skyddande av brottsling, garantansvaret osv, enligt mig
  • Anonym (Em)
    Jemp skrev 2024-09-30 13:09:29 följande:

Alltså? delar av detta står ju med i Tidöavtalet så skrämmande nog är det nog inte så otänkbart som många i tråden verkar tro. 

Det ska tex utredas om möjligheten att dra tillbaka medborgarskap. 

Det är något sd vill, inte hela tidö-laget. Att dra tillbaka medborgarskap (annat än vid felaktigt utdelande) kräver grundlagsändring. Utreds gör saker däremot hela tiden. Klassiskt att gå väljare till mötes genom att stoppa frågan i en utredning. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (.) skrev 2024-09-30 15:43:56 följande:
    Intressant!

Men den unga killen som har sina rötter i Gambia, blev utvisad till det landet. Han skall sitta på anstalt och efter fängelsestraffet, så blir han utvisad/skickad till Gambia.

Han är född i Sverige och har svenskt medborgarskap.
    Han har inte alls svenskt medborgarskap! Sprid inte lögner!
  • Anonym (Em)

Ett sidospår, jag vet, men ni verkar vara många som är pålästa här. 

Hur brukar det se ut när någon är född i Sverige men saknar medborgarskap? Är föräldrarna här illegalt eller vad brukar det bero på?

• Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 16:32:30 följande:
    Det beror på att föräldrarna inte är svenska medborgare oavsett om de är här legalt eller illegalt.

I Sverige får man INTE svenskt medborgarskap automatiskt bara för att man är född här. 
    Tycker att det låter konstigt att barnet inte får det ändå, om familjen är här legalt under massor av år. Även om inte föräldrarna är svenska medborgare, menar jag.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 16:53:53 följande:
    Fullt normalt. Gäller enligt vad jag kan läsa mig till även i alla andra nordiska länder.

Det är amerikansk popkultur som får oss att tro att det normala är att bli medborgare i det land man föds i.
    Fast det är ju skillnad på att bara födas i ett land och att bo och växa upp här. Handlar det om processer kring föräldrarnas uppehållstillstånd så tycker jag att det är på tok för lång tid.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 17:11:09 följande:
    Där finns en gränsdragning att diskutera

En gängkriminell med gambiskt pass, född i sverige av gambiska föräldrar och aldrig svensk medborgare, begår ett mord och utvisas sedan till Gambia trots att han aldrig varit där.

Bra eller dåligt?

Jag tycker det är positivt att myndigheterna fokuserar mindre på "anknytning" och mer på det formella när det gäller den typen av individer. Vi behöver inte behålla kriminella i landet om vi har en möjlighet att bli av med dem.

Ta Kurdiska Röven som ett annat exempel. Medborgare i åtminstone två andra länder utöver Sverige: Turkiet och Irak  Eventuellt också i Italien men det är jag osäker på.

Varför i hela fridens namn skulle vi INTE ta honom hans svenska medborgarskap och sedan låta honom få klara sig själv ute i världen på de två-tre medborgarskap han har kvar?

Varför skulle vi ens vilja att han kan ankomma till Arlanda igen?
    Rent krasst så tycker jag att Sverige är i ett läge där vi måste göra det vi kan för att oskadliggöra kriminella. Särskilt då det kanske varit för enkelt att få medborgarskap här. Handlar det om att ta reda på hur ett medborgarskap är felaktigt utfärdat och liknande så ser jag kanske mellan fingrarna för det.

Men börjar man utvisa svenska medborgare till andra länder så är ju medborgarskapet inget värt längre. Betyder det inte att medborgarna är vårt ansvar kan vi ju köra på uppehållstillstånd för alla.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 17:11:09 följande:
    Där finns en gränsdragning att diskutera

En gängkriminell med gambiskt pass, född i sverige av gambiska föräldrar och aldrig svensk medborgare, begår ett mord och utvisas sedan till Gambia trots att han aldrig varit där.

Bra eller dåligt?

Jag tycker det är positivt att myndigheterna fokuserar mindre på "anknytning" och mer på det formella när det gäller den typen av individer. Vi behöver inte behålla kriminella i landet om vi har en möjlighet att bli av med dem.

Ta Kurdiska Röven som ett annat exempel. Medborgare i åtminstone två andra länder utöver Sverige: Turkiet och Irak  Eventuellt också i Italien men det är jag osäker på.

Varför i hela fridens namn skulle vi INTE ta honom hans svenska medborgarskap och sedan låta honom få klara sig själv ute i världen på de två-tre medborgarskap han har kvar?

Varför skulle vi ens vilja att han kan ankomma till Arlanda igen?
    Men tyvärr kan väl de grövsta kriminella fortsätta att styra i Sverige även utanför landets gränser.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 17:46:27 följande:

1. Det finns inget land som skulle ta emot personen. Då får Sverige fixa ett gränsland (Ett land som idag inte finns)
    2. Utvisning ska ingå i straffet från början. Sverige kan inte börja utvisa folk som inte har färska domar.

