• Anonym (Kollega)

Säga till chefen?

En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

• Svar på tråden Säga till chefen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-20 08:53:52 följande:
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Du snokar alltså upp att personen passade på att handla på vägen hem? Nu var det urinvägsinfektion personen hade, inte något smittsamt. 

Men som sagt, gå till chefen och gör bort dig du. . Du låter som den värsta skvallerkärringen och åsiktsmaskinen och chefen vet redan vilken sort karaktär du är.
  • Anonym (Blåsan)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Jag har haft urinvägsinfektion en gång i mitt liv och det gjorde så ont att jag inte kunde stå rakt. De satte in antibiotika innan odlingen ens var klar pga de kraftiga symptomen. Jag tycker att din kollega gjorde helt rätt. 
  • mammatill6
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Källa på rekomendationen att är du sjuk oavsett sjukdom ligger du hemma i sängen hela dagen? Så är det inte. Är man sjuk och behöver läkarvård går man till läkaren. Även om man är sjuk kan man behöva mat. Har varit hemma i månader pga enorm smärta, ska jag ligga hemma i sängen då? Det bästa vid många tillstånd är att röra på sig så gott man orkar. Även om man är sjuk kan man må bra av att komma ut och få luft. Att stanna på affären och handla mat kräver nog inte lika mycket som att arbeta ett 8-timmars pass. 
    Men i ts fall så var det ju vårdcentralen du reagerade på. Ett ställe man går till när man är sjuk, vilket ts är. Så hon var sjukanmäld och gick och sökte vård.
    Förstår inte ditt resonemang att gå till vårdcentralen gör man inte om man är sjuk?
  • Anonym (Lova)
    Anonym (H) skrev 2024-09-20 09:00:19 följande:
    Du snokar alltså upp att personen passade på att handla på vägen hem? Nu var det urinvägsinfektion personen hade, inte något smittsamt. 

Men som sagt, gå till chefen och gör bort dig du. . Du låter som den värsta skvallerkärringen och åsiktsmaskinen och chefen vet redan vilken sort karaktär du är.
    Ts är en mardrömskollega, brukar alltid finnas nån sån på en arbetsplats. 

Tror att TS har ett väldigt händelselöst liv i övrigt. 
  • Agda90
    När du var BARN och sjuk från skolan så hade du FÖRÄLDRAR som handlade mat till dig. Så du behövde inte göra annat än att ligga i sängen. 

Som VUXEN har man ansvar. Ibland händer det att man som sjuk får ta sig till affären för man behöver mat och den dyker inte mirakulöst upp på tallriken. 
    Och vet du vad?? Om man som sjuk vuxen har BARN då kan man inte ignorera dem bara för att man är sjuk.... De ska ha mat, rena kläder, ren blöja om de är i den åldern. 
    Så som vuxen kan man oftast inte bara lägga sig i sängen och vila när man är sjuk. 

Hade din kollega gjort det, lagt sig i sängen,  med UVI istället för att uppsöka vård hade hon riskerat att bli allvarligt sjuk. Men sånt bryr du dig inte om för är man sjuk ska man ligga i sängen. 
  • Anonym (Herreminje)
    Om jag hade en anställd som uppenbart snokade så otroligt mkt i andra anställdas privatliv som du gör för att sedan gå till chefen med det hade jag försökt få dig omplacerad. Du är planerande och vill kasta kollegor under bussen - ingen man vill ha i sitt team direkt.
  • Anonym (Siri)

Kollegan har tagit ansvar och gått till vc för att få behandling så hon snart kan komma till jobbet igen. Alla rätt. Ts har fel och försöker provocera men lägg din energi på något bättre. 

• molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Men jösses! Tror du att man kan veta i förväg att man kommer att bli sjuk och ta ut semester?
    UVI är ju dessutom något som ofta kommer hastigt.
    Och varför ska man slösa bort semesterdagar när man är sjuk?
  • molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:25:07 följande:
    Vill tillägga att jag har paracetamol/Alvedon på recept och är tvungen att besöka en VC innan apoteket. Oklarheter?
    Var det inte något du kunde sköta efter arbetstid? Med tanke på att du tycker att man ska vara på jobbet när man är frisk och kan arbeta.
  • molly50
    Så du vet också att kollegan var och handlade? Hur vet du det om du nu är frisk nog att kunna vara på jobbet?
    Och även om man är sjuk så kan man behöva handla.
    Som barn så har man föräldrar som hjälper en. Det är en annan sak.
    Skulle du resonera på samma sätt om din kollega t ex hade drabbats av en hjärtinfarkt?
    Stanna i sängen om du är för sjuk för att kunna jobba? Sök inte vård?
    Hur tänker du egentligen?
    Jag hoppas verkligen att du inte är seriös.
  • Anonym
    Du menar inte att hon söker vård när hon är sjuk OCH ÄTER?!?!
    Ja, vart är världen på väg?

Du glömde svara på frågorna om vad du har med henne eller bemanningen att göra förresten.
  • elmadumle

Ts, du vet väl att har man recept så behöver man inte gå till vc för att förnya det. Du går in på 1177, din vårdcentral, och beställer nytt recept. Det kan du göra på din fritid och behöver inte slösa tid på vc för. 

• molly50
    elmadumle skrev 2024-09-20 14:23:46 följande:

Ts, du vet väl att har man recept så behöver man inte gå till vc för att förnya det. Du går in på 1177, din vårdcentral, och beställer nytt recept. Det kan du göra på din fritid och behöver inte slösa tid på vc för. 

Man kan också beställa läkemedel på nätet så det behöver man heller inte gå till apoteket för utan kan göra på sin fritid. Flört
  • Goneril

Chef under många år, små och lite större enheter. Jag hade kallat till samtal vilket hade resulterat i en skarp tillrättavisning. En förmildrande omständighet kan vara att detta är TS första arbete  och fortfarande förstår inte signaturen hur arbetslivet fungerar. Om inte tillrättavisningen tas på allvar och TS rättar in sig i ledet skulle jag ha gjort allt för att åstadkomma en omplacering. Facklig hänsyn förstås. Det är därför man måste vara så noga med nyanställningar, felrekryteringar är jobbiga.

• EpicF
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:02:52 följande:
    Säga till chefen?

En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

Är man sjuk och har sjukanmält sig så har man lov att Gå till vc för vård. Godkänna både av fk och arbetsgivare. Vill du skämma ut sig så ja, gå till din chef och skvallra. Och nej, det är inte ogiltig frånvaro att vara sjuk och gå till vc.
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Och ja, även UVI är giltig orsak att både vara sjukanmält och gå till vc. Att du kan jobba med UVI innebär inte att alla kan det. UVI ter sig olika för olika personer. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:09:35 följande:
    För just det besöket kunde hon ta ledigt. Det ställer till det enormt för oss andra när nån fulsjukar sig.
    Nej, varför ska hon ta ledigt för att få till vc när hon är sjuk? Är man sjuk så sjukanmäler man sig och går till vc om det är behov. I din kollegas fall var set behov för ett besök på vc. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:18:13 följande:
    Men det var orsaken till besöket som stör mig. URINVÄGSINFEKTION. Ingen anledning att sjukanmäla sig för, utan man kan ta ledigt en del av dagen för VC och sedan komma tillbaka och arbeta igen.
    Bara för att du anser att man inte behöver sjukskriva sig vid UVI får stå för dig. UVI är en giltig orsak för att sjukskriva sig. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Det är väl tur att du inte är det då, för då hade du begått tjänstefel, varit en dårlig chef och en dårlig handläggare. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Och sedan när botades UVI med Alvedon? 

Ja, självklart är det lättare att skaffa vikarie vid planerad frånvaro. Men sjukdom är sällan planerad på förhand... 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:25:07 följande:
    Vill tillägga att jag har paracetamol/Alvedon på recept och är tvungen att besöka en VC innan apoteket. Oklarheter?

Finns många som har det, men det hjälper inte mot UVI. 
    Ja, är man sjuk så håller man sig hemma OM man inte är i behov av vård. Vård som fås på VC i första hand. Även de som är sjuka kan behöva handla mat. Utmärkt tillfälle att ta det i samband med ett vc besök. 

Om man ska stanna hemma i sängen beror på hur sjuk man är samt vad man är för person. Det inte alltid att sjukdom blir bäst av att hålla sängen hela dagen. 

Jag, som chef, hade inte sagt nämnvärt om min medarbetare varit på vc samma dag senne sjukskrev sig. Personen var i behov av vc-vård pga sjukdom. 

Däremot hade jag precis om andra skrivit, tagit ett allvarligt samtal med den som kom och klagade på en sådan banal sak som varför en sjukskriven kollega är på vc. 

Tack och lov så är det uppenbart att du trollar, dör inge människa kan vara så korkad att man springer till chefen pga att en sjukskriven kollega är på vc. 

Vad gör du om du möter en kollega som är sjukskriven på utbrändhet, på ett träningscenter? Springer du till chefen då med? 
Svar på tråden Säga till chefen?