• Anonym (TS)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

• Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-16 15:30:16 följande:
    Ingen rätt öht att porta dem från sin PAPPAS hem. Bra för barnen dock att de slapp styvhäxan på sitt sommarlov och fick ha det mysigt med deras pappa. 
    Kolla hemfridsbrott. Är personerna skrivna på adressen går det däremot inte att tillämpa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Malus) skrev 2024-09-16 15:45:05 följande:
    Jo, kanske. Men det var det aldrig tal om.
    Vissa helger drog pappan iväg på golf, eller jobbet, och lät mig stå med all skit.... en tid. Sedan såg jag till att ge mig iväg många helger när invasionen väntade.

Kunde iaf vägrat att ta hand om dem från första början. Det borde jag gjort. För både min och deras skull.
    Vilken sopa till man
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-16 15:30:16 följande:
    Ingen rätt öht att porta dem från sin PAPPAS hem. . 
    Man kan vägra ta hand om dem, bara ge sig iväg. Så får mamman ta beslut på om ungarna ska lämnas eller inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (Malus) skrev 2024-09-16 15:50:49 följande:
    Man kan vägra ta hand om dem, bara ge sig iväg. Så får mamman ta beslut på om ungarna ska lämnas eller inte.
    Vilka dem, männen? Han är en sopa oavsett vad mamman gör.
  • Anonym (Cc)
    Anonym (...) skrev 2024-09-16 15:37:48 följande:
    Det där hade jag anledning att fundera över några år, när jag var vän med (och intresserad av...) en man som hade en fortfarande ganska liten dotter. Han fick henne sent i livet.

Nu blev det inte så ändå, men jag hade redan bestämt mig för att det inte var värt det, att behöva bo ihop med ett främmande barn. Inte för att det var något speciellt fel på flickan som individ, men jag har gjort mitt på den fronten, mina egna barn är vuxna, resten av mitt liv vill jag ha lugn och ro - utom besök av barnbarn förstås när och om sådana anländer någon gång. 

Jag hade redan bestämt, att i så tar jag en egen liten lägenhet i hans stad, lever mitt liv som vanligt, rör inte ihop ekonomin (då slipper man även bråka med styvbarnet om pengar en gång: hon får alla hans pengar - jag vill inte ha några) - och han får komma och hälsa på mig när han är barnfri. Det hade varit lugnast för alla inblandade. Men som sagt, nu blev det inte så heller. 
    Låter som du har god självinsikt. Man önskar ju att fler hade den självinsikten och förmågan att inse att de inte klarar av eller har lust med bonusfamiljelivet. Som promt måste bo ihop och som väljer att skaffa barn med någon som har barn sedan tidigare som man inte vill leva med. Måste ju bli så fruktansvärt jobbigt för alla. 

Har själv en särbo som inte har egna barn och inte är intresserad av att skaffa några. Han träffar gärna barnen och vi har trevligt när vi är allihop, men han är inte intresserad av att LEVA ihop med mina barn. Jag har full förståelse för det och respekterar det. Genom att vara särbo behöver han inte vara mer involverad eller ha mer ansvar gentemot barnen än vad han själv vill. Han respekterar också att barnens behov är prio för mig. 
  • Anonym (Malus)
    Anonym (M) skrev 2024-09-16 19:38:26 följande:
    Vilka dem, männen? Han är en sopa oavsett vad mamman gör.
    Ungarna givetvis.
  • Anonym (Sg)
    Ess skrev 2024-09-15 09:36:57 följande:
    Varför skulle Malus ta hand om hans ungar på sin semester, det är ju ändå pappans ansvar!
    Jag förstår att hon flyttade sin semester, det hade jag också gjort.
    Hela resonemanget låter skevt. Som hon sa "som tur är bor barnen bara varannan helg? Varför är det tur att pappan inte kan ta halva ansvaret för sitt barn? Väljer man en man som har barn så ska man väl inte flytta ihop om man inte vill ha barnen där? Barnen är prio 1, inte en egoistisk bortskämd ny flickvän. Bara det säger mycket om pappan faktiskt 
  • Hermis123
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-17 00:32:48 följande:
    Hela resonemanget låter skevt. Som hon sa "som tur är bor barnen bara varannan helg? Varför är det tur att pappan inte kan ta halva ansvaret för sitt barn? Väljer man en man som har barn så ska man väl inte flytta ihop om man inte vill ha barnen där? Barnen är prio 1, inte en egoistisk bortskämd ny flickvän. Bara det säger mycket om pappan faktiskt 
    Vissa män är desperata efter kvinna eftersom dom är bottenskrapet ingen vill ha. 
  • Xenia

Diskussionen har gått helt off topic. Ämnet var ju inte "Hur bonusmammor (inte) ska vara"

• Anonym (märtha louise)
    Xenia skrev 2024-09-17 10:59:04 följande:

Diskussionen har gått helt off topic. Ämnet var ju inte "Hur bonusmammor (inte) ska vara"

Det blir alltid så när vissa hittar till såna här trådar. Det finns ju ett par stycken som lever för att tala illa om bonusbarn. De går igång på det även om det var åratal sedan de själva levde i en bonuskonstellation. 

En del vill inte ta ansvar för att de själva valde situationen med öppna ögon. 
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?