1. Inte ens mot betalning och politisk påtryckning?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 19:31:57 följande:
    Ja?Hur mycket skattemedel skulle Sverige kunna muta med utan att medborgarna protesterar? Det kommer bli dyrt för Sverige. Det kanske går att muta och att utföra politiska påtryckningar, men till vilket pris? Kommer den regeringen köra Sverige i botten totalt? Men det är klart. Om det viktigast att få Sverige fritt från personer med invandrarbakgrund och inte att landet ska klara sig, så skulle det vara ett alternativ.
    Det kostar ju en jäkla massa att ha de kriminella här också. Gissar att vi skulle kunna ha rätt höga mutor och ändå tjäna på det ekonomiskt.

Målet är inte att få sverige fritt från personer med invandrarbakgrund. Målet är att bli av med kriminella. Alla invandrare är självklart inte kriminella, om du trodde det?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tyu) skrev 2024-09-30 19:35:12 följande:
    Vilka partier vill ta hit kriminella? 
    Invandrare vill väl en del partier ta hit, men specifikt kriminella?
    Exempelvis miljöpartiet tycker jag vägrar se överrepresentationen i kriminalitet hos vissa invandrargrupper. Det är inte rasism, det är fakta. Minskad invandring av exempelvis ensamkommande manliga flyktingbarn från pakistan minskar risken för ökad kriminalitet i Sverige. Det betyder absolut inte att alla pakistanier i sverige är kriminella. Majoriteten är skötsamma men gruppen leder fortfarande till problem.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 20:22:00 följande:
    Jag antar att din första fråga var trams från din sida. Vad är det vi diskuterar? Vi diskuterar personer med invandrarbakgrund som för många år sedan begått ett brott, men idag är laglydiga. Jag tror att du tappat tråden. Eftersom vi diskuterar personer som gjort brott, trodde jag inte att jag behövde skriva det specifikt. Det känns inte rimligt att vi ska betala, låt säga, 10 miljoner för att utvisa en människa som levt laglydigt i 20 år. Jag tror inte. Jag vet. Jag vet att minst 95% av alla personer med invandrarbakgrund är laglydiga, men nu är det den andra gruppen vi diskuterar.
    Att de begått brott för många år sedan är nåt du lägger till nu. Nej, i det exemplet är det förmodligen inte ekonomiskt försvarbart att muta andra länder.

Det du märker är kanske att jag inte tillhör någon ytterkant utan står lite mittemellan. Å ena sidan, å andra sidan. Förnuft och gör det som ger resultat utan att skada oskyldiga människor (i detta fall invandrare), tack
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tyu) skrev 2024-09-30 20:39:18 följande:
    Det innebär väl ändå inte att de uttryckligen VILL ta hit kriminella?
    Vill och vill. De tar konsekvensen som historiskt följer med gruppen. De tycker att den kriminella delen är en rimlig uppoffring för att hjälpa majoriteten som är laglydiga. 

Innan påhopp vill jag bara säga att jag inte tror att det nödvändigtvis sitter i generna. Många ensamkommande från öst har levt hårda gatuliv på sin väg hit - tror att det är en av förklaringarna till överrepresentationen i kriminalitet.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 21:42:00 följande:
    Ok. Jag pudlar. Jag har läst fel. Jag tyckte att det stod att personen hade hittat på brott för 20-år sedan. 
    Fint att du erkänner det! Ingen skada skedd, vi kan alla läsa fel eller missförstå ibland! 
  • Anonym (Em)
    Agda90 skrev 2024-10-01 09:37:51 följande:

En annan grej att ta hänsyn till är att inte alla länder tar emot människor som utvisas. Somalien t.ex. De tar inte emot människor som utvisas om personen inte vill återvända. Alltså de tar inte emot egna medborgare om denna säger att han/hon inte vill tillbaka till Somalien. Och då står vi där med en person som inte har många rättigheter i Sverige, som inte kan få jobb, som inte har rätt till bidrag osv. Denna person kommer aldrig att bli annat än kriminell för hur ska de överleva?

Så det är inte "bara" att utvisa någon . 

Ja, det är ett problem att vissa länder inte tar emot utvisningarna! Är inte så insatt i juridiken men tänker att misslyckade utvisningar borde kunna omsättas i längre fängelsestraff i Sverige. Så att farliga personer oftare sitter bakom lås och bom när utvisningen inte kan verkställas.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Matteus) skrev 2024-10-02 12:14:36 följande:
    Efter avtjänat straff kommer brottslingen att befinna sig i Kosovo.

Han (för det lär vara en "han") är förbjuden att återvända till Danmark och som av en händelse så ligger Kosovo dessutom utanför EU.

Den kriminella kan med all säkerhet röra sig som han vill efter frisläppandet - bara inte återvända till Danmark. Söka asyl i Kosovo. Försöka smuggla sig in i EU. Åka hem ...

Storbritannien har en liknande uppgörelse med Albanien och har förenklat processen ytterligare genom att bara placera utvisningsdömda albaner i dessa hyrda fängelseceller. De är alltså redan hemma när de släpps ur fängelset. 

Medborgarskap har med saken att göra så till vida att det inte går att fatta beslut om utvisning från Danmark (i detta fall) om den kriminelle är dansk medborgare. 
    Det låter gynnsamt för Sverige men stämmer verkligen det du skriver? Om personen inte har någon anknytning till kosovo? 

Att anstaltsplatsen rent fysiskt ligger i lander är ju en sak. Men släpps de ut på kosovos gator efteråt eller transporteras de till sverige som utfärdat straffet?
Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?