• Anonym (Kollega)

    Säga till chefen?

    En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

  • Svar på tråden Säga till chefen?
  • Anonym (Stramas riktlinjer)

    Vem är du att bedöma om kollegan han jobba eller inte. Du vet heller inte vad kollegan och chefen gjort upp. Lägg dig inte i det du inte har någonting med att göra. Sköt dig själv. Tråden är så jäkla korkad så det finns inte. Troll af! 


    Förresten hur kunde du se kollegan på vc? Var du ute och spinkade eller olovlig frånvaro. 

  • Anonym (Herreminje)

    Med såna kollegor som du, ts, så behöver man inga andra fiender i livet.

    Du är inte din kollega, hennes besvär kan vara mkt värre än dina. Det är som att säga att ingen behöver sjuka sig för migrän för att man minsann själv arbetat trots lätt spänningshuvudvärk.

  • Agda90
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Det var det bland det mest elaka och osympatiska jag har hört!
    Jag hamnade på akuten pga uvi för flera år sedan. 
    Första symtomet började vid 7 på morgonen och fyra timmar senare var jag på akuten för så snabbt gick det!
    Återkom när du har upplevt det då kan vi diskutera hur lätt det är med uvi!
  • Agda90
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:09:35 följande:
    För just det besöket kunde hon ta ledigt. Det ställer till det enormt för oss andra när nån fulsjukar sig.
    Hon hade ju varit borta oavsett om hon sjukanmälde sig eller tog ledigt så vad är problemet?
  • mammatill6
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:18:13 följande:
    Men det var orsaken till besöket som stör mig. URINVÄGSINFEKTION. Ingen anledning att sjukanmäla sig för, utan man kan ta ledigt en del av dagen för VC och sedan komma tillbaka och arbeta igen.
    Du vet att man kan må förjävulskt dåligt av en uvi? Bara för att du inte gjorde det? 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Vad är i din värld godkända anledningar för att vara borta då? Du vet att en uvi kan bli så jävlig så du hamnar på sjukan? du vet att det kan innebära att man springer på toan 10 gånger i timman? Man kan må illa, feber, enorma smärtor? Är det inte godkänt för dig att vara hemma för? och vad stör det dig? om hon tagit semester för det så hade hon ju ändå varit borta.
  • Anonym (Sjukt)

    Du är säker på att det var därför din kollega var på vårdcentralen? Att kollegan inte bara drog till med något?


    Lämna detta. Det räcker med att chefen vet om att din kollega var sjuk. Chefen kanske till och med vet på vilket sätt din kollega är sjuk.
    Om du träffat din kollega på krogen, IKEA, på resturang eller ett ställe man inte går till om man är sjuk, hade det varit ett annat läge.

    Kommer det fram att du springer och skvallrar för chefen om att en sjuk går till vårdcentralen, kommer dina kolleger tror att det inte står rätt till med dig eller så blir du inte populär på arbetsplatsen.

  • Anonym (Abc)

    Om du menar allvar så tror jag snarare grundproblemet är att folk inte kan vara sjuka utan att det blir kaos.

    Byt jobb om du känner att dina kollegors frånvaro är en sådan belastning.

  • Mimosa86
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Vad sägs om att skaffa dig ett eget liv?

    Sköt du ditt, du är inte chef och har inget mandat att fråga ut en kollega. 
  • Anonym (sist)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:18:13 följande:
    Men det var orsaken till besöket som stör mig. URINVÄGSINFEKTION. Ingen anledning att sjukanmäla sig för, utan man kan ta ledigt en del av dagen för VC och sedan komma tillbaka och arbeta igen.
    Sist jag hade urinvägsinfektion hade jag över 40 graders feber, nådde en 8a på smärtskalan, kunde inte gå rakt och hade nedsatt kognitiv förmåga. Jag minndes knappt vad jag hette, vilken dag det var eller mitt personnummer. Men det syntes inte på mig, när jag satt i väntrummet på vårdcentralen/lättakuten, dit jag tvingats av min mamma. Hon tog till och med en bild på mig och skickade till pappa med kommentaren att jag såg inte ett dugg sjuk ut.

    Så bara för att du inte haft en svår urinvägsinfektion som påverkat dig mycket så betyder inte det att alla andra inte får det.
Svar på tråden Säga till chefen?