• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (Mx)

Dom flesta i tråden vill lägga ner alla evenemang? Ni är medvetna om att det finns många som får minnen för livet på dessa resor? Allt är inte bara eländes elände.

Jag tycker det låter som att vuxenvärlden behöver markera och styra upp dessa barn istället. Det är en bättre ide än att ta bort allt som av npgon kan anses vara jobbigt för stunden.

• Anonym (Yllet)

Jag var på en riktigt trevlig klassresa i gymnasiet när vi alla hade valt vad vi pluggade och hade nåt i skallen, men högstadiet var skräp.

Vi flyttade alltså vårt eget barn från en klass det inte trivdes i efter sexan, och det blev mycket bättre.

• Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-20 21:04:08 följande:

Dom flesta i tråden vill lägga ner alla evenemang? Ni är medvetna om att det finns många som får minnen för livet på dessa resor? Allt är inte bara eländes elände.

Jag tycker det låter som att vuxenvärlden behöver markera och styra upp dessa barn istället. Det är en bättre ide än att ta bort allt som av npgon kan anses vara jobbigt för stunden.

Jag gick i en bra klass på högstadiet. Hade en rolig klassresa. Kan inte påstå att det är ett minne för livet. Tänker väldigt sällan på den tiden överhuvudtaget. Är det verkligen någon som ser tillbaka på sin högstadieklassresa som en riktigt höjdpunkt?

Jag håller dock helt med om att vuxenvärlden borde styra upp. Helst skulle jag se gänget med dryga, kaxiga sportkillar uppdelade och skickade till andra skolor en och en. Så får de känna hur det känns att vara ensamma och utsatta. Det borde inte vara mitt barn som ska byta klass. Men det är det enda jag kan påverka. 
  • Tow2Mater
    Anonym (ts) skrev 2024-09-21 10:41:51 följande:
    Jag gick i en bra klass på högstadiet. Hade en rolig klassresa. Kan inte påstå att det är ett minne för livet. Tänker väldigt sällan på den tiden överhuvudtaget. Är det verkligen någon som ser tillbaka på sin högstadieklassresa som en riktigt höjdpunkt?

Jag håller dock helt med om att vuxenvärlden borde styra upp. Helst skulle jag se gänget med dryga, kaxiga sportkillar uppdelade och skickade till andra skolor en och en. Så får de känna hur det känns att vara ensamma och utsatta. Det borde inte vara mitt barn som ska byta klass. Men det är det enda jag kan påverka. 
    Så det äar fotbollskillarna det handlar om. Man kan ju undra varfor de inte har coacher och ledare som har som mål att ta fram inte bara bra spelare utan även bra och ansvarsfulla ungdomar? Det borde ju vara en helhet. Det är det på mitt barns skola.
  • Anonym (Säg ifrån!)

Det som du och andra med den åsikten inte fattar, är att det finns barn och unga som lider FRUKTANSVÄRT av att vara i skolan, samt att vuxenvärlden INTE KÄNNER TILL och INTE KAN PÅVERKA så mycket som ni tror. Ni VET helt enkelt inte vilka intriger som förekommer i skolklasser. Att då dessutom skicka ut dem att vara tillsammans hela dygnet, välja vilka de ska dela tält eller rum med (då det alltid kommer att vara någon som inte blir vald, och kanske måste sova med en lärare medan alla elever är skadeglada och skrattar åt detta).. Nä. 

Men du kanske tror på devisen de hade förr i klostren, att människan förädlas genom lidande, och någon gång om 20  eller 30 år så kommer de att tänka "jag är en bättre människa idag, för att jag blev öppet förnedrad på skolresan när ingen ville ha mig i samma tält", eller kanske "jämfört med den gången då jag kissade i sängen på klassresan, så har alla andra utmaningar varit enkla". Är det så du tänker?
  • Anonym (ts)
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 14:22:18 följande:
    Så det äar fotbollskillarna det handlar om. Man kan ju undra varfor de inte har coacher och ledare som har som mål att ta fram inte bara bra spelare utan även bra och ansvarsfulla ungdomar? Det borde ju vara en helhet. Det är det på mitt barns skola.
    Det lokala laget här är ökänt i kommunen att toppa från lågstadieålder. Verkar ta fram det sämsta hos killarna. 
  • Fiona M
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 12:52:29 följande:
    Ett förslag, lär känna några andra föräldrar i ditt eget barns klass. 
    På högstadiet?
  • Anonym (Säg ifrån!)

De som skapar roliga minnen på skolresor, har vanligen rikliga möjligheter att skapa roliga minnen annanstans också. Det är inte rimligt att de ska skapa dessa roliga minnen på andras skräckminnen. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-21 15:11:16 följande:
    De som skapar roliga minnen på skolresor, har vanligen rikliga möjligheter att skapa roliga minnen annanstans också. Det är inte rimligt att de ska skapa dessa roliga minnen på andras skräckminnen. 
    Jag anser inte att lösningen är att sluta med allt som kan kränka någon.
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-21 17:16:19 följande:
    Jag anser inte att lösningen är att sluta med allt som kan kränka någon.
    Det gör inte jag heller när det gäller vuxna. Men nu talar vi om barn som är helt utlämnade till andras välvilja. 
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass