• Anonym (stressad och ledsen)

Ska jag lura min kille till barn?

Jag och min kille är båda 32 år, har varit ihop i 1,5 år. Jag har varit tydlig sen start med att jag vill ha barn ganska omgående, han har dragit ut på det och är velig. Jag sa att senast sommaren 2024 vill jag börja försöka, men han har skjutit upp tidslinjen hela tiden. Vi har oskyddat samlag men undviker fullbordat samlag de 5 dagar i månaden då jag har ägglossning.

Han är läkare och blir klar med sin tjänstgöring nu i december, något han haft tunnelseende mot och velat bli färdig med länge. Jag har ställt ett ultimatum och sagt att när det är klart ska vi börja försöka, men han börjar tveka. Säger att han inte kan ge mig ett datum, är osäker, att det inte är prio, att han inte vet. Han säger att han vill ha barn, men att det måste kännas 100% rätt först.

Kommer det någonsin kännas rätt? Ska jag lämna honom och hitta en ny kille som vill ha barn med mig? Ska jag "lura" honom och låtsats inte ha koll på mina ägglossningsdagar? Det här tär så fruktansvärt mycket på mig.

• Svar på tråden Ska jag lura min kille till barn?
  • Anonym (Linn)
    Tom Araya skrev 2024-09-26 17:27:46 följande:

Vi är nog flera som till slut avstått barn för att vi inte träffade rätt partner i rätt tid. Hellre det än att desperat skaffa barn under mindre gynnsamma omständigheter.

Kanske är jag gammaldags, men för mig har det alltid känts självklart att skaffar jag barn ska det vara för att jag redan är i ett fantastiskt tryggt och kärleksfullt förhållande där barn är efterlängtade och ges bra uppväxtvillkor i livet. Annars får det vara och jag gör något annat bra av mitt liv. Det där med att desperat skaffa barn oavsett omständigheter förstår jag inte, men det är väl kanske en förklaring varför ångest och psykisk ohälsa är så utbredd bland barn och unga i dag.
  • Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2024-09-26 17:27:46 följande:

Vi är nog flera som till slut avstått barn för att vi inte träffade rätt partner i rätt tid. Hellre det än att desperat skaffa barn under mindre gynnsamma omständigheter.

Absolut inte hellre ofrivilli barnlös??? Hur tänkte du
  • Anonym (Anonym)

Skaffa barn själv! 

han tycker uppenbarligen inte att du är det bästa han kan få. 

hade en familjekär kille velat se dig som mamman till sina barn hade det varit en dröm för honom för honom. 

män skaffar barn av två anledningar: 
    de har träffat deras drömkvinna 

samhällets struktur säger att åldern börjar rinna ut. 

• nihka

Verkar som han försöker bli pappa genom ett icke-beslut med hjälp av en otroligt osäker metod som kommer resultera i en graviditet bara ni håller på tillräckligt länge.

Släpp det bara och låt honom hålla ordning på dagar om han ids.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (idddi)
    Hjelm skrev 2024-09-26 14:33:12 följande:

Vad tror du? Känns det som en moraliskt vettig sak att göra? Och som att ert familjeliv får bra förutsättningar när barn inte är önskade av bägge föräldrar.

Nej, du ska bryta upp och bilda familj med någon annan om han faktiskt inte vill.

Det är skillnad om man är 23 och i ett ganska nytt förhållande. Ni har varit tillsammans i många år, ni är bägge över 30 och det ligger inte andra saker framför er som man vill ha avklarat innan man skaffar barn.

Han borde fatta själv att det inte finns anledning att vänta. Så skjuter han det fortfarande framför sig, vill han nog faktiskt inte.

Du ställer ultimatum så att han fattar att om det är dig han vill bilda familj med, bör ni börja nu.

Annars får du lämna honom. Eller acceptera att det inte blir barn.

1,5 år och han har varit slutspurten på sina studier. JÄTTELÄNGE. Eller kanske inte.
  • Anonym (Natalia)
    Anonym (idddi) skrev 2024-09-26 19:59:23 följande:
    1,5 år och han har varit slutspurten på sina studier. JÄTTELÄNGE. Eller kanske inte.
    Nej jag tycker inte heller 1,5 år är jättelänge. Hade hon varit typ 40 hade det varit mer bråttom , då skulle jag sagt att det är bättre att försöka skaffa barn på egen hand om han inte vill börja försöka. Men hon är bara 32 och kan vänta något år tills han känner sig redo. Tycker hon ändå att det är bråttom av nån anledning får hon väl göra det själv iallafall. 
  • Anonym (E)

1,5 år är väldigt kort tid!

• fröken88

Alltså nej. Bara nej TS. 

Du och din pojkvän har varit tillsammans i 1,5 år. Hur länge har ni bott ihop? Och du har redan hunnit ta upp ämnet flera gånger? 

Jag är 36 år och är gravid gör första gången nu. Jag blev tillsammans med min kille när jag var 33 år, vi flyttade ihop efter 10 månader och sedan började vi första få barn efter 2 år tillsammans, blev gravida efter 2,5 år tillsammans. 

Vi har inte varit tillsammans superlänge, men jag är evigt tacksam för att jag fokuserade på att lära känna honom och bygga en stabil relation istället för att fokusera på att få barn. 

Jag skulle förstått om du varit 39, men ta det lugnt. Att stressa fram något leder inte till något bra och du äventyrar relationen.

• Anonym (Lämna)

Ni som säger att ts har massa tid. Nej. Om hon väntar många år på en velig man (som alltså inte vågade göra slut med exet på 3 år så han har en historik att dra ut länge på saker) tickar åren på. Visar det sig sen att hon har svårt att få barn, så börjar genast  det blir tight med tid för att få hjälp i tid.

Ts:  antingen vill han ha barn eller inte. Vill han inte så är det fel att lura på nån ett barn, både mot honom och barnet. Då gör du bäst i att lämna, för allas er skull.

Svar på tråden Ska jag lura min kille till barn?