• molly50

Säga till chefen?

Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Då har du nog aldrig haft en kraftigare uvi.
    Har man det så vill man inget hellre än att ta sig till vc och få en antibiotikakur.
    När man väl fått det så brukar det snabbt gå över och man kan gå och jobba igen.
  • molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Och hade jag varit chef eller handledare så hade jag aldrig accepterat personal som skvallrar på andra för saker de inte vet något om.
    Och du kan omöjligt veta vilka symptom din kollega har eller hur kraftiga de är.
  • molly50
    Anonym (Grät) skrev 2024-09-19 17:11:56 följande:
    En gång hade jag så ont att jag grät vid receptionen.
    Det började att göra ont en dag och värken kom och gick. När jag trodde att det hade gått över av sig själv så kom qll smärta under natten. Dagen efter var jag på vårdcentralen utan att ha bokat tid och bad om hjälp.

Fick snabbt hjälp och var jätte tacksam.
    Ja,jag har legat dubbelvikt i soffan/sängen och haft ont och frossa.
    Och sen får man springa i ett på toan och pinka taggtråd.
    Så den som påstår att det inte är en orsak att sjukskriva sig har aldrig haft en riktig uvi.
  • molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Men jösses! Tror du att man kan veta i förväg att man kommer att bli sjuk och ta ut semester?
    UVI är ju dessutom något som ofta kommer hastigt.
    Och varför ska man slösa bort semesterdagar när man är sjuk?
  • molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:25:07 följande:
    Vill tillägga att jag har paracetamol/Alvedon på recept och är tvungen att besöka en VC innan apoteket. Oklarheter?
    Var det inte något du kunde sköta efter arbetstid? Med tanke på att du tycker att man ska vara på jobbet när man är frisk och kan arbeta.
  • molly50
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-20 08:53:52 följande:
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Så du vet också att kollegan var och handlade? Hur vet du det om du nu är frisk nog att kunna vara på jobbet?
    Och även om man är sjuk så kan man behöva handla.
    Som barn så har man föräldrar som hjälper en. Det är en annan sak.
    Skulle du resonera på samma sätt om din kollega t ex hade drabbats av en hjärtinfarkt?
    Stanna i sängen om du är för sjuk för att kunna jobba? Sök inte vård?
    Hur tänker du egentligen?
    Jag hoppas verkligen att du inte är seriös.
  • molly50
    elmadumle skrev 2024-09-20 14:23:46 följande:

Ts, du vet väl att har man recept så behöver man inte gå till vc för att förnya det. Du går in på 1177, din vårdcentral, och beställer nytt recept. Det kan du göra på din fritid och behöver inte slösa tid på vc för. 

Man kan också beställa läkemedel på nätet så det behöver man heller inte gå till apoteket för utan kan göra på sin fritid. Flört
Svar på tråden Säga till chefen?