Inlägg från: Anonym (Moira) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moira)

Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...

Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler. 

Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn? 

Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.

Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.

• Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Ok) skrev 2024-09-09 14:30:31 följande:

Varför inte försöka få en till? 

För jag känner mig gammal, helt enkelt för det. Skulle ju vara 42 när den kom, minst.
  • Anonym (Moira)
    Anonym skrev 2024-09-09 14:44:18 följande:

Hur gamla är barnen du har?

3 och 1, så jag fick dem ju som sagt väldigt sent.
  • Anonym (Moira)
    BuoBä skrev 2024-09-09 14:53:34 följande:

Om det är du som har bestämt att du är för gammal, snarare än kroppen som säger stopp, så får du ta en runda till med dig själv.
    Vad är viktigast, att försöka få ett barn till eller din egendefinierade åldersgräns?
    Kommer du fram till att du känner dig för gammal så är det ju så. Men det låter ju inte som att de barn du har fortfarande är relativt små. Har du hunnit bli så mycket äldre på bara några år?
    Vad vill pappan?

Nej skillnaden i absoluta tal är ju liten, men jag kände mig redan gammal när första kom. Sen är det ju jobb och så, vilken arbetsgivare skall vilja ha en om man skaffar 3 barn på 5 år liksom?
  • Anonym (Moira)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-09 15:08:23 följande:

Jag har inte det bekymret, varken med för få barn (har fem) eller att jag är för gammal (är 29), men jag tänker nog ändå att jag i dina skor hade försökt mig på ett till barn. OM det nu inte är så att du faktiskt är i klimakteriet och det tåget har gått, eller om du kanske har snittats och avråtts fler barn av medicinska skäl eller något. Dina tankar om att du är för gammal... Är det att du KÄNNER dig gammal och trött och orken tryter, eller att du tänker mer att "samhället i stort" ser dig som för gammal? Är det det sistnämnda så strunta i det! Så länge du kan bli gravid och själv känner att du har ork så är det ju rätt val. 😊

Eller så, ja... Väntar du på eventuella barnbarn, går i terapi, köper en hund eller vad du nu tror kan vara rätt sätt för dig.

Samhället mest, ärligt talat...
  • Anonym (Moira)
    Fjäril kär skrev 2024-09-09 15:06:27 följande:

Fast nä vem säger att 42 är gammalt?  Finns många föräldrar som får sitt allra första barn då och i rask takt får några till dessutom  

Varför låter du fördomar styra hur många barn du ska ha? 

Jag vet inte. Kanske att folk kommenterade (eller ja, svärmor) senast. Min man är ett antal år yngre än mig så jag tror hon ser mig som den gamla svärdottern liksom.
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Milla) skrev 2024-09-09 16:44:32 följande:

Jag fick "bara" ett barn trots att jag drömde om många fler. Det var en sorg men den är inte livslång. En annan fas nu när barnet är tonåring. Det är rätt skönt att ha lyxen att ha både tid och ekonomi för att ge tonåringen uppmärksamhet som inte behöver delas. 

En annan möjlighet är ju att bli familjehem. Känner ett par familjer som har fått extrabarn på det sättet och längtar man efter fler barn och har tid och kärlek för det är det ju en fantastisk sak att göra som kan ge otroligt mycket tillbaka. 

Ja, det är ju sant. Jag har insett att jag tycker just barn är fantastiska. Innan barn satsade jag mkt på karriär bl.a. men den bleknar i mitt intresse jämfört med att få följa andra som utvecklas. 

Är själv lite fascinerad över hur jag reagerat.
  • Anonym (Moira)
    KimLinnefeldt skrev 2024-09-09 16:11:19 följande:

Man går in i föräldrabubblan som kan vara alldeles ljuvlig. Och så växer barnen upp, och snart har man inte den där supergulliga bebisen längre.

Det kan vara lätt att försöka förlänga bubblan genom att skaffa en till, och kanske ytterligare en. Gäller nog särskilt kvinnor. I synnerhet om man inte trivs på jobbet eller inte har en karriär (i positiv bemärkelse) att ägna sig åt.

Jag tror på att gå in i nästa fas i livet, lämna bebis- och barnfasen och gå in i sin nya vuxenhet. Det finns så mycket att göra och upptäcka där, utvecklande saker.

Varje fas man lämnar kan skapa sorg, vemod och längtan tillbaka. En del saknar högstadiet, en del saknar äktenskapet som faktiskt inte funkade, en del saknar sommarstugan de sålde. Men det är mer utvecklande att gå vidare. Livet är både trygghet och äventyr, sorg och glädje.

Jo, så är det ju också såklart. Särskilt när vänner skaffar fler. 

Jag har en bra karriär men känner väl lite att intresset för det jag jobbat med, drivet, inte är där på det vis det var när jag var 30 liksom. Jag vare sig trivs eller vantrivs med jobbet, tror jag. Det mest är. 

Jag har nog mest aldrig upplevt en mer givande fas i livet än föräldradelen. Och det är ju surt att inse det när man är 40+.
  • Anonym (Moira)
    Anonym (oma) skrev 2024-09-10 08:47:41 följande:
    Precis som du skriver så har ju alla med sig olika besvikelser i livet. Och en del av livet är att hantera hur livet blev, och hur det skiljer sig från vad man hoppades och förväntade sig. Acceptans.

Hur man sen gör det är väl lite olika, en del är vana vid att få allt de vill ha, oh faller stort av minsta besvikelse. Andra har mer motståndskraft och hanterar motgångar bättre. Ibland kan man behöva professionell hjälp att ta sig vidare från nåt man fastnat i. 

Att hoppas på barnbarn är nog ingen vidare idé, det är inte din sak att planera för dina barns framtida liv och önskningar. Att däremot fokusera på att ge de barn du har bästa möjliga förutsättningar för ett gott liv kanske kan ge dig mening trots att att du inte fått precis det antal barn du hade velat. 
    Jo, jag vet ju att det är en del av livet. Jag tror mycket det är en insikt i att jag till slut hittade vad som det känts gav mig mer mening i saker. Och jag får kanske också jobba med att hitta en tacksamhet i att jag i alla fall fick två barn, att jag inte kom på det helt försent. Men det är svårt med när jag känner en sorg kring att ligga 10 år för sent med saker.
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Livet) skrev 2024-09-10 08:55:47 följande:

Är det inte dina hormoner som spökar då? För när man är mitt uppe i bebisfasen så kan man känna en sorg när barnet blir större och att nu var det sista gången man upplevde det. Men sen kommer många år när barnet inte är så litet och då ska man räcka till och orka. Varför ska du vänta på barnbarn? Du har ju små barn nu! Även ett tredje barn blir större. Låter som du saknar bebistiden men den försvinner snabbt även med ett tredje barn. Var glad att du kan lägga din tid och ork på de barn du har, det lär behövas många år till. 

Möjligt. Jag hade velat ha mer av detta, helt klart men såklart är jag inte immun från alla hormoner som kommer av graviditet, amning och småbarn. Jag känner bara en avund mot de som blir gravida igen nu, och det är ju något jag måste jobba med också. 
  • Anonym (Moira)
    Cathariiina skrev 2024-09-10 10:05:35 följande:
    Fast då hade du ju i stället fler fria ungdomsår och år-som-ungdomsår! Tänk på det!
    Jo, det är ju sant. Och en del av mig tänker ju att jag också genom att ha gjort allt jag gjorde då (utbildning, reste, insåg vem jag är mer och mer) också har mycket att ge åt mina barn nu. Men ja, det är bitterljuvt på något vis, att inse livets begränsningar.
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Tess) skrev 2024-09-10 12:16:49 följande:

Du har alltså 2 barn tätt och har ork att tänka på ett tredje? Inget negativt, bara förvånad. Jag har ett snart myndigt barn och en liten på 2 år och bara tanken på att skaffa en till nu skrämmer mig. Jag skulle inte orka men vill du ha barn så testa, det behöver inte vara för sent alls. 

Ja, det är ju så. Det är energikrävande med barn, men efter 40-ish år på jorden är det också det som givit mig mest.
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Trean) skrev 2024-09-11 10:03:47 följande:

Hur mycket av rädslan tror du handlar om åldern/orken, och hur mycket av den är den vanliga rädslan många tycks få när det gäller att ta steget från två barn (normalt! praktiskt!) till tre barn (lite udda i vissas ögon, t.o.m. i den här tråden - varför ska man ha det?)

Frågar eftersom jag är i samma situation som du, men minus åldern. Jag är bara 36, vilket känns som en helt ok ålder att få ett tredje barn i. Men beslutet är ändå kantat av tvivel: yrkeslivet, bilen, umgänget med vännerna (blir jag den jobbiga kompisen nu?) osv. Jag kan se rent logiskt att allt skulle bli krångligare och dyrare... Men det kan man ju säga om de två första barnen också - lättare och billigare att vara själv ju! - och de skulle jag ju aldrig vilja vara utan, för familjelivet och Play-doh-kladd ger mig mer än vilken utlandsresa som helst. Är själv uppväxt i en trebarnsfamilj, så jag är väl lite partisk på så sätt.

Lämnar de tankarna här så kan du fundera över vad som stämmer på dig och inte. Jag har i princip bestämt mig för en trea, men avvaktar ett år för att ge de andra (och oss!) lite tid. Jobbigt att känna att tiden inte är på din sida. Tre barn så tätt verkar jättetufft. Men jag ifrågasätter starkt den trend jag ser av folk som undrar vad man ska med en trea till och vad man "får ut av det". Ett helt liv, kanske? 

