Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Säga till chefen?

Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:18:13 följande:
    Men det var orsaken till besöket som stör mig. URINVÄGSINFEKTION. Ingen anledning att sjukanmäla sig för, utan man kan ta ledigt en del av dagen för VC och sedan komma tillbaka och arbeta igen.
    Du vet att man kan må förjävulskt dåligt av en uvi? Bara för att du inte gjorde det? 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Vad är i din värld godkända anledningar för att vara borta då? Du vet att en uvi kan bli så jävlig så du hamnar på sjukan? du vet att det kan innebära att man springer på toan 10 gånger i timman? Man kan må illa, feber, enorma smärtor? Är det inte godkänt för dig att vara hemma för? och vad stör det dig? om hon tagit semester för det så hade hon ju ändå varit borta.
  • mammatill6
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Du kan väl inte jämföra köpa hem alvedon med att gå till en vårdcentral när du är sjuk. skulle du vara hemma och vara sjuk och behöva alvedon går du ju till apoteket och köper det, när du är hemma sjukanmäld. Är anledningen till att du behöver alvedon inte så allvarlig att du ändå kan arbeta går du dit på din fritid. Jag kan behöva alvedon när jag får förjävligt ont i axeln så jag inte klarar arbeta.

Planerad ledighet, menar du att man ska planera när man ska få uvi så chefen kan planera in vikarier. och du missar poängen, man kan bli rejält sjuk av uvi även om inte du blev det. Du vet att man kan hamna på sjukan av uvi? Det kan gå upp i njurarna? Du vet att det kan göra så ont att kissa så du skriker?
  • mammatill6
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-20 08:53:52 följande:
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Källa på rekomendationen att är du sjuk oavsett sjukdom ligger du hemma i sängen hela dagen? Så är det inte. Är man sjuk och behöver läkarvård går man till läkaren. Även om man är sjuk kan man behöva mat. Har varit hemma i månader pga enorm smärta, ska jag ligga hemma i sängen då? Det bästa vid många tillstånd är att röra på sig så gott man orkar. Även om man är sjuk kan man må bra av att komma ut och få luft. Att stanna på affären och handla mat kräver nog inte lika mycket som att arbeta ett 8-timmars pass. 
    Men i ts fall så var det ju vårdcentralen du reagerade på. Ett ställe man går till när man är sjuk, vilket ts är. Så hon var sjukanmäld och gick och sökte vård.
    Förstår inte ditt resonemang att gå till vårdcentralen gör man inte om man är sjuk?
Svar på tråden Säga till chefen?