• Anonym (TS)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

• Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
  • Anonym (P)
    Hermis123 skrev 2024-09-15 09:46:25 följande:
    Nu är det inte så längre dock, är man ledig så är barnen hemma. Så ser reglerna ut. Barnomsorg får man för att man jobbar, sjukskriven, arbetssökande eller föräldraledig. Ingen barnpassning för aktiviteter, vi har inte råd att erbjuda nanny tjänster på skattepengar för att ni ska åka på aktiviteter det får ni bekosta själv.
    Längre? Det här är två år sen. Och förskolan resonerade så att ett sovande barn knappast tog särskilt mycket resurser? Du förstår, det finns människor som kan tänka själva och resonera utan att vara fullkomligt regelstyrda. 
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-09-15 09:41:52 följande:

Går det inte att skippar er två på någon tråd ? 
    Hur orkar ni sprida så mycket hat mot små barn sen typ 00-talet. Är det inte dags att skaffa ett liv?

Kasta inte sten i glashus. Du verkar ha full koll på oss, så vem har ett tråkigt liv!
    Vi reagerar när det sprids en massa osann dynga om vad man måste osv. Reglerna säger att barnen går efter sina vårdnadshavares tider och inget annat!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Ess
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-15 09:48:00 följande:
    Fast hon skriver ju ingenstans att att malus ska ta hand om hans barn, det är malus attityd mot hans barn som man reagerar på. Varför flytta ihop med någon med barn sedan tidigare om man inte klarar av att även leva med barnen? Det är knappast sunt för någon part. Vem vill leva ihop med någon som inte tycker om en och som man inte är välkommen hos? Eller du kanske gärna skulle vilja göra det? 

Att schemat med barnen ändras av olika anledningar är ju något man får räkna med ibland. Om ena föräldern blir sjuk tex och behöver sjukhusvård. Eller när det är sommar och man delar upp det annorlunda för att barnen ska få lite sammanhängande ledighet. Det kan ju faktiskt hända att den ena föräldern av någon anledning blir helt oförmögen att ta hand om sitt eget barn. Skulle man inte klarar av en sån sak bör man nog inte flytta ihop. 
    Särkullar är något som kommer på köpet, som man accepterar och behandlar artigt och korrekt. Men allt utöver det är föräldrarnas ansvar. Hade den andra föräldern dött så hade man flyttat isär fortast möjligt.
  • Hermis123
    Anonym (P) skrev 2024-09-15 09:51:19 följande:
    Längre? Det här är två år sen. Och förskolan resonerade så att ett sovande barn knappast tog särskilt mycket resurser? Du förstår, det finns människor som kan tänka själva och resonera utan att vara fullkomligt regelstyrda. 

Det är Skillnad på kommuner, men regeln är ledig förälder= ledigt barn.
    Att folk kan tänka själva har inte med saken att göra vi måste följa reglerna, därför finns dom.
    Som typ nu, om en förskola följer reglera medans en inte gör det, kommer föräldrarna gnälla över att deras vänners barns förskola låter barnen vara där när dom är lediga så varför får inte våran det? 

• Ess
    FruTe skrev 2024-09-15 09:57:32 följande:
    Tänkte exakt samma sak. Så tröttsamt. Vi vet att ni hatar era styvbarn och verkar ha noll empati. Griniga, bittra kärringar.
    Hermis123 skrev 2024-09-15 10:01:32 följande:

Nja ni! 

Jag har det senaste tiden läst på trådar om bonusbarn utifrån mitt yrke och mitt arbete om barns välmående.
    Ni har bara skrivit hat för att ni hatar och har varit avundsjuka på små barn. 
    Vi är inte samma sak även om du vill tro det!

Tro inte ni får sprida er osanna dynga oemotsagda. Ni försöker sprida felaktigheter, vilket jag aldrig kommer tiga om.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-12 21:47:19 följande:
    Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

Du kan printa ut och ta med dom i mål 4484-1997
    från Regeringsrätten den 5 juni 1998 till förskolan om de fortsätter att hitta på saker.

I domen behandlades frågan om vad som, vid tillämpning av 14 a § socialtjänstlagen, kunde anses ingå i begreppet föräldrar.
    Enligt domen kan begreppet, i avsaknad av närmare precisering i lagen, inte ges annan innebörd än vad som följer av normalt språkbruk.
    Med föräldrar skulle således avses endast biologiska föräldrar samt adoptivföräldrar.

Det är fastslaget att icke vårdnadshavare har ingen skyldighet att hämta bonusbarn.

Det är ej fråga om tyckande.

Även om många icke läskunniga styvmoderhatare låtsas att TS fråga gäller FL medlemmarnas åsikter och inte regler och lagar. 

• nihka
    Anonym (Natalie) skrev 2024-09-14 21:59:44 följande:

Jo såklart har han det men det beror ju på hur man jobbar. Jag hämtar och lämnar min son varje dag, pappan har gjort det nån enstaka gång eftersom jag pluggar och han jobbar heltid. På helger jobbar jag lite extra och då har han sonen. Han är inte en sämre pappa för det. 
    Och ja det är ganska rimligt att tänka att 5-åringen kan känna sig bortvald om bara syskonet blir hämtat oavsett vem som hämtar. Jag har själv barn som är halvsyskon och de ser varandra som syskon helt enkelt. 

Var har hon förresten skrivit att pappan aldrig hämtar? Tycker förresten det är lika mycket hans ansvar att se till att det inte blir så här men när han jobbar är det ju svårt. 

Då får pappan se till att anpassa sina arbetstider precis som TS gör.

Det är precis lika rimligt att tänka sig att ingen känner sig bortvald för att man gör en massa olika saker i olika konstellationer.

Det har hon inte skrivit. Det var ett tänkt scenario.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?