• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (Sara)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-20 15:25:44 följande:
    Varför tror du att jag tänker peka ut enskilda föräldrar eller barn? Jag överväger som det föreslogs ovan att skriva något i stil med att bristande sammanhållning i klassen eller liknande, om jag skriver något. Då får de som känner att de bör ta åt sig ta åt sig. Och de som delar min uppfattning hör förhoppningsvis av sig. 
    Ok lycka till. Tycker ditt barn det är en bra idé?
  • Anonym (ts)

Vet inte varför det kom med dubbla citat. Mitt svar var riktat till Moira.

• Anonym (mobb)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 15:27:37 följande:
    Ja så kan man ju naturligtvis göra. Ingen kan tvinga en följa med eller samla in pengar. Nu vill ju ts barn följa med dock. Och då kommer han behöva bidra med insamling av pengar. Ts har ingen aning om hur andra barn och föräldrar ställer sig eftersom hen inte känner någon av dem. Vill man driva att det inte ska bli någon klassresa och ingen annan tycker det lär det ju inte bli bättre för ts barn. Därav är det ju bra att lära känna någon och veta vad de verkligen tycker.
    Nej, TS skriver att hennes son troligen kommer att vilja följa med "för att inte sticka ut". Inte för att han egentligen vill vara med, det är en viss skillnad.

Och i en klass med ett mobbargäng och dålig stämning så finns det säkert fler än ett barn som känner ungefär så för en klassresa. Så om TS tar upp frågan så kommer troligen fler föräldrar att hålla med, och kanske besluta att resan inte blir av. Så blev det i mitt barns klass med liknande förutsättningar, en förälder påtalade att hennes barn inte trivdes i klassen och inte ville med på resan, flera följde på och angav samma skäl. Resan ställdes in. 

Ja, det kan vara bra att kolla av om flera barn/föräldrar upplever detsamma så kan man stävja resan redan innan man lagt massa tid och energi på att samla in pengar. 
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-20 15:28:06 följande:
    Det är ju inte skolan som bestämmer om klassresa. De möjliggör den genom att ge ledigt, upplåta lokaler mm, men om inte elever/föräldrar beslutar om klassresa blir det ingen.

Mitt barn vet inte om resan än. Jag tror dock att han skulle följa med för att inte verka avvikande. Jag vill inte behöva utsätta honom för det.
    Men skolan skulle kunna sätta ner foten och förbjuda det. Vägra upplåta lokaler, vägra klasskassor, vägra ge ledigt, vägra att ämnet "klassresa" tas upp på föräldramötet, eller att något som helst upprop om detta sprids i skolans lokaler, på skolans aktiviteter, genom lappar som delas ut i skolan, eller genom skolans kanaler (t.ex. mailinglistor).

Jag tycker väldigt illa om att man kringgår skolans regler, genom att säga att det är "en frivillig överenskommelse mellan föräldrarna" att hjälpa till att samla in pengar, t.ex. genom diskotek i gympasalen där föräldrarna ska vara funktionärer, eller genom att barnen ska sälja saker (i verkligheten blir det ofta föräldrarna som måste försöka kränga dessa till släkten eller på sina arbetsplatser, och det blir jobbigt och pinsamt, och till slut får de ofta lägga ut beloppet själva för några prylar som ingen vill ha). 

Det ÄR inte en "frivillig överenskommelse mellan föräldrarna", när det är ett par dominanta skrikhalsar som driver igenom det på föräldramötena, och övriga inte vågar säga ifrån. Skulle vara SÅ mycket bättre om allt sådant blev förbjudet i hela Sverige med regeringsbeslut.

Samma gäller för övrigt skolbalerna, som är en källa till ångest för avgångseleverna - och särskilt då flickorna - varje år, när de är rädda att ingen kille kommer att vilja gå med dem på balen. Och då får de inte gå, samt får lida skam, och lyssna hela sista året när de andra flickorna skryter om danslektioner, balklänningar, tiaror, håruppsättningar, glacéhandskar och balskor... och sedan blir det parbilder i lokaltidningen dagen därpå. 

