• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (ts)

Jag skulle gärna prata ihop mig med några andra men känner verkligen inga andra föräldrar. Min son ungås inte efter skolan med någon från klassen och frånsett ett öppet hus i början av sjuan har föräldramöten varit digitala. Så det kanske är jag som måste börja. Jag brukar inte ha svårt för att säga vad jag tycker men jag har verkligen ingen aning om hur kritik mot klassresan kommer att tas emot och vill inte förstöra ytterligare för min son. 

Jag kommer inte tvinga honom till något. Hellre att jag vara betalar det som krävs till slut - om det blir en resa.

• Anonym (ts)
    Anonym (S) skrev 2024-09-20 11:47:25 följande:

Har skolan verkligen gjort allt? Du säger att du funderat på att byta klass. det låter som det finns en eller flera paralellklasser. Skolan borde iså fall ha flyttat några till parallellklassen/klasserna. 

Vi hade en tjej i högstadiet som blev varnad om att få byta klass om hon inte skärpte sig. 

Det är en stor grupp som missköter sig så inte så enkelt som att flytta en person. Men det är en annan fråga för en annan diskussion.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 09:41:18 följande:

Problemet är väl i huvudsak inte själva klassresan utan att klassen är dysfunktionell och ett gäng som mobbar. Är det inte det du ska lägga fokus på att agera mot? Själva klassresan hade jag inte brytt mig så mycket om. Om barnet ville åka med hade jag ställt upp och defintivt inte gjort en grej av. Då är risken stor att man förstör ännu mer för sitt barn genom att bli den mest impopulära föräldern. 

Varför tror du att jag inte agerar i något annat avseende? Nu var det det här som dök upp som jag ville ha input kring.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 12:52:29 följande:
    Kanske därför att du inte skrivit något om vad du har gjort?? Det påverkar ju också vad man tycker att du ska göra nu. Ditt barn har gått ett år i denna klass?
    Vad har du gjort då?? Berätta gärna. Ett förslag, lär känna några andra föräldrar i ditt eget barns klass. Har barnet inte en enda kompis i klassen som han umgås med? Är alla så elaka? Då är byte av klass nummer ett och då kan du ju skita i klassresan som du vill. 
    Varför ska jag berätta om det? Det har inte med frågan att göra. Känner du att du har för lite info för att ge råd kan du hitta en annan tråd att skriva i.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 14:25:57 följande:
    Det är ju relevant att veta vilka personerna är om man ska kritisera dem och eller deras barn. Brukar vara en förutsättning för en bra dialog t ex. 
    Varför tror du att jag tänker peka ut enskilda föräldrar eller barn? Jag överväger som det föreslogs ovan att skriva något i stil med att bristande sammanhållning i klassen eller liknande, om jag skriver något. Då får de som känner att de bör ta åt sig ta åt sig. Och de som delar min uppfattning hör förhoppningsvis av sig. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-20 14:59:22 följande:
    Ring till TS barns skola och säg det då. Det kan väl inte jag påverka. Nu är det bestämt att det ska bli klassresa och TS barn har tänkt att följa med. Då får man vara med och bidra. ELLER så får man stå upp för sin åsikt och säga nej tack, jag tänker inte följa med och inte heller bidra till resan. Det finns säkert fler som känner likadant. Man kan i alla fall inte följa med utan att vara med och samla ihop pengar. 
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 13:11:22 följande:
    Nej, så är det inte. Om fler är med och bestämmer att det inte ska bli nån resa alls, och ingen insamling av pengar så behöver TS barn inte vara med på något av det.

Men det krävs nog att någon vågar lyfta frågan, annars kommer de där klassföräldrarna att tvinga fram både säljgrejer och reseplanering trots att säkert flera i klassen inte trivs och helst skulle slippa vara med. 
    Precis. 
    Det är ju inte skolan som bestämmer om klassresa. De möjliggör den genom att ge ledigt, upplåta lokaler mm, men om inte elever/föräldrar beslutar om klassresa blir det ingen.

Mitt barn vet inte om resan än. Jag tror dock att han skulle följa med för att inte verka avvikande. Jag vill inte behöva utsätta honom för det.
  • Anonym (ts)

Vet inte varför det kom med dubbla citat. Mitt svar var riktat till Moira.

• Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-20 21:04:08 följande:

Dom flesta i tråden vill lägga ner alla evenemang? Ni är medvetna om att det finns många som får minnen för livet på dessa resor? Allt är inte bara eländes elände.

Jag tycker det låter som att vuxenvärlden behöver markera och styra upp dessa barn istället. Det är en bättre ide än att ta bort allt som av npgon kan anses vara jobbigt för stunden.

Jag gick i en bra klass på högstadiet. Hade en rolig klassresa. Kan inte påstå att det är ett minne för livet. Tänker väldigt sällan på den tiden överhuvudtaget. Är det verkligen någon som ser tillbaka på sin högstadieklassresa som en riktigt höjdpunkt?