Bra frågor. Och ja, det är jobbigt att ha åldern mot mig just eftersom vi inte har råd att ta tid och fundera.

Det är såklart många delar, dels det praktiska, hur gör man egentligen med fler barn än föräldrar? Nu kan vi ju lätt ta varsitt om de bråkar tex och så är det inte mer med det. Med tre funkar det ju inte. Har både sett hur det är när det funkar bra och när det blir kaos hos vänner med tre barn.

Den fysiska orken är svårbedömd, tycker man glömmer fort hur jobbigt något är när det lättar. 
  • Anonym (Moira)
    Jsmhoshm skrev 2024-09-10 23:22:08 följande:

Jag har också tänkt så men sammantaget så har jag kommit fram till att det fick bli barn under rätt omständigheter eller inget alls. Ville ha det ekonomiskt bra för att mitt barn skulle slippa att ha det fattigt som jag hade det. Nu fick han istället två gamla föräldrar. Rätt eller fel så är det vad det är och man bör nog i detta fall bara förtränga dessa känslor som bara kan göra skada.

Vi fick barn genom IVF så det är ju inte bara att skaffa fler barn bara sådär men kände jag att kroppen skulle klara det skulle jag försöka med fler. Då har dom iaf varandra om (ta i trä) man skulle gå bort tidigt. Är uppvuxen med fyra syskon och äldre föräldrar och haft stort utbyte av min syskon. Mamma som än ensambarn med två äldre föräldrar och en fosterbror har känt sig väldigt ensam.

Annars tänker jag att man kan vara fosterförälder. Vissa barn behöver placering till dom blir myndiga. Kanske börja jobba med barn. Gå med i scouterna och bli ledare. Träna fotbollslag etc eller något för att tillgodose behovet av fler barn. Är ju inte riktigt samma men det kan nog fylla ut hålet lite iaf. Min sambo var tränare för två kullar fotbollskillar och dom kommer fortfarande fram och pratar med honom när dom ses på stan och han pratar ofta om dom med värme ☺️

Jo, det jag är glad för är att vi har det tillräckligt bra ekonomiskt och trygga anställningar. Barnen kan få träna/utöva det de vill, vi kan skaffa allt det de behöver och resa, om än inte med överdåd på något - men det är inte en fråga om att vända på kronorna och vi kan spara lite åt dem till de blir myndiga. I dagsläget som ekonomin är i samhället är jag väldigt glad för det.

Jag har faktiskt tänkt på det här med att bli ledare för något, har släkt som är lärare och de får ju ofta - även efter pensionen - folk som kommer fram och pratar och frågar hur det är nu, och säger hej. Det är ju fint.
  • Anonym (Moira)
    KimLinnefeldt skrev 2024-09-10 15:29:51 följande:
    Kan du gräva lite i det där? Varför var den fasen mer givande än alla andra, och även möjliga framtida faser? Kan det vara så att du känner dig starkt bekräftad av att vara mamma? Kan du inte få den bekräftelsen på andra sätt?

Nackdelarna med att skaffa ett barn till är flera. Ni blockerar en del möjligheter till fortsatt yrkesutveckling, till att resa i världen med mera. Jag hade sorg i ett par år när mina stora barn flyttade hemifrån, men upplevde sedan hur världen öppnade sig, hur fri jag blev. Man får äta vad man vill, när man vill, man slipper vara ett föredöme och kan dricka champagne till frukost. Man kan ha sex när som helst, var som helst.

Ekonomin blev så mycket bättre, och friheten att välja vad jag vill göra och när och hur. Att försörja ett barn kostar mycket. Enligt Länsförsäkringar: "Den totala kostnaden för ett barn 0-18 år landar på nästan 2,3 miljoner kronor."

Sen är det inte klimatsmart att skaffa fler. Varje svensk ger varje år upphov till fyra ton koldioxid, om man ska vara lite provokativ...
    Ja, det är nog så att det är bekräftande, helt klart. Men det är också en roll där jag betyder något på riktigt - och jag tror jag sökt det en del i livet. Hade länge tankar att bli läkare tex för att kunna göra skillnad, och hade kunnat söka in till det , men valde ett annat jobb som i efterhand inte alls givit samma känsla av att göra något av betydelse för någon. Så mammarollen har nog helt klart givit en stor sak jag saknat där. 
  • Anonym (Moira)
    Anonym (sfd) skrev 2024-09-10 13:59:34 följande:

Handlar det här med ett tredje barn om att du har två barn av samma kön och vill ha ett av motsatt kön? 

Jag har två barn av samma kön men en tredje av samma vore precis lika välkommet.
Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...