Det är samma där, att trots att skolan är EXTREMT involverad - balen hålls bland annat i skolans lokaler, och danslektionerna också, och väggarna är fulla med bilder från tidigare baler - så heter det officiellt att "det är inte SKOLAN som håller i balen, vi har inget ansvar om någon elev inte kan gå och mår dåligt av det, det är en FRIVILLIG FÖRENING som arrangerar balen". LÄGG NER ALLT SÅDANT!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 15:34:50 följande:
    Nej, TS skriver att hennes son troligen kommer att vilja följa med "för att inte sticka ut". Inte för att han egentligen vill vara med, det är en viss skillnad.

Och i en klass med ett mobbargäng och dålig stämning så finns det säkert fler än ett barn som känner ungefär så för en klassresa. Så om TS tar upp frågan så kommer troligen fler föräldrar att hålla med, och kanske besluta att resan inte blir av. Så blev det i mitt barns klass med liknande förutsättningar, en förälder påtalade att hennes barn inte trivdes i klassen och inte ville med på resan, flera följde på och angav samma skäl. Resan ställdes in. 

Ja, det kan vara bra att kolla av om flera barn/föräldrar upplever detsamma så kan man stävja resan redan innan man lagt massa tid och energi på att samla in pengar. 
    Ja han vill följa med för att sticka ut. Om ts driver igenom att han inte ska åka med och han blir den enda så kommer han att just sticka ut. Ts har ju ingen aning om ifall andra tänker lika. För hon känner ingen av dem. 
  • fornminne
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 15:45:04 följande:
    Men skolan skulle kunna sätta ner foten och förbjuda det. Vägra upplåta lokaler, vägra klasskassor, vägra ge ledigt, vägra att ämnet "klassresa" tas upp på föräldramötet, eller att något som helst upprop om detta sprids i skolans lokaler, på skolans aktiviteter, genom lappar som delas ut i skolan, eller genom skolans kanaler (t.ex. mailinglistor).

Jag tycker väldigt illa om att man kringgår skolans regler, genom att säga att det är "en frivillig överenskommelse mellan föräldrarna" att hjälpa till att samla in pengar, t.ex. genom diskotek i gympasalen där föräldrarna ska vara funktionärer, eller genom att barnen ska sälja saker (i verkligheten blir det ofta föräldrarna som måste försöka kränga dessa till släkten eller på sina arbetsplatser, och det blir jobbigt och pinsamt, och till slut får de ofta lägga ut beloppet själva för några prylar som ingen vill ha). 

Det ÄR inte en "frivillig överenskommelse mellan föräldrarna", när det är ett par dominanta skrikhalsar som driver igenom det på föräldramötena, och övriga inte vågar säga ifrån. Skulle vara SÅ mycket bättre om allt sådant blev förbjudet i hela Sverige med regeringsbeslut.

Samma gäller för övrigt skolbalerna, som är en källa till ångest för avgångseleverna - och särskilt då flickorna - varje år, när de är rädda att ingen kille kommer att vilja gå med dem på balen. Och då får de inte gå, samt får lida skam, och lyssna hela sista året när de andra flickorna skryter om danslektioner, balklänningar, tiaror, håruppsättningar, glacéhandskar och balskor... och sedan blir det parbilder i lokaltidningen dagen därpå. 

Det är samma där, att trots att skolan är EXTREMT involverad - balen hålls bland annat i skolans lokaler, och danslektionerna också, och väggarna är fulla med bilder från tidigare baler - så heter det officiellt att "det är inte SKOLAN som håller i balen, vi har inget ansvar om någon elev inte kan gå och mår dåligt av det, det är en FRIVILLIG FÖRENING som arrangerar balen". LÄGG NER ALLT SÅDANT!
    Skolan ska inte behöva förbjuda bara för att konflikträdda föräldrar inte vågar säga ifrån. Lite stake får man visa mot de dominanta skrikhalsarna, om det nu är dessa som driver igenom klassresor och annat. 

Däremot bör skolan inte underlätta eländet, så långt håller jag med. Men föräldrar får också sluta mesa. Man kan prata ihop sig några stycken och säga nej till skrikhalsarna, samt (så diplomatiskt som möjligt) förklara varför.