Jag håller dock helt med om att vuxenvärlden borde styra upp. Helst skulle jag se gänget med dryga, kaxiga sportkillar uppdelade och skickade till andra skolor en och en. Så får de känna hur det känns att vara ensamma och utsatta. Det borde inte vara mitt barn som ska byta klass. Men det är det enda jag kan påverka. 
  • Anonym (ts)
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 14:22:18 följande:
    Så det äar fotbollskillarna det handlar om. Man kan ju undra varfor de inte har coacher och ledare som har som mål att ta fram inte bara bra spelare utan även bra och ansvarsfulla ungdomar? Det borde ju vara en helhet. Det är det på mitt barns skola.
    Det lokala laget här är ökänt i kommunen att toppa från lågstadieålder. Verkar ta fram det sämsta hos killarna. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-21 18:37:40 följande:

Min tanke och förhoppning är att vuxenvärlden fortfarande har en chans att styra upp detta. Annars har man ju gett upp. Det verkar inte vara så värst kul och oavsett klassresa så ska han ju gå med klassen ett tag till.

Klassresan känns sekundär. Det grisiga beteendet i klassen borde vara prio.

Ja men vad sjutton ska jag göra åt det!!?? Det år så jäkla lätt att sitta och prata om vuxenansvar men det är inte mitt ansvar. Det är inte mitt barn som beter sig illa. I den här situationen, inte din fiktiva värld, vad ska jag göra åt det grisiga beteendet???

Annat än ifrågasätta det lämpliga med en klassresa när klassen har flera hemmasittare pga mobbing.

• Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-22 11:53:23 följande:
    Nope, såklart ingen nödvändighet. Men jag tänker att det för dom flesta är en kul grej. Men i just detta fall är själva resan knappt viktig. Det verkar vara det allmänna klimatet i klassen som borde vara prio ett för alla vuxna runt denna grupp elever.
    Alla vuxna säger du. Säg då mer konkret - vad kan jag göra, utöver att skydda mitt barn genom att försöka avlägsna honom från sina mobbare. Jag vill verkligen veta vad du tror jag har för påverkansmöjligheter här.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-22 17:26:15 följande:
    Först och främst att prata med lärare, rektor, kurator, skolsköterska ex. Man vill inte outa sitt barn i första steget tänker jag. Dessa personer borde, även enligt skollagen, absolut reagera mot denna mobbing och tråkiga attityder.

Det är väl steg ett. 

Du är ju helt lysande. Att jag inte tänkt på att prata med skolan. Eller så gjorde jag det redan vid jullovet. Det pågår specialinsatser i klassen med kurator mm men ändå finns flera hemmasittare pga mobbing och snart är nog min son en av dem.

Har du fler självklarheter att bjuda på i din visdom?

• Anonym (ts)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-22 18:44:06 följande:
    Du har rätt taskig attityd. Kan det vara en del av problemet att du har svårt att kommunicera med skolan?
    Jag har ett bra samarbete med skolan. Jag har dock noll tålamod för personer som uppenbart inte har en aning om hur det är att ha ett barn som far psykiskt illa i skolan och den maktlöshet man känner inför det. Du valsar in med fina ord om alla vuxnas ansvar men det är bara luftslott och rent ut sagt ett hån mot mig och andra föräldrar som kämpar i samma sits. Så ja, jag har taskig attityd mot DIG. Det har du förtjänat.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2024-09-24 16:19:05 följande:
    Det framgår ingenstans att din son skulle vara mobbad???

Varför skulle man sära på gänget som sportar ihop och är kompisar, för att din son inte är sportig?
    Han kan säkert finna andra vänner.

Du verkar vara en mycket knepig person som bara ser till ditt, ditt och ditt.
    Läs andra meningen i mitt första inlägg. Gå sen i någon annan tråd och gör ett bättre försök att provocera.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-24 15:27:33 följande:
    Men snälla. Har man det så uselt i skolan ska såklart åtgärder vidtas. Och lärare agera och då inte på det sätt du beskriver naturligtvis, jag tror inte det är sant för det är bara för dumt. Det hjälper inte att förbjuda klassresor sista terminen i 9-an. Då har hela högstadiet redan passerat. Det är helt andra åtgärder som krävs. Förstår att du har dåliga erfarenheter men alla har inte det. Man kan inte förbjuda bort alla problem, de ska lösas.

Men det handlar ju inte bara om själva dagarna på resan. Det handlar också om alla förberedelser för att ta sig dit och den ångest det skapar när man å ena sidan inte vill sticka ut, å andra sidan ha så lite som möjligt att göra med en stor del av klassen. 

Skolan jobbar med problemen i klassen men de kommer ju knappast att lösas (har någon sett något exempel på där en klass full av mobbare börjat bete sig schysst mot varandra). Och att då lägga till en klassresa, som helt och håller är ett initiativ från vissa elever/föräldrar känns så sjukt onödigt.

• Anonym (ts)

Naiviteten i den här tråden skrämmer mig. Psykisk ohälsa bland barn och unga skjuter i höjden men det är fullt av föräldrar som antingen har skygglappar eller huvet uppe bland fluffiga moln. Och en klassresa är ju ett så fiiiiiiint minne. Handhjärta.

Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass