• Anonym (Vilse)

Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?

Jag kan i ärlighetens namn inte förstå det här med att vi ska normalisera psykisk ohälsa.

Att alla ska kunna prata om detta. 

Själv har jag levt många år inom slutenvårdens psykiatri och bott på HVB hem större delen av tonårsperioden. Har en psykisk sjukdom.

Jag känner att jag och vänner, som har liknande bakgrund absolut inte inkluderas i att minska stigmat om psykisk ohälsa. Det kommer fortfarande inte vara normalt att prata om missbruk, psykoser och liknande. 

Men det ska vara helt okej att prata om att det är plågsamt att vara ledsen och känna oro. 

Inte att jag vill förminska detta, men jag känner att vi idag mer pratar sönder ett ämne och mer får mindre sjukdomar att framstå som något man självklart behöver sjukvård för. 

Det har ju gjort att en väldigt stor grupp i samhället får väldigt stort utrymme att tala om sin psykiska ohälsa. I min värld är det som att obotligt cancersjuka ska få mindre sjukvård och hjälp för att personer med en sticka i fingret uppmanas att söka sjukvård. 

Jag skulle gärna se ut att psykossjukdomar som ett exempel blir mer normaliserat och att folk slutar prata om dessa som personer med två personligheter och massa andra vanföreställningar? 

• Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Drive) skrev 2024-09-14 09:50:09 följande:
    Att gener påverkar förändrar inte att livsstil fortfarande när den utlösande faktorn. Vissa kan bara sig i högre utsträckning än andra innan den psykiska ohälsan slår till.
    Fattar inte ditt inlägg...
    Vissa kan bara vadå?
    Vad menar du?

Att något är en utlösande faktor är ju inte samma sak som huvudorsak. 
    Jag tar upp att faktorer samverkar, där livsstil såsom träning/kost/återhämtning självklart är med och påverkar och viktiga vid förebyggande av både fysisk och psykisk ohälsa.
    Men att de alltid skulle vara den främsta orsaken/lösningen...nja det håller jag inte med dig om.

Alla kan drabbas av psykisk ohälsa men alla bär på olika sårbarhet kring hur mycket som behövs för att hamna där. Om du fötts med en inre betongplatta eller en inre spånskiva kommer ju såklart påverka hur mycket som kan lastas på den innan den kollappsar.

Precis som det är med den fysiska hälsan.
    Vissa har genetisk högre risk att bli sjuka. Denna risk finns oavsett om de lever hälsosamt eller inte.

Du skriver i ett inlägg om den interna dialogen som ju är jätteviktig. Men som i resten av dina inlägg så förenklar du. Du får det att låta som något som individen bara enkelt kan plocka fram men inte vill utan skyller på annat.

Om man aldrig fått lära sig att lyssna på sig själv, se sina gränser och förstå sina känslor så är detta inte något som man enkelt kopplar på. Man vet ju inte om hur man gör.
    Drabbas man av en kris, exempelvis ett dödsfall och saknar verktyg att hantera det så riskerar man självklart att drabbas i högre utsträckning än någon som fått lära sig det.
    Men även en person som fått dessa verktyg kan hamna i psykisk ohälsa...
  • Anonym (Kanske)
    Dessanheterjag skrev 2024-09-14 10:49:45 följande:

Oj vilken okunskap det finns här! Folk bara knip 

Du får gärna förklara dig.
  • Anonym (Örk)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-14 05:57:04 följande:
    Ja, man pratar med läkaren? 
    Ljuger läkaren för myndigheterna då? Det kan hen bli av med legitimationen för.
  • Anonym (Örk)
    Tilolo skrev 2024-09-14 07:02:09 följande:

Skönt att läsa det jag själv går runt och tänker! 🙏⭐️🙂

Föräldrarna skulle kunna börja med att i etapper ta bort mobilen för sig själva och sina barn. Då kommer de känslor som lyckats bunkras in i detta användande, komma fram. 
    Och kanske blir man ännu mer varse då om att man lever ett omöjligt liv som måste förändras.
    Ju mer man väntar desto värre blir dess konfrontationer. 

Jag har sällan läst nån så fördomsfull person som du, och det säger en del när det är fl vi pratar om.
  • Anonym (Örk)
    Anonym (Drive) skrev 2024-09-14 07:24:41 följande:
    Ja, för i princip alla är psykisk ohälsa ett resultat av en dålig livsstil.
    Källa?
  • Anonym (Drive)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-14 11:17:41 följande:
    Vad menar du?
    Det jag menar att normal personen kommer att få bra psykisk hälsa om den lever ettt hälsosamt liv.
  • Anonym (Drive)
    Alla kan drabbas av psykisk ohälsa men alla bär på olika sårbarhet kring hur mycket som behövs för att hamna där. 
    Exakt så!

Alla kan drabbas av psykisk ohälsa om man lever ohälsosamt! 

I princip alla kan också få bra psykisk hälsa om man lever hälsosamt.
  • Anonym (Drive)
    Du skriver i ett inlägg om den interna dialogen som ju är jätteviktig. Men som i resten av dina inlägg så förenklar du. Du får det att låta som något som individen bara enkelt kan plocka fram men inte vill utan skyller på annat.
    Om du uppfattade det så så missuppfattade du mig. Den interna dialogen är något som för de flesta kräver mycket träning.
  • Tilolo
    Anonym (Örk) skrev 2024-09-14 13:36:20 följande:
    Jag har sällan läst nån så fördomsfull person som du, och det säger en del när det är fl vi pratar om.
    Undrar om du nu svarade fel person, eftersom allt jag skriver baseras på mina egna erfarenheter och observationer. Men du får gärna berätta vad du finner fördomsfullt för att se om det är något vi kan reda ut. 😊 
  • Anonym (r)

Att få in mer förståelse i samhället för psykisk ohälsa gör inget sämre för "allvarligare" psykiska åkommor. Snarare minskas stegen till att acceptera även det jämfört med hur det var förut. För att få in förståelse behövs öppenhet och jag förstår fullt ut att folk inte vill skylta med dessa tillstånd. Att de som faktiskt visar en del av sin sjukdomsvardag inte heller delar fullt ut, att saker är privata.

Tråden har fått en "Rob/Pelle" som givetvis tycker all ohälsa är självförvållad, alltid kul.

• elmadumle
    Anonym (Drive) skrev 2024-09-14 14:40:31 följande:
    Exakt så!

Alla kan drabbas av psykisk ohälsa om man lever ohälsosamt! 

I princip alla kan också få bra psykisk hälsa om man lever hälsosamt.
    om man lever hälsosamt och drabbas av psykisk ohälsa, vad säger du då att det beror på? för ja man kan leva hälsosamt och ändå drabbas av psykisk ohälsa.
  • Anonym (Drive)
    elmadumle skrev 2024-09-14 22:29:13 följande:
    om man lever hälsosamt och drabbas av psykisk ohälsa, vad säger du då att det beror på? för ja man kan leva hälsosamt och ändå drabbas av psykisk ohälsa.
    I 90 procent av fallen så lever den självutnämnda hälsosamma med psykisk ohälsa ohälsosamt.

I de 10 procent av fallen hittar du personer med extrema trauman eller extrem genetisk sårbarhet för psykiska sjukdomar.
  • Anonym (Wtf?)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 21:46:11 följande:

Psykisk ohälsa är ett begrepp för lindrigare tillstånd. 

Psykisk sjukdom är väl exempelvis bipoläritet och psykossjukdomar. 

Du förstår inte utmaningen i detta? 

Svarar snabbt utan att ha läst övriga inlägg, så förlåt ifall någon redan har rättat dig i detta.

Vad dillar du om??? Du är fullständigt ute och cyklar!!! Psykisk ohälsa innefattar all form av psykisk sjukdom - alltifrån lättare psykiska problem till regelrätta psykiska sjukdomar. Du kan ta din cancerjämförelse och säga att vi inte ska prata om eller ge plats åt cancer, för att då är det bara folk med, exempelvis, obetydliga gliom som får uppmärksamhet och vård. Det är precis lika korkat att säga att psykisk ohälsa enbart handlar om lindriga tillstånd, som det är att säga att "cancer" enbart handlar om lindriga cellförändringar.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Drive) skrev 2024-09-15 09:15:56 följande:
    I 90 procent av fallen så lever den självutnämnda hälsosamma med psykisk ohälsa ohälsosamt.

I de 10 procent av fallen hittar du personer med extrema trauman eller extrem genetisk sårbarhet för psykiska sjukdomar.
    källa?
Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?