• MrLovely

Upp till kamp mot prussiluskorna

Har du fått ett inlägg eller en kommentar borttagen? Eller fått 2-3 tummar ned? Blivit anklagad för att vara man om du som kvinna skriver om dina erfarenheter av sex? Eller så har hela tråden anklagats för att vara ?runktråd? skriven och kommenterad av incels?

Då är det någon i en liten, men mycket aktiv grupp av sexnegativa prussiluskor som har varit framme.

Familjeliv drivs av ett företag och de bestämmer självklart vilket innehåll de vill ha på sitt forum. Jag misstänker dock att moderatorerna ofta viker ned sig för en negativ minoritet. Vidare hade det hjälpt om reglerna gick att läsa och ta till sig.

Vi lever idag i ett samhälle där preventivmedel, självförsörjande kvinnor, kyrkans förlorade makt och acceptans för ett bredare spektrum av sexualiteter gör att familjer och relationer inte längre är begränsade till en snäv norm av vaniljsex i kärnfamiljen. Detta medför också ett behov av att ventilera och söka återkoppling på den egna sexualiteten.

Jag är bekant med såväl traditionella kärnfamiljer, frånskilda med och utan nya partner, samkönade familjer med och utan barn och naturligtvis singelhushåll. Sex kan ta sig en mängd olika uttryck beroende på livssituation.

Ett vanligt påstående från prussiluskorna är att kvinnor som skriver om sexuella praktiker utanför deras egen snäva norm av heterosexuellt vaniljsex, är att den som skrivit inte är en kvinna. Jag känner själv och har haft relationer med kvinnor som har haft positiva upplevelser av sex utanför normen. Upplevelser som skulle gett prussiluskorna dåndimpen om de ens fått höra om dem.

Min uppmaning till moderatorerna på Familjeliv är att inte vika ned er för prussiluskornas aktivism. Deras 1920-tals frikyrkomoral hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag vill istället slå ett slag för en öppen, inkluderande syn på sexualitet där vi accepterar att det finns människor som njuter av praktiker som vi själva inte vill ägna oss åt.

Min uppmaning till prussiluskorna är: Vet hut!

• Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Så länge...) skrev 2024-09-28 13:31:22 följande:

..Så länge tråden inte berör "Jag vill se min fru med andra", swinging, extramän, gangbang, cuckold, öppen relation, "låna ut", så är jag ingen Prussiluska!

Nähe? Tack för info!
  • MrLovely
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-28 13:24:56 följande:
    Parentes men att kalla Kr för anonym är ju lite halv-fel. Halva forumet hade kunnat skriva ut hennes personnummer.
    Kr publicerade under Anonym (Kr). I alla fall jag klarar inte att hitta hennes personnummer.

Kr kallar onani för ett "loser-beteende". Onani har traditionellt skambelagts och kallats "självbefläckelse" och liknande. Jag personligen vill inte tillbaks till ett samhälle där onani skambeläggs.
  • Anonym (Tummen)
    MrLovely skrev 2024-09-28 13:23:10 följande:
    Så här långt i tråden har prussiluskorna redan varit framme och tryckt på Ogilla på ett antal svar i tråden.

Lämna andra människor i fred. 
    Du får nog lämna önskemål till sajten om borttagande av tummar upp/ner, för så länge de finns så är det fritt att använda dem.

Sen kan du ju lyda ditt eget råd kanske?
  • Anonym (Samlad skara)

Prussiluskorna verkar gilla den här tråden. Troligen har den samlade skaran hittat hit för att tumma ner allt dom har så svårt för.

• Anonym (M)

Det är rätt uppenbart att det handlar om en enda person med multipla konton och för mycket fritid. Dessa konton används för att vräka på med massor av uppåt eller nedåtröster beroende på om personen håller med om vad som skrivs eller inte. Det är ofta enkelt att se vem personen är i tråden då inläggen anklagar andra för att vara incels eller låtsas vara kvinnor. Dessutom har personens egna inlägg alltid flest uppåtröster.

Solklart missbruk av forumet och dess funktioner så administrationen borde agera. Håller helt med dig TS, diskussionerna ska vara öppna för alla åsikter och inte kvävas av en enda person som har något slags dille på att moralisera över andras sexliv och preferenser.

