Anonym (Trean) skrev 2024-09-11 10:03:47 följande:
Hur mycket av rädslan tror du handlar om åldern/orken, och hur mycket av den är den vanliga rädslan många tycks få när det gäller att ta steget från två barn (normalt! praktiskt!) till tre barn (lite udda i vissas ögon, t.o.m. i den här tråden - varför ska man ha det?)
Frågar eftersom jag är i samma situation som du, men minus åldern. Jag är bara 36, vilket känns som en helt ok ålder att få ett tredje barn i. Men beslutet är ändå kantat av tvivel: yrkeslivet, bilen, umgänget med vännerna (blir jag den jobbiga kompisen nu?) osv. Jag kan se rent logiskt att allt skulle bli krångligare och dyrare... Men det kan man ju säga om de två första barnen också - lättare och billigare att vara själv ju! - och de skulle jag ju aldrig vilja vara utan, för familjelivet och Play-doh-kladd ger mig mer än vilken utlandsresa som helst. Är själv uppväxt i en trebarnsfamilj, så jag är väl lite partisk på så sätt.
Lämnar de tankarna här så kan du fundera över vad som stämmer på dig och inte. Jag har i princip bestämt mig för en trea, men avvaktar ett år för att ge de andra (och oss!) lite tid. Jobbigt att känna att tiden inte är på din sida. Tre barn så tätt verkar jättetufft. Men jag ifrågasätter starkt den trend jag ser av folk som undrar vad man ska med en trea till och vad man "får ut av det". Ett helt liv, kanske?
Bra frågor. Och ja, det är jobbigt att ha åldern mot mig just eftersom vi inte har råd att ta tid och fundera.
Det är såklart många delar, dels det praktiska, hur gör man egentligen med fler barn än föräldrar? Nu kan vi ju lätt ta varsitt om de bråkar tex och så är det inte mer med det. Med tre funkar det ju inte. Har både sett hur det är när det funkar bra och när det blir kaos hos vänner med tre barn.
Den fysiska orken är svårbedömd, tycker man glömmer fort hur jobbigt något är när det lättar.