• Anonym (Vilse)

Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?

Jag kan i ärlighetens namn inte förstå det här med att vi ska normalisera psykisk ohälsa.

Att alla ska kunna prata om detta. 

Själv har jag levt många år inom slutenvårdens psykiatri och bott på HVB hem större delen av tonårsperioden. Har en psykisk sjukdom.

Jag känner att jag och vänner, som har liknande bakgrund absolut inte inkluderas i att minska stigmat om psykisk ohälsa. Det kommer fortfarande inte vara normalt att prata om missbruk, psykoser och liknande. 

Men det ska vara helt okej att prata om att det är plågsamt att vara ledsen och känna oro. 

Inte att jag vill förminska detta, men jag känner att vi idag mer pratar sönder ett ämne och mer får mindre sjukdomar att framstå som något man självklart behöver sjukvård för. 

Det har ju gjort att en väldigt stor grupp i samhället får väldigt stort utrymme att tala om sin psykiska ohälsa. I min värld är det som att obotligt cancersjuka ska få mindre sjukvård och hjälp för att personer med en sticka i fingret uppmanas att söka sjukvård. 

Jag skulle gärna se ut att psykossjukdomar som ett exempel blir mer normaliserat och att folk slutar prata om dessa som personer med två personligheter och massa andra vanföreställningar? 

• Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?
  • Tilolo
    Anonym (Drive) skrev 2024-09-13 22:07:43 följande:
    Problemet är inte att det är socialt accepterat att ha psykisk ohälsa.

Problemet är att det är socialt accepterat att inte göra något åt den.
    Jaa, precis så! Även om det finns de som kämpar och gör något åt sin situation, under viss eller längre tid, så tycker jag ändå normen blivit en typ av självömkan där man får andras sympatier av ATT man har ångest eller vad det kan handla om. Än att berätta om vilka viktiga insikter man gjort eller vad man förstått kring sin ångest som gjort att man tagit nästa steg i sin process osv. Slogan blir mer att man "accepterar och lever med sin ångest", vilket jag tycker blir en förevändning att inte lämna det som skapar ångesten. 
    Och då är vi i princip på ruta 1 då när vi inte pratade om ohälsan i det öppna rummet. Då när man bara skulle stoppa undan känslorna.
  • Anonym (Vilse)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-09-13 22:22:40 följande:
    Och ändå förminskar du dessa personers mående 

Nja frågan är om det ska klassas in under psykisk sjukdom. Det måste ju finnas nyanser i detta oavsett resultatet.

Vi kan prata om desorienterad anknytning. Ett allvarligt tillstånd enligt mig, men enbart men denna anknytsningsstil så bekostar inte skattebetalarna detta tillstånd med terapi. Det finns behandlingsmetoder som är bra, men detta har regionen sagt att man inte ska betala för. 

Så även om tillståndet är fruktansvärt och plågsamt så räknas det inte som en sjukdom. 

Frågan är varför du inte bara kan säga att det är ett problem att inte folk kan prata om psykoser men inte över ångest. 

Det handlar inte om att ångest är ett plågsamt tillstånd, men det kan inte likställas med en allvarlig psykossjukdom där någon blir inlåst med tvångsvård. 

• AlbaC
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 22:34:50 följande:

Nja frågan är om det ska klassas in under psykisk sjukdom. Det måste ju finnas nyanser i detta oavsett resultatet.

Vi kan prata om desorienterad anknytning. Ett allvarligt tillstånd enligt mig, men enbart men denna anknytsningsstil så bekostar inte skattebetalarna detta tillstånd med terapi. Det finns behandlingsmetoder som är bra, men detta har regionen sagt att man inte ska betala för. 

Så även om tillståndet är fruktansvärt och plågsamt så räknas det inte som en sjukdom. 

Frågan är varför du inte bara kan säga att det är ett problem att inte folk kan prata om psykoser men inte över ångest. 

Det handlar inte om att ångest är ett plågsamt tillstånd, men det kan inte likställas med en allvarlig psykossjukdom där någon blir inlåst med tvångsvård. 

Som sagt okunnig. Du kan bli tvångsvårdad oavsett vilken diagnos du har för att du är en fara för dig själv. Varför har du hängt upp dig på psykos? 
  • AlbaC
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 22:34:50 följande:

Och ja, all psykisk ohälsa klassas som psykisk sjukdom oavsett om det är ångest, depression, bipolaritet osv. Alla finns med som diagnoser i ICD. 
  • Anonym (Kanske)

Kanske blir livet lättare att leva genom att man diagnostiserar sitt känsloliv. 
    Jag vet inte, men nog ligger det en del popularitetsökande  i  att berätta om sina känslomässiga problem.  