• Eurydike

Det är väldigt polariserat i vissa trådar. Någon sitter och runkar och någon gör inte det. Någon anklagar någon för att sitta och runka och någon gör inte det. Jag har i alla fall lärt mig ett nytt ord i sammanhanget. Runkcels 😅

• Cartjan1
    Eurydike skrev 2024-09-28 16:10:59 följande:

Det är väldigt polariserat i vissa trådar. Någon sitter och runkar och någon gör inte det. Någon anklagar någon för att sitta och runka och någon gör inte det. Jag har i alla fall lärt mig ett nytt ord i sammanhanget. Runkcels 😅

Gud, jag skrattade rakt ut🤣 Är det på riktigt ett begrepp eller var du bara festlig? 🙈

För att svara något på ts...
    Jag vet inte riktigt hur det brukar se ut i just de intimare trådarna eller trådar som iaf berör den intima sfären då jag är oftast känner mig för vanilj för att höra dit eller kunna komma med erfarenheter/råd. Men grunden av det du beskriver tycker jag att man kan uppleva i många typer av trådar idag. Det är som att många verkar likställa att "inte tänka/tycka/känna" likadant  med att det måste vara fel. Finns sällan gråa nyanser i samtalen längre och stämningen blir lätt otrevlig och ibland nästan aggressiv och folk börjar anmäla inlägg och trycker ner och jag vet inte vad. Anklagelser varvat med antaganden kastas hit och dit...

Kanske är jag som är känslig och inte är bra rustad för online-klimatet men jag tycker ändock att det är synd för många intressanta diskussioner och samtal dödas av detta i min mening och så kan jag inte låta bli att känna för trådskaparen som kanske genuint ville ha svar eller råd på ett verkligt problem eller frågeställning och allt den får är tjafs.
  • MrLovely
    Anonym (Så länge...) skrev 2024-09-28 13:31:22 följande:

..Så länge tråden inte berör "Jag vill se min fru med andra", swinging, extramän, gangbang, cuckold, öppen relation, "låna ut", så är jag ingen Prussiluska!

Av de saker du räknar upp har jag stött på flera av dessa i verkligheten.

En partner frågade mig om jag kunde tänka mig en öppen relation. Det kunde jag inte. Kan jag tänka mig att acceptera att hon skulle starta en tråd på FL om detta, utan att trycka på Ogilla, anmäla till moderatorerna, bli skammad eller anklagad för att vara man och incel? Ja det kan jag tänka mig.

En partner hade en bakgrund som swinger. Av beskrivningarna kan jag säga att det inte låter som min grej. Accepterar jag en diskussion på FL om detta? Svar ja.

En Tinder-bekant inledde en relation med en i person som ville titta på medan hon hade sex med en annan man. Verkligen inget jag skulle vilja vara med om i verkligheten. Utbyte av erfarenheter om detta på FL? Ok för mig, om det framgår av rubriken vad diskussionen handlar om och jag själv kan välja om jag vill läsa.

Allt jag kan säga är att det finns människor som har sex utanför normen. Även dessa är i olika familjebildningar och kan ha ett behov av att ventilera och få konstruktiva synpunkter.
  • Anonym (A)
    Cartjan1 skrev 2024-09-28 17:27:06 följande:
     måste vara fel. Finns sällan gråa nyanser i samtalen längre och stämningen blir lätt otrevlig och ibland nästan aggressiv och folk börjar anmäla inlägg och trycker ner och jag vet inte vad. Anklagelser varvat med antaganden kastas hit och dit...
    Jag kan garantera dig att det bara är såhär inne på svenska forum. Jag vet inte vilka fan det är som jämnt ska hålla på.. Om det är kineser som har infilterat våra forum eller om det är svenskar och "svenskar" själva som beter sig som en lort..

Men man blir avstängd om man skriver som en vanlig svensk på svenska forum.. Jag har gjort lite tester senaste månaden.. Skriver man något på engelska forum kan folk faktiskt ha ett samtal. Men det går ej inne på något svenskt forum. 

Man blir avstängd och dömd av andra så fort man säger hej här så.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2024-09-28 18:24:50 följande:
    Jag kan garantera dig att det bara är såhär inne på svenska forum. Jag vet inte vilka fan det är som jämnt ska hålla på.. Om det är kineser som har infilterat våra forum eller om det är svenskar och "svenskar" själva som beter sig som en lort..

Men man blir avstängd om man skriver som en vanlig svensk på svenska forum.. Jag har gjort lite tester senaste månaden.. Skriver man något på engelska forum kan folk faktiskt ha ett samtal. Men det går ej inne på något svenskt forum. 

Man blir avstängd och dömd av andra så fort man säger hej här så.
    Nu kommer vissa av dessa folk vilja ursäkta sig och vilja ursäkta sig med att det går till så när man trollar.

Men nej, jag kan garantera att ni är så låg stående och ointelligenta varelser att ni inte ens vet vad en trollning Är för något.
Svar på tråden Upp till kamp mot prussiluskorna