• Anonym (Moira)

Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...

Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler. 

Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn? 

Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.

Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.

• Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...
  • Anonym (sfd)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-09 15:08:23 följande:

Jag har inte det bekymret, varken med för få barn (har fem) eller att jag är för gammal (är 29), men jag tänker nog ändå att jag i dina skor hade försökt mig på ett till barn. OM det nu inte är så att du faktiskt är i klimakteriet och det tåget har gått, eller om du kanske har snittats och avråtts fler barn av medicinska skäl eller något. Dina tankar om att du är för gammal... Är det att du KÄNNER dig gammal och trött och orken tryter, eller att du tänker mer att "samhället i stort" ser dig som för gammal? Är det det sistnämnda så strunta i det! Så länge du kan bli gravid och själv känner att du har ork så är det ju rätt val. 😊

Eller så, ja... Väntar du på eventuella barnbarn, går i terapi, köper en hund eller vad du nu tror kan vara rätt sätt för dig.

Klimakteriet kommer man vanligast i 50 års åldern. 
  • Anonym (Moira)
    Anonym skrev 2024-09-09 14:44:18 följande:

Hur gamla är barnen du har?

3 och 1, så jag fick dem ju som sagt väldigt sent.
  • Anonym (Moira)
    BuoBä skrev 2024-09-09 14:53:34 följande:

Om det är du som har bestämt att du är för gammal, snarare än kroppen som säger stopp, så får du ta en runda till med dig själv.
    Vad är viktigast, att försöka få ett barn till eller din egendefinierade åldersgräns?
    Kommer du fram till att du känner dig för gammal så är det ju så. Men det låter ju inte som att de barn du har fortfarande är relativt små. Har du hunnit bli så mycket äldre på bara några år?
    Vad vill pappan?

Nej skillnaden i absoluta tal är ju liten, men jag kände mig redan gammal när första kom. Sen är det ju jobb och så, vilken arbetsgivare skall vilja ha en om man skaffar 3 barn på 5 år liksom?
  • Anonym (Moira)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-09 15:08:23 följande:

Jag har inte det bekymret, varken med för få barn (har fem) eller att jag är för gammal (är 29), men jag tänker nog ändå att jag i dina skor hade försökt mig på ett till barn. OM det nu inte är så att du faktiskt är i klimakteriet och det tåget har gått, eller om du kanske har snittats och avråtts fler barn av medicinska skäl eller något. Dina tankar om att du är för gammal... Är det att du KÄNNER dig gammal och trött och orken tryter, eller att du tänker mer att "samhället i stort" ser dig som för gammal? Är det det sistnämnda så strunta i det! Så länge du kan bli gravid och själv känner att du har ork så är det ju rätt val. 😊

Eller så, ja... Väntar du på eventuella barnbarn, går i terapi, köper en hund eller vad du nu tror kan vara rätt sätt för dig.

Samhället mest, ärligt talat...
  • Anonym (Moira)
    Fjäril kär skrev 2024-09-09 15:06:27 följande:

Fast nä vem säger att 42 är gammalt?  Finns många föräldrar som får sitt allra första barn då och i rask takt får några till dessutom  

Varför låter du fördomar styra hur många barn du ska ha? 

Jag vet inte. Kanske att folk kommenterade (eller ja, svärmor) senast. Min man är ett antal år yngre än mig så jag tror hon ser mig som den gamla svärdottern liksom.
  • baam77
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 14:01:10 följande:
    Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...

Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler. 

Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn? 

Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.

Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.

du får acceptera att du har blivit för gammal. 
  • Anonym
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 15:29:48 följande:
    3 och 1, så jag fick dem ju som sagt väldigt sent.
    Ok, tänkte mest på att du nämnde barnbarn men det lär ju dröja länge. Minst sagt.
  • Anonym (sfd)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 15:31:28 följande:
    Nej skillnaden i absoluta tal är ju liten, men jag kände mig redan gammal när första kom. Sen är det ju jobb och så, vilken arbetsgivare skall vilja ha en om man skaffar 3 barn på 5 år liksom?
    Vill du verkligen ha ett tredje barn? Låter faktiskt inte så.
    Och vad är det med tre barn som du tycker är så speciellt? Jag har två barn som dig och även om jag skulle kunna skaffa fler så har jag ingen som helst önskan om fler barn. Jag tycker att två är alldeles lagom. 
  • Anonym
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 15:34:02 följande:
    Jag vet inte. Kanske att folk kommenterade (eller ja, svärmor) senast. Min man är ett antal år yngre än mig så jag tror hon ser mig som den gamla svärdottern liksom.
    Då kan han alltid kompensera lite med orken?
    Är han mycket yngre?
  • BuoBä
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 15:31:28 följande:
    Jag tycker du verkar bry dig lite för mycket om vad andra kanske eventuellt kommer att tycka. Folk får barn, det vet arbetsgivare, och som lite äldre har du troligen en mycket bättre position på arbetsmarknaden än en 20-åring. Och svärmor tycker jag att din man ska säga åt att hålla truten. 
Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...