Ibland verkar det som om dagens människor inte mäktar med sitt känsloliv. Eller rättar sagt man förväntar sig inte känna sorg, ilska och saknad.  När något går dem emot så skriker man på hjälp från någon sorts pseudo profession. Terapier av olika slag dyker upp som svampar ur jorden och blir en enkel födkrok för mindre nogräknade skojare med diplom från något utländskt institut.

Det är PK att diskutera psykisk ohälsa men när diskussionen kommer in på riktigt svåra psykiska sjukdomar blir det tyst.  

Anhöriga till psykiskt sjuka lever livet med hjärtat i halsgropen. Kommer min mor, far, son eller dotter att få den vård hen är beroende av eller ej?

Kanske borde vi lära våra barn att det är OK att vara lessen. Att livet inte är rättvist alla gånger och att det är helt normalt att känna sig nere då och då. Livet är ingen dans på rosor. Då kanske samhällets resurser räcker till för de psykiskt sjuka.

• Anonym (Örk)

Hur kan du få en sjukskrivning för fysisk sjukdom om det egentligen är psykisk sjukdom det gäller?

• Anonym (Vilse)
    Anonym (Örk) skrev 2024-09-14 03:06:41 följande:

Hur kan du få en sjukskrivning för fysisk sjukdom om det egentligen är psykisk sjukdom det gäller?

Ja, man pratar med läkaren? 
  • Tilolo
    Anonym (Kanske) skrev 2024-09-14 00:43:49 följande:

Jag vet inte, men nog ligger det en del popularitetsökande  i  att berätta om sina känslomässiga problem.  

Ibland verkar det som om dagens människor inte mäktar med sitt känsloliv. Eller rättar sagt man förväntar sig inte känna sorg, ilska och saknad.  När något går dem emot så skriker man på hjälp från någon sorts pseudo profession. Terapier av olika slag dyker upp som svampar ur jorden och blir en enkel födkrok för mindre nogräknade skojare med diplom från något utländskt institut.

Det är PK att diskutera psykisk ohälsa men när diskussionen kommer in på riktigt svåra psykiska sjukdomar blir det tyst.  

Anhöriga till psykiskt sjuka lever livet med hjärtat i halsgropen. Kommer min mor, far, son eller dotter att få den vård hen är beroende av eller ej?

Kanske borde vi lära våra barn att det är OK att vara lessen. Att livet inte är rättvist alla gånger och att det är helt normalt att känna sig nere då och då. Livet är ingen dans på rosor. Då kanske samhällets resurser räcker till för de psykiskt sjuka.

Skönt att läsa det jag själv går runt och tänker! 🙏⭐️🙂

Föräldrarna skulle kunna börja med att i etapper ta bort mobilen för sig själva och sina barn. Då kommer de känslor som lyckats bunkras in i detta användande, komma fram. 
    Och kanske blir man ännu mer varse då om att man lever ett omöjligt liv som måste förändras.
    Ju mer man väntar desto värre blir dess konfrontationer. 

• Anonym (Drive)
    Tilolo skrev 2024-09-13 22:33:42 följande:
    Jaa, precis så! Även om det finns de som kämpar och gör något åt sin situation, under viss eller längre tid, så tycker jag ändå normen blivit en typ av självömkan där man får andras sympatier av ATT man har ångest eller vad det kan handla om. Än att berätta om vilka viktiga insikter man gjort eller vad man förstått kring sin ångest som gjort att man tagit nästa steg i sin process osv. Slogan blir mer att man "accepterar och lever med sin ångest", vilket jag tycker blir en förevändning att inte lämna det som skapar ångesten. 
    Och då är vi i princip på ruta 1 då när vi inte pratade om ohälsan i det öppna rummet. Då när man bara skulle stoppa undan känslorna.
    Ja, för i princip alla är psykisk ohälsa ett resultat av en dålig livsstil.

Ordnar man upp sin livsstil så kommer man med tiden också att lösa sina psykiska problem. 
  • Anonym (Drive)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-09-14 00:43:49 följande:

Ja, detr ok att vara ledsen, känna sig hängig, att inte vilja göra någonting.

Vad som däremot inte är ok är att faktiskt inte göra någonting.

Likt det du är inne på måste människor lära sig att det inte spelar någon roll om man känner sig upprymd och motiverad. Man gör det man ska göra oavsett. Det är till och med som mest utvecklande att faktiskt göra när man inte känner för att göra någonting. 
Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?