• Ess

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Nej, du behöver inte hämta hans barn med. FörskolaN har fel om de påstår detta. Du är bara ansvarig för ditt eget barn, det andra har sina egna vårdnadshavare. Det är enbart om din man hämtar som han är tvungen att hämta båda.

• Ess
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-13 10:05:03 följande:
    Där tycker vi olika. Jag tycker att det är självklart att alla barn ska vara inkluderade. Har man gjort valet att skapa en styvfamilj så får man ta det ansvaret. Barnet har ju inte bestämt att det ska vara såhär. Som vuxen kan man däremot enkelt undvika en sån här situation helt. 

Som vanligt tänker jag på hur jag skulle vilja att någon behandlade mitt barn om jag var tvungen att vara skild från mitt barn halva tiden. Men det är kanske inte många som tänker så. 

Värme, inkludering, ett leende. Allt detta är gratis. 
    Det jag tänker är att pappan ska behandla sina barn lika, inte en utomstående som har egna barn att ta hand om. Det är inget som barnen inte förstår, de vet skillnaden mellan sin förälder och en som inte är det.
  • Ess
    Tukt skrev 2024-09-13 15:46:30 följande:
    Utomstående? 
    Man blir inte en familj av att bo ihop, det ska mer till för det.
  • Ess
    FruTe skrev 2024-09-13 18:01:58 följande:
    Hon är väl inte utomstående för guds skull? Barnen är halvsyskon och de är en familj.
    Halvsyskon, ja. En familj, nej!
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2024-09-13 18:07:55 följande:

Jävla trams! Klart ts får hämta bara sitt barn och göra saker! 5-åringen har en egen mamma att hitta på saker med! Eller får halvsyskonet följa med då?? Skulle inte tro det! 5-åringens mamma lär ju hämta det barnet men inte 2-åringen. Sen ska 5-åringen sitta och berätta allt kul den gjort med sin mamma, men 2-åringen får inte berätta allt kul den gjort med sin mamma för då kan 5-åring må dåååååligt?? Snyfta lite mer då! Varför ser ingen den aspekten?? Ts hämtar sitt barn och biomamman sitt. Skillnad om pappan skulle hämta bara den ena!

Ja precis.
    Det är dessutom vanligt att förskolorna försöker införa sina egna sk regler om att även särkullar måste hämtas. De har inget stöd i lagen för det, vårdnadshavarna är de som barnets tider baseras på.
  • Ess
    Tukt skrev 2024-09-13 20:21:26 följande:
    Nej två kompisar kan ju såklart bo i hop. Men det är ju inte det tråden handlar om.
    Och i vilket fall kan ju aldrig mamman kallas utomstående i det här fallet.
    För att citera SAOL:
    ut·­om|­stå·­ende oböjligt adjektiv? som inte hör till viss grupp
    En sammansättning av särkullar och ny partner är ingen familj. Särkullarna och partnern är utomstående för varann, de hör inte till samma grupp fullt ut, för att citera dig.

Men tråden handlar om huruvida ts behöver hämta särkullen när hon hämtar sin egen. Svaret på det är nej!
  • Ess
    Anonym (Malus) skrev 2024-09-14 09:27:42 följande:
    Tja, jag tänkte att jag står väl ut varannan helg.
    Annars kan jag och mitt barn åka och hälsa på hos min mamma över helgen.
    Så resonerade jag också. Det funkade, vi har varit ihop i 20+ år nu. Men jag skulle aldrig någonsin träffa någon med umgängesbarn igen.
  • Ess
    FruTe skrev 2024-09-14 08:24:51 följande:
    Ja det är ju ditt märkliga sätt att se på det. 
    Det är ju ren fakta. 
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2024-09-14 12:42:48 följande:
    Jag tror nog att femåringen överlever att inte åka med en person som han inte ens har valt själv, enligt retoriken från många i tråden, till en aktivitet han inte uppskattar... dessutom märker han det väl inte ens om det är en annan byggnad. Föeakolepersonalens motiv kam vara vad som helst..

Förskolepersonalen är en samling kärringar som ska gnälla på allt, och vill dessutom helst slippa ungarna de är anställda att ta hand om. De sitter i sin grupp och hittar på egna regler som sen presenteras som ?sanning?.
    Det räcker ju du läser här i tråden, så ser du en likadan samling av kärringar som vet bäst och ska komma med pekpinnar om hur andra ska leva.

• Ess
    Anonym (TS) skrev 2024-09-13 22:56:28 följande:

Finns väldigt många som gör likadant fast de har biologiska barn. Sedan har du missat en liten detalj. Jag och min man blev gravida så fort som han gjort slut med den första kvinnan. Den första kvinnan tror att detta beror på otrohet. Det har aldrig existerat. Vi träffades på Tinder och jag blev gravid andra gången vi sågs?. Detta var tre dagar efter att hon flyttat ut, som vi matchade på tinder. Så tänk dig att hon flyttar en söndag, vi matchar på onsdagen, ses samma dag och sedan på lördagen träffades vi igen och då blev jag gravid?. 

Mamman uppskattar inte mig och vill helst inte att jag umgås med  hennes barn . Jag försöker närma mig långsamt och göra det bästa utifrån våra förutsättningar. 

Intressant att jag målas ut här som Askungens elaka styvmor. 

Dra nytta av att mamman inte gillar dig. Kontakta henne och berätta att personalen försöker tvinga dig hämta hennes barn på hennes vecka. Hon lär blåsa öronen av kärringarna..
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?