• Anonym (P)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Anonym (Sg) skrev 2024-09-14 23:37:22 följande:
    Vet ingen med biologiska barn som lämnar ett barn på förskolan och hämtar det andra. Varför gör man så? Varför exkludera ett barn? Låter märkligt i mina öron. 

Varför går du och blir gravid på andra dejten nästan direkt när han gjort slut med sitt ex? Du tycker inte själv att det är ansvarslöst? Finns skydd och även abort. Annars bör man nog vänta lite. Ni tänkte inte på första barnet när ni träffades och nu exkluderas barnet. Tycker du själv att du är ansvarsfull? Om du är vuxen ta ansvar! 

Självklart uppskattar inte mamman dig, förmodligen inte pappan till 5 åringen heller. Förmodligen tycker hon ni är ansvarslösa och exkluderande mot 5 åringen. 
    Vi gjorde så när vår stora fyllde just fem. Hon önskade få vara lite ensam med oss föräldrar, så vi hämtade henne innan lunch och gick på restaurang med henne. Lillebror fick sova middag på förskolan och hämtades innan mellis, så att vi tillsammans gick hem och födelsedagsfikade.

Vad personalen som om detta? Det tyckte att det var en ypperlig idé och unnade det stora barnet att få ett par timmar ensam med båda föräldrarna. Inte minst som det stora barnet älskar god mat och gärna gick på finare restauranger, vilket den lille varken uppskattade eller behärskade.
  • Anonym (P)
    Hermis123 skrev 2024-09-15 09:46:25 följande:
    Nu är det inte så längre dock, är man ledig så är barnen hemma. Så ser reglerna ut. Barnomsorg får man för att man jobbar, sjukskriven, arbetssökande eller föräldraledig. Ingen barnpassning för aktiviteter, vi har inte råd att erbjuda nanny tjänster på skattepengar för att ni ska åka på aktiviteter det får ni bekosta själv.
    Längre? Det här är två år sen. Och förskolan resonerade så att ett sovande barn knappast tog särskilt mycket resurser? Du förstår, det finns människor som kan tänka själva och resonera utan att vara fullkomligt regelstyrda. 
  • Anonym (P)
    Hermis123 skrev 2024-09-15 10:08:56 följande:

Det är Skillnad på kommuner, men regeln är ledig förälder= ledigt barn.
    Att folk kan tänka själva har inte med saken att göra vi måste följa reglerna, därför finns dom.
    Som typ nu, om en förskola följer reglera medans en inte gör det, kommer föräldrarna gnälla över att deras vänners barns förskola låter barnen vara där när dom är lediga så varför får inte våran det? 

Kan man inte se skillnad på att att ha barnen på förskolan en hel dag när föräldern går och dräller hemma, och på att låta ett barn sova sin middagsvila på föris medan föräldern är ledig den stunden, bör man nog inte jobba med människor!
  • Anonym (P)
    Anonym (B) skrev 2024-09-17 20:21:31 följande:
    Det är inte alls ovanligt att ett förälder gör aktivitet med endast ett barn av flera , även om alla barn är gemensamma.
    Det förekommer att barn har olika intressen eller olika behov.
    Skillnaden är att bara bonusmammor får skit.

Biologiska föräldrar och bonuspappor får göra så om de vill.

Men givetvis får någon annan ta hand om barnet , eftersom barnet kan inte lämnas på förskolan om vh hämtar.

Men TS skulle få skit även om barnet var någon annanstans än på förskolan.
    Jag åker aldrig ensam med båda barnen till simhallen. En är simkunnig och vill öva på att simma, och en är livrädd och vill hänga runt halsen på mig eller enbart hänga i småbarnsbassängen, där den stora så klart inte vill hänga eftersom hon vill simma längd efter längd och hoppa från trampolinen. Att ensam ta med båda ger ingen någonting, förutom irritation och tårar.

Och ingen säger något om det, förutom att de helt klart förstår.
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?