De som vill åka på en resa ihop kan ordna något på fritiden. Hela klassen behöver inte involveras. 
  • Anonym (Säg ifrån!)
    fornminne skrev 2024-09-20 16:57:16 följande:
    Skolan ska inte behöva förbjuda bara för att konflikträdda föräldrar inte vågar säga ifrån. Lite stake får man visa mot de dominanta skrikhalsarna, om det nu är dessa som driver igenom klassresor och annat. 

Däremot bör skolan inte underlätta eländet, så långt håller jag med. Men föräldrar får också sluta mesa. Man kan prata ihop sig några stycken och säga nej till skrikhalsarna, samt (så diplomatiskt som möjligt) förklara varför.

De som vill åka på en resa ihop kan ordna något på fritiden. Hela klassen behöver inte involveras. 
    Ja men det är ju BARNEN som drabbas, när deras föräldrar inte kan/vill/vågar o.s.v.. Vissa föräldrar är missbrukare, andra jobbar jättemycket och hinner inte engagera sig i barnens skola... Idag finns det till och med många föräldrar som inte ens kan svenska. Nej, detta kan man inte lägga på föräldrarna - faktiskt! Det ska finns klara regler som gäller i alla skolor.

Jag skulle faktiskt utgå ifrån, att det i varenda klass i vårt avlånga land finns minst en unge som oroar sig för att det ska bli skolresa. Av olika anledningar: man är rädd för någon i klassen, man är rädd att ingen ska vilja sova i samma rum/tält/hytt och att det ska bli en förnedrande situation där, man är mörkrädd, man går eller pratar eller kissar på sig i sömnen, man tar någon medicin eller sprutor som man inte vill att kamraterna ska veta om, man kan inte sova utan sitt gosedjur...

Nä fy. Kan inte komma något gott av en sådan resa, bara lidande.   
  • fornminne
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 19:59:14 följande:
    Ja men det är ju BARNEN som drabbas, när deras föräldrar inte kan/vill/vågar o.s.v.. Vissa föräldrar är missbrukare, andra jobbar jättemycket och hinner inte engagera sig i barnens skola... Idag finns det till och med många föräldrar som inte ens kan svenska. Nej, detta kan man inte lägga på föräldrarna - faktiskt! Det ska finns klara regler som gäller i alla skolor.

Jag skulle faktiskt utgå ifrån, att det i varenda klass i vårt avlånga land finns minst en unge som oroar sig för att det ska bli skolresa. Av olika anledningar: man är rädd för någon i klassen, man är rädd att ingen ska vilja sova i samma rum/tält/hytt och att det ska bli en förnedrande situation där, man är mörkrädd, man går eller pratar eller kissar på sig i sömnen, man tar någon medicin eller sprutor som man inte vill att kamraterna ska veta om, man kan inte sova utan sitt gosedjur...

Nä fy. Kan inte komma något gott av en sådan resa, bara lidande.   
    Fast nu räknar du upp en massa andra anledningar än att föräldrarna inte vågar säga ifrån. Att de inte engagerar sig pga mycket jobb, språkbrister eller egna problem / missbruk, är ju något annat. 

Det är inte detsamma som att låta några dominanta "skrikhalsar" bestämma för att resten av föräldrarna är mesiga, som du först skrev.

Jag upplever att de flesta föräldrar ändå är tillräckligt engagerade i sina barns skolgång för att sätta stopp för eventuell klassresa om de vill. I skolklasser där många föräldrar knappt kan svenska eller har andra problem, planeras nog inte ens klassresa eller skolbal. Att det finns enstaka föräldrar med dessa svårigheter även i andra skolor och klasser, gör ju ingen skillnad. Alla behöver inte engagera sig eller säga ifrån, det räcker att majoriteten gör det. Som TS funderar på att göra.

Skolor bör inte kringgå regler och underlätta "frivilliga" klassresor och dylikt nej, men nationellt förbud med regeringsbeslut ska väl för sjutton inte behövas? Som om det gällde något brottsligt.

Vi pratar om vuxna människor med skolbarn.
  • Fliselisan

Oftast brukar ju föräldrar i klassen vara med vid såna tillställningar, kan ni vara där o hålla koll?

Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass