• Anonym (Vilse)

Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?

Jag kan i ärlighetens namn inte förstå det här med att vi ska normalisera psykisk ohälsa.

Att alla ska kunna prata om detta. 

Själv har jag levt många år inom slutenvårdens psykiatri och bott på HVB hem större delen av tonårsperioden. Har en psykisk sjukdom.

Jag känner att jag och vänner, som har liknande bakgrund absolut inte inkluderas i att minska stigmat om psykisk ohälsa. Det kommer fortfarande inte vara normalt att prata om missbruk, psykoser och liknande. 

Men det ska vara helt okej att prata om att det är plågsamt att vara ledsen och känna oro. 

Inte att jag vill förminska detta, men jag känner att vi idag mer pratar sönder ett ämne och mer får mindre sjukdomar att framstå som något man självklart behöver sjukvård för. 

Det har ju gjort att en väldigt stor grupp i samhället får väldigt stort utrymme att tala om sin psykiska ohälsa. I min värld är det som att obotligt cancersjuka ska få mindre sjukvård och hjälp för att personer med en sticka i fingret uppmanas att söka sjukvård. 

Jag skulle gärna se ut att psykossjukdomar som ett exempel blir mer normaliserat och att folk slutar prata om dessa som personer med två personligheter och massa andra vanföreställningar? 

• Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?
  • Anonym (E)

För man mår sämre om man håller Sitt dåliga mående hemligt. Det är därför självmord är vanligare bland män, för de i mindre utsträckning pratar känslor med andra. 

• Anonym (Vilse)
    Anonym (E) skrev 2024-09-13 21:35:46 följande:

För man mår sämre om man håller Sitt dåliga mående hemligt. Det är därför självmord är vanligare bland män, för de i mindre utsträckning pratar känslor med andra. 

Är det svaret på min fråga? 

Bland de jag känner från min tid inom slutenvården och HVB från min ungdomsperiod är vi 4 som lever. Resten dog vid 22 senast? många strök med redan vid 16-18 det är väl vanligaste av vår erfarenhet. Dessa hade inte någon psykisk ohälsa utan va som oss, psykiskt sjuka.

• Anonym (E)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 21:38:59 följande:

Är det svaret på min fråga? 

Bland de jag känner från min tid inom slutenvården och HVB från min ungdomsperiod är vi 4 som lever. Resten dog vid 22 senast? många strök med redan vid 16-18 det är väl vanligaste av vår erfarenhet. Dessa hade inte någon psykisk ohälsa utan va som oss, psykiskt sjuka.

Vad pratar du om
    Depression är psykisk sjukdom. Sjuklig ångest är psykisk sjukdom. Ohälsa kan innebära sjukdom.
  • Anonym (Vilse)
    Anonym (E) skrev 2024-09-13 21:43:50 följande:
    Vad pratar du om
    Depression är psykisk sjukdom. Sjuklig ångest är psykisk sjukdom. Ohälsa kan innebära sjukdom.

Psykisk ohälsa är ett begrepp för lindrigare tillstånd. 

Psykisk sjukdom är väl exempelvis bipoläritet och psykossjukdomar. 

Du förstår inte utmaningen i detta? 

• Tilolo

Viktig tråd! 🙌

Jag tycker det är bra att man pratar om psykisk ohälsa, men jag märker att det bara går till en gräns. När det börjar komma till de här mer abstrakta tillstånden du nämner så tar det tvärstopp. De är inte lika lätt att sätta ord på och de får inte heller lika många "high-fives". För det avskräcker de som inte förstår eller blir en katalysator för människors egna oidentifierade tillstånd som de inte vågar sätta ord på. 

Jag skulle verkligen vilja att man tar sig an dessa tyngre tillstånd, analyserar dessa och tillsammans försöker fundera kring vad inom en själv som kan ha förorsakat dessa. 
    Det skulle hjälpa många tror jag för då skulle klimatet med tiden bli så mycket mjukare och mer tolerant inför faktumet att vi alla kämpar med olika kriser som är svåra att ta sig an och sätta ord på. 

• AlbaC
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 21:46:11 följande:

Allt lidande psykiskt kan leda till döden. Du kan vara en stabil person med en psykossjukdom och vara suicidal med en ångestproblematik. Du låter okunnig. 
  • Anonym (jury)

Tycker också detta fokus på psykiska hälsoproblem blir konstigt några gånger. Alla vill så gärna prata om dessa. Det är som om man vore ointressant om man inte hade något problematiskt att komma med utan bara var lagom nöjd med tillvaron. En artist/sportutövare/kändis/politiker vill hellre prata om sin prestationsångest/ätstörningar/diagnoser/traumatiska uppväxt än om det dom håller på med.

• Anonym (E)

Om en person har tex svår depression och OCD så att personen knappt klarar att lämna hemmet, så är det psykisk sjukdom. Det är också psykisk ohälsa. Har du någon definition av detta från ett lexikon, eller har du hittat på själv att psykisk ohälsa innebär lättare psykiska besvär?
  • Anonym (Amanda)

Psykisk ohälsa leder till att folk begår självmord så på vilket sätt är det ett lindrigt tillstånd? 
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 21:50:31 följande:

Tycker också detta fokus på psykiska hälsoproblem blir konstigt några gånger. Alla vill så gärna prata om dessa. Det är som om man vore ointressant om man inte hade något problematiskt att komma med utan bara var lagom nöjd med tillvaron. En artist/sportutövare/kändis/politiker vill hellre prata om sin prestationsångest/ätstörningar/diagnoser/traumatiska uppväxt än om det dom håller på med.

Det pratas mycket om det för att det är vanligt med psykisk ohälsa och äntligen rumsrent att prata om det. Förminska inte andras mående bara för att du själv aldrig lidit av psykisk ohälsa. Du och ts verkar ha låg empati för andra människor förutom er själva 
Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?